21 april 2019 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1A xx

Published on januar 25th, 2019 | by Johan Wessman

0

S-tog på Kystbanen kan forringe togtrafik i en fremtidig HH-tunnel advarer Region Skånes tidligere regionrådsformand

2019-01-25:

Danmarks Transportminister, Ole Birk Olesen (LA), og Henrik Fritzon (S), på daværende tidspunkt Region Skånes regionrådsformand, underskriver den 24. august 2018 historisk aftale, der overdrager ansvaret for indkøb af Øresundstogtrafiken i Danmark til Skånetrafiken. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Bygges Kystbanen mellem København og Helsingør om til trafik med S-tog, kan det indebære at Øresundstogene ikke kan køres gennem en fremtidig tunnel mellem Helsingborg – Helsingør og videre til København. Det mener Region Skånes tidligere regionrådsformand Henrik Fritzon (S) som pointerer at S-tog anvender en anden teknisk standard end de nuværende Øresundstog. 

Den 24. august 2018, mødte Henrik Fritzon, på daværende tidspunkt Region Skånes regionrådsformand, Danmarks transportminister Ole Birk Olesen på Malmö Centralstation. De indgik en historisk aftale, som indebærer at Skånetrafiken i fremtiden overtager koordineringen af udbuddet på Øresundstogstrafikken, også på den danske side. Samtidig stopper Øresundstogene med at køre på Kystbanen til Helsingør, og får i stedet Østerport som ny slutstation.

–Da vi lavede den her aftale var det en form for kompromis. Rent integrationsmæssigt er en sammenhængende trafik bedre, hvorimod det driftsmæssigt er mere praktisk at opdele trafikken og ikke lade Øresundstogene køre videre til Helsingør. Men dette var en midlertidig model frem til der findes en HH-forbindelse, siger Henrik Fritzon til News Øresund.

– Der pågår en statslig dansk-svensk undersøgelse af muligheden for at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som skulle kunne være færdig omkring år 2030. Når en HH-forbindelse er på plads er det min opfattelse at et sammenhængende Øresundstogssystem skal gå i en ringlinje op til Helsingør og over til Helsingborg. Så er det ikke godt, hvis den danske regering låser Kystbanen i et S-togssystem, som har en helt anden teknik.

Henrik Fritzon oplyser, at der har været diskussioner med tre forskellige danske transportministrer, og det er blevet fremført at S-tog på Kystbanen vil hindre at Øresundstogene kan køres i en ringlinje rundt om Øresund, når HH-tunnelen er færdig.
–De tidligere ministre har svaret at det ikke er aktuelt. Så jeg blev lidt bekymret over at den nuværende transportminister tager spørgsmålet op igen.

Danmarks transportminister Ole Birk Olesen har tidligere udtalt sig om at han foretrækker en biltunnel mellem Helsingborg og Helsingør. (News Øresund)

Læs mere: 

Skal S-tog erstatte Øresundstog mellem København og Helsingør?

Transportministeren vil have en fast HH-forbindelse – men kun til biler

Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler

Ny historisk aftale om Øresundstog skal sikre flere afgange over broen

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑