Øresund
S-tog på Kystbanen kan forringe togtrafik i en fremtidig HH-tunnel advarer Region Skånes tidligere regionrådsformand
Bygges Kystbanen mellem København og Helsingør om til trafik med S-tog, kan det indebære at Øresundstogene ikke kan køres gennem en fremtidig tunnel mellem Helsingborg – Helsingør og videre til København. Det mener Region Skånes tidligere regionrådsformand Henrik Fritzon (S) som pointerer at S-tog anvender en anden teknisk standard end de nuværende Øresundstog.
Den 24. august 2018, mødte Henrik Fritzon, på daværende tidspunkt Region Skånes regionrådsformand, Danmarks transportminister Ole Birk Olesen på Malmö Centralstation. De indgik en historisk aftale, som indebærer at Skånetrafiken i fremtiden overtager koordineringen af udbuddet på Øresundstogstrafikken, også på den danske side. Samtidig stopper Øresundstogene med at køre på Kystbanen til Helsingør, og får i stedet Østerport som ny slutstation.
–Da vi lavede den her aftale var det en form for kompromis. Rent integrationsmæssigt er en sammenhængende trafik bedre, hvorimod det driftsmæssigt er mere praktisk at opdele trafikken og ikke lade Øresundstogene køre videre til Helsingør. Men dette var en midlertidig model frem til der findes en HH-forbindelse, siger Henrik Fritzon til News Øresund.
– Der pågår en statslig dansk-svensk undersøgelse af muligheden for at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som skulle kunne være færdig omkring år 2030. Når en HH-forbindelse er på plads er det min opfattelse at et sammenhængende Øresundstogssystem skal gå i en ringlinje op til Helsingør og over til Helsingborg. Så er det ikke godt, hvis den danske regering låser Kystbanen i et S-togssystem, som har en helt anden teknik.
Henrik Fritzon oplyser, at der har været diskussioner med tre forskellige danske transportministrer, og det er blevet fremført at S-tog på Kystbanen vil hindre at Øresundstogene kan køres i en ringlinje rundt om Øresund, når HH-tunnelen er færdig.
–De tidligere ministre har svaret at det ikke er aktuelt. Så jeg blev lidt bekymret over at den nuværende transportminister tager spørgsmålet op igen.
Danmarks transportminister Ole Birk Olesen har tidligere udtalt sig om at han foretrækker en biltunnel mellem Helsingborg og Helsingør. (News Øresund)
Læs mere:
Skal S-tog erstatte Øresundstog mellem København og Helsingør?
Transportministeren vil have en fast HH-forbindelse – men kun til biler
Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler
Ny historisk aftale om Øresundstog skal sikre flere afgange over broen
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23