Infrastruktur
Prisen på Skånetrafikens nye pendlertog over Øresund er steget til 2,2 milliarder
I december 2022 skal en helt ny type kapacitetseffektive pendlertog indsættes på ruten Helsingborg-Malmø-København. Nu viser det sig, at prisen for de nye tog vil være højere end forventet. Skånetrafiken oplyser i en pressemeddelelse at investeringsrammen for togindkøbet skal sættes til 2,2 milliarder svenske kroner for at de skal kunne gå videre med udbuddet. Da den første investeringsbeslutning blev taget i september 2017 var investeringsrammen ifølge Skånetrafiken 1,85 milliarder svenske kroner. Prisstigningen på ca. 350 millioner svenske kroner skyldes en forværret valutakurs kombineret med en indexændring af prisniveauet.
System 3 kaldes de nye højkapacitetstog, som Skånetrafiken er ved at anskaffe til pendeltrafik på ruten Helsingborg-Malmø-København i december 2022. De nye tog har plads til mindst 800 passagerer, mod maksimalt 600 med dagens Øresundstog og vil bidrage til en øget turtæthed over Øresund. De nuværende Øresundstog bibeholdes.
Udbuddet som har stået på i snart to år gælder de såkaldte motorvognstog som de nuværende togsystemer med Pågatåg og Øresundstogene. For at kunne bruge Øresundstogenes nye vedligeholdelsesdepoter, der er ved at blive bygget i Hässleholm, har Skånetrafiken valgt kortere tog under det igangværende udbud. Fra starten var ideen at købe 12 tog, der var 125 meter lange og kunne sammenkobles to og to. Det er nu planlagt at købe 18 tog på maksimalt 84 meter, som skal forbindes tre og tre.
Ifølge Skånetrafikens trafikdirektør, Linus Eriksson, har den svenske krone tabt 13 procent i værdi op imod euroen, siden investeringsrammen på 1,85 milliarder kroner blev fastsat af regionsrådet i efteråret 2017. Det svarer til 350 millioner kroner. I øvrigt ser vi nu ikke andre fordyringer, oplyser han til News Øresund.
Fra starten var planen at Skånetrafiken skulle sælge et antal Øresundstog når System 3 blev taget i brug i december 2022. Det ville have indbragt 210 millioner svenske kroner, hvilket ville have sænket nettoinvesteringerne lige så meget. Ifølge Linus Erisson stiger antallet af rejser dog så meget, p.t. med 4 procent, så Skånetrafiken også i fremtiden vil få brug for alle Øresundstog.
Den 6. november beslutter Region Skånes offentlige transportudvalg, om de vil godkende, at Skånetrafiken kan bruge 2,2 mia. svenske kroner på det nye pendlertogsystem over Øresund. Den 26. november træffer regionrådet derefter den afgørende beslutning. Giver politikerne grønt lys til investeringen regner Skånetrafiken med at gennemføre udbuddet af togsystem 3 i januar 2020.
– Vi får dagligt feedback fra dem, der rejser på strækningen, om togmangel og om fulde og slidte tog. En investering i nye tog er afgørende, hvis vi skal klare væksten i Øresundsregionen med bæredygtige fossilfri rejser, siger Linus Eriksson, Trafikdirektør for Skånetrafiken, i en kommentar. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23