Følg os på

Infrastruktur

Prisen på Skånetrafikens nye pendlertog over Øresund er steget til 2,2 milliarder

Publiseret

 

I december 2022 skal en helt ny type kapacitetseffektive pendlertog indsættes på ruten Helsingborg-Malmø-København. Nu viser det sig, at prisen for de nye tog vil være højere end forventet. Skånetrafiken oplyser i en pressemeddelelse at investeringsrammen for togindkøbet skal sættes til 2,2 milliarder svenske kroner for at de skal kunne gå videre med udbuddet. Da den første investeringsbeslutning blev taget i september 2017 var investeringsrammen ifølge Skånetrafiken 1,85 milliarder svenske kroner. Prisstigningen på ca. 350 millioner svenske kroner skyldes en forværret valutakurs kombineret med en indexændring af prisniveauet. 

System 3 kaldes de nye højkapacitetstog, som Skånetrafiken er ved at anskaffe til pendeltrafik på ruten Helsingborg-Malmø-København i december 2022. De nye tog har plads til mindst 800 passagerer, mod maksimalt 600 med dagens Øresundstog og vil bidrage til en øget turtæthed over Øresund. De nuværende Øresundstog bibeholdes.

Udbuddet som har stået på i snart to år gælder de såkaldte motorvognstog som de nuværende togsystemer med Pågatåg og Øresundstogene. For at kunne bruge Øresundstogenes nye vedligeholdelsesdepoter, der er ved at blive bygget i Hässleholm, har Skånetrafiken valgt kortere tog under det igangværende udbud. Fra starten var ideen at købe 12 tog, der var 125 meter lange og kunne sammenkobles to og to. Det er nu planlagt at købe 18 tog på maksimalt 84 meter, som skal forbindes tre og tre.

Ifølge Skånetrafikens trafikdirektør, Linus Eriksson, har den svenske krone tabt 13 procent i værdi op imod euroen, siden investeringsrammen på 1,85 milliarder kroner blev fastsat af regionsrådet i efteråret 2017. Det svarer til 350 millioner kroner. I øvrigt ser vi nu ikke andre fordyringer, oplyser han til News Øresund.

Fra starten var planen at Skånetrafiken skulle sælge et antal Øresundstog når System 3 blev taget i brug i december 2022. Det ville have indbragt 210 millioner svenske kroner, hvilket ville have sænket nettoinvesteringerne lige så meget. Ifølge Linus Erisson stiger antallet af rejser dog så meget, p.t. med 4 procent, så Skånetrafiken også i fremtiden vil få brug for alle Øresundstog.

Den 6. november beslutter Region Skånes offentlige transportudvalg, om de vil godkende, at Skånetrafiken kan bruge 2,2 mia. svenske kroner på det nye pendlertogsystem over Øresund. Den 26. november træffer regionrådet derefter den afgørende beslutning. Giver politikerne grønt lys til investeringen regner Skånetrafiken med at gennemføre udbuddet af togsystem 3 i januar 2020.
– Vi får dagligt feedback fra dem, der rejser på strækningen, om togmangel og om fulde og slidte tog. En investering i nye tog er afgørende, hvis vi skal klare væksten i Øresundsregionen med bæredygtige fossilfri rejser, siger Linus Eriksson, Trafikdirektør for Skånetrafiken, i en kommentar. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.