Følg os på

Infrastruktur

S vil bruge Femern fabrik til at støbe tunnelelementer til Kattegat-forbindelsen

Publiseret

 

En fast forbindelse over Kattegat ville forkorte rejsetiden mellem København og Danmarks næststørste by Aarhus betydeligt. Her en udsigt over Århus med ARoS kunstmuseum i forgrunden. Foto: News Øresund

En fast forbindelse over Kattegat, der forbinder Sjælland og Nordjylland på højde med Danmarks næststørste by, Aarhus, er i nu ved at blive undersøgt. Socialdemokratenes ordfører på transportspørgsmål, Thomas Jensen, siger, at tunnelelementerne til en sådan forbindelse bør støbes på fabrikken i Rødbyhavn, der vil blive bygget i 2021, og hvor tunnelelementerne til Femern-tunnelen skal produceres.

En undersøgelse af en fremtidig forbindelse over Kattegat, der krydser øen Samsø, afsluttes inden udgangen af 2021. Både en vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse undersøges, efter at den tidligere borgerlige VLAK-regering gik ind for det første alternativ, og den nuværende socialdemokratiske regering bakkede det andet. Socialdemokraterne vil nu drage fordel af den store tunnelelementfabrik i Rødbyhavn, der skal bygges i begyndelsen af næste år, hvor elementerne til den 18 km lange nedsænkede tunnel over Femern Bælt vil blive fremstillet. Det sagde partiets ordfører på transportspørgsmål på et debatmøde om den fremtidige infrastruktur på Christiansborg i sidste uge.

– Bliver vi enige om Kattegat-forbindelsen, så kan jeg godt løfte sløret for, at det først er noget, vi kan lave, når vi er færdige med Femern. Det vil sige efter 2028-29, siger Thomas Jensen, ifølge Licitationen.

Tanken er, at elementerne i så fald kan fremstilles i Rødbyhavn og derefter transporteres med båd gennem Storebælt til stedet for Kattegat-forbindelsen og forankres der til havbunden. Partierne i Folketinget har endnu ikke besluttet spørgsmålet om en mulig forbindelse over Kattegat, som forventes at forkorte rejsetiden i bil mellem København og Århus med 80 minutter. Den igangværende forundersøgelse vil undersøge fordele og ulemper ved en respektivt vej- og vej- og jernbaneforbindelse, mulige ruter, trafikanalyse og analyse af socioøkonomiske og miljømæssige effekter. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark13. januar 2025

Dansk krisemøde og øget pres på Grønlands selvstændighed efter Trumps udmelding

Diskussionen om Grønlands selvstændighed er i disse dage blusset op til nye højder af den kommende amerikanske præsident Donald Trumps...

Sverige09. januar 2025

Malmøs indbyggere bliver rigere – haler ind på landsgennemsnittet

Velstanden stiger i Malmø, og det sker hurtigere end i resten af Sverige. Snart vil indbyggerne i Malmø få en...

Sverige02. januar 2025

Nedgang i våbenvold i Sverige – flere svenske skyderier i Danmark en del af forklaringen

Våbenvolden i Sverige faldt kraftigt sidste år ifølge politiets foreløbige statistik, skriver TT. I 2024 skete der 254 skyderier til...

Danmark02. januar 2025

Jubilæer og vigtige begivenheder i Øresundsregionen, Danmark og Sverige i 2025

250 års jubilæum for Malmø Havn, 100 års jubilæum for Københavns Lufthavn i Kastrup og forgængerne for både Danmarks Radio...

Øresund30. december 2024

Ny årsrekord for trafikken over Øresundsbron i 2024

Flere køretøjer end nogensinde før passerede over Øresundsbron i 2024. Med få dage tilbage af året kan Øresundsbro Konsortiet oplyse,...

Danmark20. december 2024

Øresundsdebatten uge 51: Dansk lønstigning til skånske ingeniører, unge københavnere hygger sig i Malmø og tre partier åbner for atomkraft i Danmark

Novo Nordisk og Mærsk presser de skånske ingeniørlønninger op, Socialdemokratiet er imod katastrofevalg i Danmark, tre borgerlige partier åbner for...

Danmark20. december 2024

Öresundsbron 25 år og Københavns Lufthavn 100 år – det sker i 2025

2025 bliver festens år i Øresundsregionen: 100-året for Københavns Lufthavn i Kastrup, 25-året for Öresundsbron og informationstjenesten Øresunddirekt samt 30-året...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.