Følg os på

Infrastruktur

Politisk enighed om nye højhastighedstog

Publiseret

 

Den svenske regering er for nylig blevet enige om at satse på de hurtigere tog. I dag er Sveriges hurtigste tog SJ Snabbtåg X 2000 med en tophastighed på 200 km/t, som inden for de næste 25-35 år kan blive erstattet af nye højhastighedstog med en tophastighed på 320 km/t. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Sveriges to regeringspartier, Socialdemokraterna og Miljøpartiet, er blevet enige om, hvordan man skal komme videre med de nye højhastighedstog, som har været på tegnebrættet siden 2014. Projektet skal være klar senest 2045, og der skal sættes et loft for, hvor meget det skal koste.

Den svenske regering er blevet enige om en model for udbygningen af nye højhastighedstog, som kommer til at køre med op til 320 km/t. Og de hurtigere tog vil blive nødvendige med de udfordringer, som infrastrukturen oplever i dag, mener Sveriges infrastrukturminister, Tomas Eneroth (S):

– Vi skal bygge hovedbaner for højhastighedstog, det er nødvendigt, ikke mindst med tanke på den udfordring, som der i dag eksisterer i jernbanesystemet, siger ministeren til SVT Nyheter.

De hurtigere tog har været på tegnebrættet siden 2014, hvor regeringen oprettede komiteen Sverigeförhandlingen, som har til opgave at undersøge forudsætningerne for at bygge nyt jernbanenet og indsætte højhastighedstog

Læs mere: Dansk regeringsrapport: I fremtiden skal højhastighedstoge og metroer aflaste en stigende trafiktrængsel

Indtil nu har spørgsmålet om de nye tog delt vandene mellem de to regeringspartier. På den ene side har Miljøpartiet slået slag for at projektet senest skal være klar 2035, at projektet skal finansieres via lån og at togene skal køre med op til 320 km/t.

På den anden side har Socialdemokraterna blankt afvist at finansiere projektet med lån, og ser hellere at det finansieres gennem bevillinger. Den finansieringsmodel vil dog betyde, at projektet vil tage 70 år at udføre.

Men nu er partierne altså kommet til enighed. Bag kompromissen ligger en aftale om, at projektet først kommer til at stå klar 2045, og at det samlet set skal koste mindre, end de 230 milliarder svenske kroner, som den svenske trafikstyrelse er kommet frem til i sine beregninger.

Læs mere: Finansiering af højhastighedstog i fokus på konference i Malmø fredag

– Vores vurdering er, at der findes forudsætninger for at være klar med nye hovedbaner i 2040-2045, hvilket er hurtigere, end det som tidligere har været diskuteret, og vi vil også gerne se en omkostningsramme. Alt er naturligvis inden for det statsfinansielle rammeværk, siger Tomas Eneroth.

Næste skridt i planen er at invitere oppositionspartierne til forhandlingsbordet. Her skal rammerne for projektet præciseres: Hvor meget skal projektet maksimalt koste i alt, hvilke finansieringsmodeller skal benyttes, hvem skal togene købes af, hvor hurtigt skal togene køre og så videre.

– Det er godt, at regeringen nu endelig er blevet enige, og at den invitation til dialog, som man har snakket om længe, endelig er kommet. Vi antager, at det ikke er en halvhjertet aftale, men at regeringen vil snakke om rigtige højhastighedstog, som kører med 320 km/t, siger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiske talsperson, til SVT Nyheter.

De borgerlige oppositionspartier lovede selv i optakten til forrige valg at udbygge jernbanenettet til højhastighedstog, hvilket understreger den brede politiske vilje der er bag projektet. Der er dog ikke nogen decideret enighed blandt oppositionspartierne endnu om, hvordan rammerne for projektet skal lægges. Det må forhandlingerne med tiden vise.

Læs mere: Hurtigere højhastighedsbane betaler sig længden

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.