Følg os på

Infrastruktur

Politisk enighed om nye højhastighedstog

Publiseret

 

Den svenske regering er for nylig blevet enige om at satse på de hurtigere tog. I dag er Sveriges hurtigste tog SJ Snabbtåg X 2000 med en tophastighed på 200 km/t, som inden for de næste 25-35 år kan blive erstattet af nye højhastighedstog med en tophastighed på 320 km/t. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Sveriges to regeringspartier, Socialdemokraterna og Miljøpartiet, er blevet enige om, hvordan man skal komme videre med de nye højhastighedstog, som har været på tegnebrættet siden 2014. Projektet skal være klar senest 2045, og der skal sættes et loft for, hvor meget det skal koste.

Den svenske regering er blevet enige om en model for udbygningen af nye højhastighedstog, som kommer til at køre med op til 320 km/t. Og de hurtigere tog vil blive nødvendige med de udfordringer, som infrastrukturen oplever i dag, mener Sveriges infrastrukturminister, Tomas Eneroth (S):

– Vi skal bygge hovedbaner for højhastighedstog, det er nødvendigt, ikke mindst med tanke på den udfordring, som der i dag eksisterer i jernbanesystemet, siger ministeren til SVT Nyheter.

De hurtigere tog har været på tegnebrættet siden 2014, hvor regeringen oprettede komiteen Sverigeförhandlingen, som har til opgave at undersøge forudsætningerne for at bygge nyt jernbanenet og indsætte højhastighedstog

Læs mere: Dansk regeringsrapport: I fremtiden skal højhastighedstoge og metroer aflaste en stigende trafiktrængsel

Indtil nu har spørgsmålet om de nye tog delt vandene mellem de to regeringspartier. På den ene side har Miljøpartiet slået slag for at projektet senest skal være klar 2035, at projektet skal finansieres via lån og at togene skal køre med op til 320 km/t.

På den anden side har Socialdemokraterna blankt afvist at finansiere projektet med lån, og ser hellere at det finansieres gennem bevillinger. Den finansieringsmodel vil dog betyde, at projektet vil tage 70 år at udføre.

Men nu er partierne altså kommet til enighed. Bag kompromissen ligger en aftale om, at projektet først kommer til at stå klar 2045, og at det samlet set skal koste mindre, end de 230 milliarder svenske kroner, som den svenske trafikstyrelse er kommet frem til i sine beregninger.

Læs mere: Finansiering af højhastighedstog i fokus på konference i Malmø fredag

– Vores vurdering er, at der findes forudsætninger for at være klar med nye hovedbaner i 2040-2045, hvilket er hurtigere, end det som tidligere har været diskuteret, og vi vil også gerne se en omkostningsramme. Alt er naturligvis inden for det statsfinansielle rammeværk, siger Tomas Eneroth.

Næste skridt i planen er at invitere oppositionspartierne til forhandlingsbordet. Her skal rammerne for projektet præciseres: Hvor meget skal projektet maksimalt koste i alt, hvilke finansieringsmodeller skal benyttes, hvem skal togene købes af, hvor hurtigt skal togene køre og så videre.

– Det er godt, at regeringen nu endelig er blevet enige, og at den invitation til dialog, som man har snakket om længe, endelig er kommet. Vi antager, at det ikke er en halvhjertet aftale, men at regeringen vil snakke om rigtige højhastighedstog, som kører med 320 km/t, siger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiske talsperson, til SVT Nyheter.

De borgerlige oppositionspartier lovede selv i optakten til forrige valg at udbygge jernbanenettet til højhastighedstog, hvilket understreger den brede politiske vilje der er bag projektet. Der er dog ikke nogen decideret enighed blandt oppositionspartierne endnu om, hvordan rammerne for projektet skal lægges. Det må forhandlingerne med tiden vise.

Læs mere: Hurtigere højhastighedsbane betaler sig længden

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur11. december 2024

Svenske Kiruna kåres til europæisk kulturhovedstad i 2029

Det var en enig ekspertjury, der pegede på Kiruna som europæisk kulturhovedstad i 2029. Kiruna og Uppsala havde dystet om...

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Kultur11. december 2024

Malmö Konsthall 50 år – udstillingen “Torrlägg Öresund” skydes i gang

Næste år fylder Malmö Konsthall 50 år, og det fejres med tre store udstillinger, herunder “Torrlägg Öresund”, der sætter fokus...

Danmark10. december 2024

Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner

Danmark og Sverige har tilsammen afgivet en ordre til en værdi af cirka 25 mia. svenske kroner på nye kampkøretøjer...

Infrastruktur10. december 2024

Udbudskrav betyder, at SJ afstår fra at fortsætte med at køre Stockholms pendlertog

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.