Følg os på

Infrastruktur

Region Skånes ordfører tror på fordoblet Øresundspendling med fast HH-forbindelse

Publiseret

 

henrik_fritzon_helsingborg

Henrik Fritzon (S), Region Skånes ordfører, var klar i udmeldingerne på Nordisk infrastrukturkonferens, onsdag i Helsingborg. En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør bygges så snart som muligt, sagde han. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg drives bedst af Øresundsbro Konsortiet, og vil kunne bidrage til en fordobling af arbejdspendlingen over Øresund. Det sagde Region Skånes ordfører, Henrik Fritzon (S), på en infrastrukturkonference i Helsingborg onsdag.

Henrik Fritzon (S), Region Skånes ordfører, var klar i udmeldingerne på Nordisk infrastrukturkonferens, onsdag i Helsingborg. En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør bygges så snart som muligt, sagde han. Forbindelsen beregnes til at koste omkring 26 milliarder svenske kroner og regionen vil foretrække at den drives af samme firma som Øresundsbroen, siger Henrik Fritzon.

– Det koncept, som vi synes er det bedste, er at Øresundsbro Konsortiet også får til opgave at bygge, eje og drive en HH-forbindelse. Men man kan også tænke sig andre løsninger, hvor private kræfter involveres. Der er private firmaer som har meldt deres interesse og som mener at det er så kommercielt gangbart med en HH-forbindelse, at man kan bygge den helt på et kommercielt grundlag.

Caroline Ullman-Hammer, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, som også deltog på konferensen, tror at der kan findes fordele i at have to forbindelser hos samme firma.

– Bestemmer man sig for en ny forbindelse, ser vi det som muligt. Forvaltningsmæssigt er det helt klart at der findes synergier, siger hun og fortsætter:

– Der kan være gevinster i hvordan man opbygger vedligeholdelsen, hvordan man arbejder mest enkelt via nettet med kundekontakten. Det er både i langsigtet drift og daglig drift, siger Caroline Ullman-Hammer.

Forslaget til forbindelsen, som regionen arbejder med, er to borrede tunneller mellem Helsingør og Helsingborg. En tunnel til persontog, som går mellem bykernerne og en tunnel til biltrafik, som ligger en smule mod syd og ikke direkte mellem bykernerne. En godstunnel findes altså p.t. ikke med i planlægningen.

– Der er en del interne diskussioner i Danmark, som er koblede til en HH-forbindelse gennem transportkorridoren Ring 5. Det er derfor vi p.t. ikke har en godstogstunnel mellem Helsingør og Helsingborg med i beregningerne. Det vil forudsætte den kontroversielle udbygning i Danmark, så vi tænker i persontog og biltrafik lige nu, siger Henrik Fritzon.

I dag arbejdspendler omkring 15.000 over Sundet, og Henrik Fritzon tror at antallet kan fordobles med en fast HH-forbindelse.

– Min ambition er at vi fem år efter at forbindelsen er indviet, skal ligge på mellem 30.000-40. 000 som pendler over Sundet. Jo større område man har, hvor arbejdstagere og jobmulighederne kan matches, desto flere job kommer der, siger Henrik Fritzon.

En fast HH-forbindelse er ikke vedtaget men findes med i Greater Copenhagen and Skåne Committees fælles infrastrukturprogram, Trafikcharter, som de 79 kommuner for nyligt er kommet overens om. Henrik Fritzon tror at en HH-forbindelse kan stå klar om cirka 15 år. Men en yderligere fast forbindelse over Øresund tror han ikke rækker. Næste skridt er en metroforbindelse mellem København og Malmø.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige24. maj 2024

Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner

Vandet i Øresund bliver renere gennem opførelsen af det sydvestlige Skånes nye spildevandsrensningssystem Maxima, som anslås at koste 17,5 milliarder...

Politics24. maj 2024

Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke

Han har gjort sig bemærket gennem koranafbrændinger flere steder i Sverige og har uden held forsøgt at komme ind i...

Okategoriserade24. maj 2024

Øresundsdebatten uge 21: Krav om en udvidet jernbane i Sydsverige og danske overskrifter om afsløringen af en svensk troldefabrik

Fejlberegninger har ført til utilstrækkelig hensyntagen til svenske jernbaneinvesteringer, hvilket der nu skal rettes op på forud for indvielsen af...

Samfund24. maj 2024

Danmark og Sverige styrker det maritime samarbejde i Øresund og Østersøen

Det svensk-danske forsvarssamarbejde vil blive yderligere styrket,  meddelte henholdsvis Danmarks og Sveriges forsvarsministre Troels Lund Poulsen (Venstre) og Pål Jonson...

Arbejdsmarked22. maj 2024

Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning

Arbejdsmarkedet i Skåne er svagere end i Sverige som helhed, konkurserne stiger kraftigt, nye virksomheder må lukke, og produktionen af...

Samfund22. maj 2024

Nationalbankdirektøren: Forsigtig optimisme, men inflationen kan stige igen

Dansk økonomi er godt på vej mod en blød landing. Inflationen er klart faldet, beskæftigelsen er rekordhøj, og prognoserne for...

Erhverv22. maj 2024

Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne

Novo Nordisk Fondens stifter har besluttet at øge støtten til Nome-programmet, Nordic Mentor for Entrepreneurship, frem til 2028. Nome modtager...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.