Infrastruktur
Region Skånes ordfører tror på fordoblet Øresundspendling med fast HH-forbindelse
En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg drives bedst af Øresundsbro Konsortiet, og vil kunne bidrage til en fordobling af arbejdspendlingen over Øresund. Det sagde Region Skånes ordfører, Henrik Fritzon (S), på en infrastrukturkonference i Helsingborg onsdag.
Henrik Fritzon (S), Region Skånes ordfører, var klar i udmeldingerne på Nordisk infrastrukturkonferens, onsdag i Helsingborg. En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør bygges så snart som muligt, sagde han. Forbindelsen beregnes til at koste omkring 26 milliarder svenske kroner og regionen vil foretrække at den drives af samme firma som Øresundsbroen, siger Henrik Fritzon.
– Det koncept, som vi synes er det bedste, er at Øresundsbro Konsortiet også får til opgave at bygge, eje og drive en HH-forbindelse. Men man kan også tænke sig andre løsninger, hvor private kræfter involveres. Der er private firmaer som har meldt deres interesse og som mener at det er så kommercielt gangbart med en HH-forbindelse, at man kan bygge den helt på et kommercielt grundlag.
Caroline Ullman-Hammer, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, som også deltog på konferensen, tror at der kan findes fordele i at have to forbindelser hos samme firma.
– Bestemmer man sig for en ny forbindelse, ser vi det som muligt. Forvaltningsmæssigt er det helt klart at der findes synergier, siger hun og fortsætter:
– Der kan være gevinster i hvordan man opbygger vedligeholdelsen, hvordan man arbejder mest enkelt via nettet med kundekontakten. Det er både i langsigtet drift og daglig drift, siger Caroline Ullman-Hammer.
Forslaget til forbindelsen, som regionen arbejder med, er to borrede tunneller mellem Helsingør og Helsingborg. En tunnel til persontog, som går mellem bykernerne og en tunnel til biltrafik, som ligger en smule mod syd og ikke direkte mellem bykernerne. En godstunnel findes altså p.t. ikke med i planlægningen.
– Der er en del interne diskussioner i Danmark, som er koblede til en HH-forbindelse gennem transportkorridoren Ring 5. Det er derfor vi p.t. ikke har en godstogstunnel mellem Helsingør og Helsingborg med i beregningerne. Det vil forudsætte den kontroversielle udbygning i Danmark, så vi tænker i persontog og biltrafik lige nu, siger Henrik Fritzon.
I dag arbejdspendler omkring 15.000 over Sundet, og Henrik Fritzon tror at antallet kan fordobles med en fast HH-forbindelse.
– Min ambition er at vi fem år efter at forbindelsen er indviet, skal ligge på mellem 30.000-40. 000 som pendler over Sundet. Jo større område man har, hvor arbejdstagere og jobmulighederne kan matches, desto flere job kommer der, siger Henrik Fritzon.
En fast HH-forbindelse er ikke vedtaget men findes med i Greater Copenhagen and Skåne Committees fælles infrastrukturprogram, Trafikcharter, som de 79 kommuner for nyligt er kommet overens om. Henrik Fritzon tror at en HH-forbindelse kan stå klar om cirka 15 år. Men en yderligere fast forbindelse over Øresund tror han ikke rækker. Næste skridt er en metroforbindelse mellem København og Malmø.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23