Infrastruktur
Politisk enighed om nye højhastighedstog
Sveriges to regeringspartier, Socialdemokraterna og Miljøpartiet, er blevet enige om, hvordan man skal komme videre med de nye højhastighedstog, som har været på tegnebrættet siden 2014. Projektet skal være klar senest 2045, og der skal sættes et loft for, hvor meget det skal koste.
Den svenske regering er blevet enige om en model for udbygningen af nye højhastighedstog, som kommer til at køre med op til 320 km/t. Og de hurtigere tog vil blive nødvendige med de udfordringer, som infrastrukturen oplever i dag, mener Sveriges infrastrukturminister, Tomas Eneroth (S):
– Vi skal bygge hovedbaner for højhastighedstog, det er nødvendigt, ikke mindst med tanke på den udfordring, som der i dag eksisterer i jernbanesystemet, siger ministeren til SVT Nyheter.
De hurtigere tog har været på tegnebrættet siden 2014, hvor regeringen oprettede komiteen Sverigeförhandlingen, som har til opgave at undersøge forudsætningerne for at bygge nyt jernbanenet og indsætte højhastighedstog
Indtil nu har spørgsmålet om de nye tog delt vandene mellem de to regeringspartier. På den ene side har Miljøpartiet slået slag for at projektet senest skal være klar 2035, at projektet skal finansieres via lån og at togene skal køre med op til 320 km/t.
På den anden side har Socialdemokraterna blankt afvist at finansiere projektet med lån, og ser hellere at det finansieres gennem bevillinger. Den finansieringsmodel vil dog betyde, at projektet vil tage 70 år at udføre.
Men nu er partierne altså kommet til enighed. Bag kompromissen ligger en aftale om, at projektet først kommer til at stå klar 2045, og at det samlet set skal koste mindre, end de 230 milliarder svenske kroner, som den svenske trafikstyrelse er kommet frem til i sine beregninger.
Læs mere: Finansiering af højhastighedstog i fokus på konference i Malmø fredag
– Vores vurdering er, at der findes forudsætninger for at være klar med nye hovedbaner i 2040-2045, hvilket er hurtigere, end det som tidligere har været diskuteret, og vi vil også gerne se en omkostningsramme. Alt er naturligvis inden for det statsfinansielle rammeværk, siger Tomas Eneroth.
Næste skridt i planen er at invitere oppositionspartierne til forhandlingsbordet. Her skal rammerne for projektet præciseres: Hvor meget skal projektet maksimalt koste i alt, hvilke finansieringsmodeller skal benyttes, hvem skal togene købes af, hvor hurtigt skal togene køre og så videre.
– Det er godt, at regeringen nu endelig er blevet enige, og at den invitation til dialog, som man har snakket om længe, endelig er kommet. Vi antager, at det ikke er en halvhjertet aftale, men at regeringen vil snakke om rigtige højhastighedstog, som kører med 320 km/t, siger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiske talsperson, til SVT Nyheter.
De borgerlige oppositionspartier lovede selv i optakten til forrige valg at udbygge jernbanenettet til højhastighedstog, hvilket understreger den brede politiske vilje der er bag projektet. Der er dog ikke nogen decideret enighed blandt oppositionspartierne endnu om, hvordan rammerne for projektet skal lægges. Det må forhandlingerne med tiden vise.
Læs mere: Hurtigere højhastighedsbane betaler sig længden
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23