Infrastruktur
Region Skåne ønsker at blive medejer og medfinansierer af en HH-forbindelse
Ved at blive medfinansierer og yde regionale garantier for lån, der kan supplere de statslige, tilbyder Region Skåne at gå ind som partner i en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. På den måde forventes overskuddet fra Øresundsbron og en HH-forbindelse at blive geninvesteret i ny skånsk infrastruktur i fremtiden. Det blev meddelt på en pressekonference onsdag.
– Vi ser en mulighed for at kunne få del af fremtidige overskud i forbindelsen, som kan geninvesteres senere. En del af overskuddet kan finansiere en del af driften af en fremtidig metroforbindelse Malmø-København, men også andre infrastrukturobjekter. Vi må diskutere med de skånske kommuner, hvilke objekter det kan være, men vi tager risikoen og er parat til at gå ind med ejerskab for at kunne deltage i den fremtidige fortjeneste, sagde Carl Johan Sonesson (M), Region Skånes regionsrådsformand, ved den digitale pressekonference.
Modellen for ejerskab ville være, at den svenske stat og Region Skåne har et fælles svensk selskab, der sammen med et dansk selskab står bag det konsortium, der skulle drive forbindelsen. Carl Johan Sonesson sagde, at regionen i løbet af efteråret har rejst spørgsmålet med en række aktører, herunder Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) og hovedstadsregionens formand Sophie Hæstorp Andersen (S).
Der er ikke fastsat noget beløb for, hvor stor Region Skånes andel i finansieringen kan være.
– Det er en forhandling mellem Region Skåne og det nationale niveau i Sverige, hvor stor en andel vi skal tage af ejerskabet. Vi har ikke sat et maksimumsbeløb, men har sagt, at vi er parate til at diskutere det, sagde Carl Johan Sonesson.
Henrik Fritzon (S), oppositionsråd i Region Skåne, understregede, at dette er garantier for lån og ikke direkte finansiering.
– Det handler ikke om at gå ind med skattepenge ved at optage lån hos staterne og Region Skåne som garant. Lånene betales med brugerafgifter, sagde han.
Det næste skridt er at rejse spørgsmålet i regionstyrelsen den 4. februar.
– Det er en styrke, at vi sammen kan vise enighed for Skåne over blokgrænsen og have en bred politisk enighed om spørgsmålet. Der er et stort flertal i Region Skåne for at gå ind som garant for at optage lån og diskutere medejerskab, sagde Carl Johan Sonesson.
I slutningen af januar offentliggøres den dansk-svenske udredning af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør.
– Vi har haft en tæt dialog med efterforskningen og har et ret klart billede af, hvad der vil blive præsenteret, sagde Henrik Fritzon.
På mødet blev de to politikere enige om en forventet positiv effekt på integrationen med en fast HH-forbindelse.
– En HH-forbindelse er det næste store spring i integrationen mellem Sverige og Danmark. Broen er en succes, og det vil HH også blive. Det ville betyde et radikalt udviklingsspring for det fælles arbejdsmarked, sagde Henrik Fritzon.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: udredninger og forslag til faste forbindelser
HH-forbindelse
Strækning: Helsingør-Helsingborg
Forbindelsen udredes som to tunneler, en vejforbindelse mellem bykernerne og en jernvejsforbindelse til persontog lige syd for byerne.
Status: Dansk-svensk, statslig, strategisk analyse med Interreg-støtte som skal præsenteres i slutningen af januar.
Øresundsmetro
Strækning: København-Malmø
Forbindelsen udredes som en metrotunnel for persontrafik mellem bykernerne.
Status: Den fjerde fase af byernes fælles udredningsarbejde med Interreg-støtte skal præsenteres i marts i år.
Europasporet
Strækning: København-Landskrona
Forbindelsen er tidligere blevet undersøgt som en tunnel for godstog, fjern- og regionaltog mellem Landskrona og Nordhavnen i København, og forslaget blev for nyligt udvidet til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Status: Forslaget fremføres af Landskrona stad, som på egen hånd undersøger forudsætningerne for en forbindelse.
Kattegatforbindelse
Strækning: Kalundborg-Aarhus
Forbindelsen udredes dels som en kombineret vej- og jernvejsforbindelse og dels som kun en vejforbindelse mellem Kalundborg på Sjælland og Jylland i højde med Aarhus.
Status: Den statslige udredning forventes præsenteret i slutningen af 2021.
Besluttet og under opførelse: Femern Bælt-tunnelen
Strækning: Rødby-Puttgarden
Tunnel til vej- og jernvejstrafik mellem Danmark og Tyskland.
Status: Byggestart januar 2021 med beregnet slutdato i 2029.
Eksisterende forbindelser: Øresundsbron og Storebæltsbroen
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23