Infrastruktur
Politisk opinion mod højhastighedstog i Sverige vokser
Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. Foto: News Øresund
Planerne om at bygge højhastighedsjernbane fra henholdsvis Malmø og Gøteborg til Stockholm ser mere usikre ud. De borgerlige partier Moderaterna og Liberalerna har ombestemt sig og udtalt at de ikke længere støtter planerne, eftersom det bliver for dyrt. Ifølge Trafikverket beregnes højhastighedsinvesteringen at koste 230 milliarder svenske kroner.
Da regeringen fremlagde sin infrastrukturplan i starten af oktober indeholdte den mål om nye jernbanestrækninger for højhastighedstog, men understregede samtidig at en udbygning skal ske i ”den takt som økonomien tillader”.
Uden støtte fra de to borgerlige partier Liberalerna og Moderaterna, vil det være svært at få højhastighedsplanen gennemført. Regeringen skriver i sin infrastrukturplan, at eftersom investeringen rækker over flere mandatperioder er det centralt, at der er en bred opbakning i Riksdagen for satsningen på nye højhastighedstog.
Hvis planen bliver til noget vil højhastighedsjernbanen være klar omkring 2035-2040. Det undersøges i øjeblikket i hvilke etaper udbygningen skal foregå. Ifølge Sydsvenskan vil det først og fremmest være strækningen mellem Stockholm og Gøteborg som skal bygges og strækningen mellem Malmø og Stockholm ligger sidst i tidsplanen.
I 2014 blev en udredning sat i gang, Sverigeforhandlingen, som skal undersøge finansieringsmodeller og udbygningsstrategier for højhastighedstog, herunder også byudvikling og udbygning af øvrig infrastruktur i anknytning til højhastighedsbanen. Der er allerede indgået aftaler med flere af kommunerne langs med den planlagte strækning. Sverigeforhandlingen oplyser, at de har forhandlet frem 12 stationer og 110 000 boliger om hvilke der skal skrives konkrete aftaler.
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Arbejdsmarked09. februar 2024
Lysere udsigter for både svensk og dansk økonomi
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Danmark09. februar 2024
Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik
-
Infrastruktur09. februar 2024
Finland vil undersøge en fast forbindelse i Kvarken mellem Vasa og Umeå