Følg os på

Infrastruktur

Politisk opinion mod højhastighedstog i Sverige vokser

Publiseret

 

tgv-strasbourg-20080629-webb

Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. Foto: News Øresund

Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. De borgerlige partier Moderaterna og Liberalerna har ombestemt sig og udtalt at de ikke længere støtter planerne, eftersom det bliver for dyrt. Ifølge Trafikverket beregnes højhastighedsinvesteringen at koste 230 milliarder svenske kroner.

 Da regeringen fremlagde sin infrastrukturplan i starten af oktober indeholdte den mål om nye jernbanestrækninger for højhastighedstog, men understregede samtidig at en udbygning skal ske i ”den takt som økonomien tillader”.

Uden støtte fra de to borgerlige partier Liberalerna og Moderaterna, vil det være svært at få højhastighedsplanen gennemført. Regeringen skriver i sin infrastrukturplan, at eftersom investeringen rækker over flere mandatperioder er det centralt, at der er en bred opbakning i Riksdagen for satsningen på nye højhastighedstog.

Hvis planen bliver til noget vil højhastighedsjernbanen være klar omkring 2035-2040. Det undersøges i øjeblikket i hvilke etaper udbygningen skal foregå. Ifølge Sydsvenskan vil det først og fremmest være strækningen mellem Stockholm og Gøteborg som skal bygges og strækningen mellem Malmø og Stockholm ligger sidst i tidsplanen.

I 2014 blev en udredning sat i gang, Sverigeforhandlingen, som skal undersøge finansieringsmodeller og udbygningsstrategier for højhastighedstog, herunder også byudvikling og udbygning af øvrig infrastruktur i anknytning til højhastighedsbanen. Der er allerede indgået aftaler med flere af kommunerne langs med den planlagte strækning. Sverigeforhandlingen oplyser, at de har forhandlet frem 12 stationer og 110 000 boliger om hvilke der skal skrives konkrete aftaler.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.