Følg os på

Infrastruktur

Region Skåne ønsker at blive medejer og medfinansierer af en HH-forbindelse

Publiseret

 

Region Skåne vil gå ind som delejer og medfinansierer til en HH-forbindelse gennem at give lånegarantier. Kort: Lönegård & Co. Kort: News Øresund

Ved at blive medfinansierer og yde regionale garantier for lån, der kan supplere de statslige, tilbyder Region Skåne at gå ind som partner i en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. På den måde forventes overskuddet fra Øresundsbron og en HH-forbindelse at blive geninvesteret i ny skånsk infrastruktur i fremtiden. Det blev meddelt på en pressekonference onsdag.

– Vi ser en mulighed for at kunne få del af fremtidige overskud i forbindelsen, som kan geninvesteres senere. En del af overskuddet kan finansiere en del af driften af ​​en fremtidig metroforbindelse Malmø-København, men også andre infrastrukturobjekter. Vi må diskutere med de skånske kommuner, hvilke objekter det kan være, men vi tager risikoen og er parat til at gå ind med ejerskab for at kunne deltage i den fremtidige fortjeneste, sagde Carl Johan Sonesson (M), Region Skånes regionsrådsformand, ved den digitale pressekonference.

Modellen for ejerskab ville være, at den svenske stat og Region Skåne har et fælles svensk selskab, der sammen med et dansk selskab står bag det konsortium, der skulle drive forbindelsen. Carl Johan Sonesson sagde, at regionen i løbet af efteråret har rejst spørgsmålet med en række aktører, herunder Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) og hovedstadsregionens formand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Der er ikke fastsat noget beløb for, hvor stor Region Skånes andel i finansieringen kan være.

– Det er en forhandling mellem Region Skåne og det nationale niveau i Sverige, hvor stor en andel vi skal tage af ejerskabet. Vi har ikke sat et maksimumsbeløb, men har sagt, at vi er parate til at diskutere det, sagde Carl Johan Sonesson.

Henrik Fritzon (S), oppositionsråd i Region Skåne, understregede, at dette er garantier for lån og ikke direkte finansiering.

– Det handler ikke om at gå ind med skattepenge ved at optage lån hos staterne og Region Skåne som garant. Lånene betales med brugerafgifter, sagde han.

Det næste skridt er at rejse spørgsmålet i regionstyrelsen den 4. februar.

– Det er en styrke, at vi sammen kan vise enighed for Skåne over blokgrænsen og have en bred politisk enighed om spørgsmålet. Der er et stort flertal i Region Skåne for at gå ind som garant for at optage lån og diskutere medejerskab, sagde Carl Johan Sonesson.

I slutningen af ​​januar offentliggøres den dansk-svenske udredning af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør.

– Vi har haft en tæt dialog med efterforskningen og har et ret klart billede af, hvad der vil blive præsenteret, sagde Henrik Fritzon.

På mødet blev de to politikere enige om en forventet positiv effekt på integrationen med ​​en fast HH-forbindelse.

– En HH-forbindelse er det næste store spring i integrationen mellem Sverige og Danmark. Broen er en succes, og det vil HH også blive. Det ville betyde et radikalt udviklingsspring for det fælles arbejdsmarked, sagde Henrik Fritzon.

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser

HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som skal præsenteres i slutningen af januar.

Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år.

Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse.

Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.

Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.

Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Energi12. december 2024

Elpriserne i Sydsverige og Danmark stiger – højeste siden elkrisen i 2022

Et vindstille Tyskland presser elpriserne op i hele Nordeuropa, hvilket får den svenske regering til at begynde at tale om...

Kultur11. december 2024

Svenske Kiruna kåres til europæisk kulturhovedstad i 2029

Det var en enig ekspertjury, der pegede på Kiruna som europæisk kulturhovedstad i 2029. Kiruna og Uppsala havde dystet om...

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Kultur11. december 2024

Malmö Konsthall 50 år – udstillingen “Torrlägg Öresund” skydes i gang

Næste år fylder Malmö Konsthall 50 år, og det fejres med tre store udstillinger, herunder “Torrlägg Öresund”, der sætter fokus...

Danmark10. december 2024

Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner

Danmark og Sverige har tilsammen afgivet en ordre til en værdi af cirka 25 mia. svenske kroner på nye kampkøretøjer...

Infrastruktur10. december 2024

Udbudskrav betyder, at SJ afstår fra at fortsætte med at køre Stockholms pendlertog

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.