Følg os på

Infrastruktur

Politisk flertal for stort tunnelprojekt i det centrale København

Publiseret

 

Visualisering af "Den Grønne Boulevard" ved H.C. Andersens Boulevard i København. I øverste højre hjørne af billedet ses Københavns Rådhus. I næste uge skal politikerne i København beslutte, om de vil gå videre med det milliardstore projekt. Foto: Tredje Natur

Flere kilometer vej i det centrale København, herunder Åboulevarden, H.C. Andersens Boulevard og Amager Boulevard vil blive gravet ned under jorden for at give plads til flere grønne områder. Et politisk flertal på Københavns Rådhus er enig i forslaget, rapporterer TV 2 Kosmopol. I næste uge, den 30. januar, skal de københavnske politikere beslutte, om de vil gå videre med milliardprojektet “Den Grønne Boulevard”.

Københavns politikere er i øjeblikket ved at se på to tunnelløsninger til en af de mest overbelastede strækninger i det centrale København. Ifølge to hovedalternativer vil den nuværende sekssporede vejstrækning, der skærer gennem det centrale København mellem Bispeengbuen på Nørrebro og Ørestads Boulevard på Amager, blive gravet ned under jorden for at give plads til mere grønt område.

“Den grønne boulevard” blev lanceret i forbindelse med budgettet for 2021, hvor Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Dansk Folkeparti, Venstre og Fremad besluttede at afsætte 4,5 mio. kr. til en indledende analyse.

De københavnske politikere skal nu beslutte, hvilken af de to muligheder, som Teknik- og Miljøforvaltningen har udviklet, de vil gå videre med.

Flertal bag en af de to hovedalternativer

Et politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Alternativet siger til TV 2 Kosmopol, at de ønsker at gå videre med den første mulighed. Den første mulighed omfatter to korte tunneler uden frakørsler og anslås at koste 5,5 mia. kr. ifølge den foreløbige analyse. Forslag to er en dyrere løsning, der indebærer en lang tunnel med frakørsler og anslås at koste 10,5 milliarder, næsten det dobbelte. Det Radikale Venstre er fortaler for den anden mulighed.

”Vi kigger på det, som er det mest visionære for København. Det er at starte med den store løsning (løsning 2, red.). Også fordi det giver mere areal til rådighed for københavnerne, hvilket er et af de overordnede mål med projektet”, siger Christoffer Røhl (R), medlem i Teknik- og Miljøudvalget, i en kommentar til TV 2 Kosmopol.

Ifølge forvaltningens indledende analyse skønnes det, at trafikken på strækning over jorden vil blive reduceret med 70 %. Samtidig vurderes det, at biltrafikken vil stige, hvis politikerne vælger at lede biltrafikken gennem en tunnel som foreslået. Det er en af grundene til, at Enhedslisten er kritisk over for tunnelprojektet.

”Det, vi har brug for, er mindre biltrafik. Jeg synes, vi skal se på, hvordan vi kan reducere biltrafikken og få meget mere grønt, men det skal ikke være ved at bruge mange penge og massiv CO2-udledning på at grave tunneler”, siger Line Barfod (Ø), teknik- og miljøborgmester, til TV 2 Kosmopol.

Flere planer om en underjordisk motorvej på Sjælland og i Skåne

Sidste år besluttede Teknik- og Miljøudvalget i København at undersøge muligheden for at dække store dele af Øresundsmotorvejen, en strækning fra Tårnby Kommune og forbi Ørestad City. På den svenske side er politikerne i Lund blevet enige om, at motorvej E22 skal lægges under jorden. Den svenske trafikstyrelse, Trafikverket, meddelte sidste efterår, at de ikke vil undersøge, om E22 er omfattet, og at kun regeringen kan beslutte at foretage en sådan undersøgelse. Nu er spørgsmålet blevet rejst over for regeringen, og senest onsdag i næste uge vil infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) vende tilbage med et skriftligt svar, oplyser Sydsvenskan. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv01. marts 2024

Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv

Tirsdag i næste uge stiftes Dansk-Svensk Handelskammer ved en ceremoni på den danske ambassade i Stockholm, hvor Dansk Erhvervs administrerende...

Øresund27. februar 2024

Øresundsregionen voksede med 30.000 indbyggere i 2023 – den stærkeste befolkningstilvækst på dansk side

I 2023 steg Øresundsregionens befolkning med over 29.700 indbyggere, svarende til 0,7 pct, til 4.185.801 indbyggere. Det var den laveste...

Samfund01. marts 2024

Flere svenskere er omfattet af dansk ekspertskat

Antallet af svenskere, der er omfattet af den fordelagtige danske ekspertskat, når de arbejder i Danmark, er steget fra 798...

Energi01. marts 2024

Länsstyrelsen anbefaler regeringen at godkende opførelsen af en flydende vindmøllepark uden for Bohuslän i Sverige

Länsstyrelsen i Västra Götaland har givet grønt lys for, at Vattenfall gennem selskabet KonTiki Vind kan bygge 81 flydende vindmøller...

Erhverv29. februar 2024

Malmö Arena vandt Malmö Greater Copenhagen Business Award

Det var Malmö Arena, der tirsdag vandt Malmö Greater Copenhagen Business Award ved Malmö Näringslivsgala. I motivationen fremgik det, at virksomheden...

Norden01. marts 2024

Skattespørgsmål har høj prioritet hos Gränshinderrådet i år

Skattespørgsmål, nordisk samarbejde om folkeregistrering, digitalisering, pensionsspørgsmål og grænseoverskridende statistik er de fem tematiske områder, som Gränshinderrådet vil prioritere i...

Øresund01. marts 2024

Øresundsdebatten uge 9: Sveriges NATO-medlemskab gør Danmark mere sikkert, og Norden var mere integreret for 60 år siden, siger forskere

Danmark bliver mere sikkert gennem Sveriges NATO-medlemskab, og i Sverige kæmper kommunerne nu om at huse forskellige NATO-initiativer. En forsker...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.