Følg os på

Infrastruktur

S vil bruge Femern fabrik til at støbe tunnelelementer til Kattegat-forbindelsen

Publiseret

 

En fast forbindelse over Kattegat ville forkorte rejsetiden mellem København og Danmarks næststørste by Aarhus betydeligt. Her en udsigt over Århus med ARoS kunstmuseum i forgrunden. Foto: News Øresund

En fast forbindelse over Kattegat, der forbinder Sjælland og Nordjylland på højde med Danmarks næststørste by, Aarhus, er i nu ved at blive undersøgt. Socialdemokratenes ordfører på transportspørgsmål, Thomas Jensen, siger, at tunnelelementerne til en sådan forbindelse bør støbes på fabrikken i Rødbyhavn, der vil blive bygget i 2021, og hvor tunnelelementerne til Femern-tunnelen skal produceres.

En undersøgelse af en fremtidig forbindelse over Kattegat, der krydser øen Samsø, afsluttes inden udgangen af 2021. Både en vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse undersøges, efter at den tidligere borgerlige VLAK-regering gik ind for det første alternativ, og den nuværende socialdemokratiske regering bakkede det andet. Socialdemokraterne vil nu drage fordel af den store tunnelelementfabrik i Rødbyhavn, der skal bygges i begyndelsen af næste år, hvor elementerne til den 18 km lange nedsænkede tunnel over Femern Bælt vil blive fremstillet. Det sagde partiets ordfører på transportspørgsmål på et debatmøde om den fremtidige infrastruktur på Christiansborg i sidste uge.

– Bliver vi enige om Kattegat-forbindelsen, så kan jeg godt løfte sløret for, at det først er noget, vi kan lave, når vi er færdige med Femern. Det vil sige efter 2028-29, siger Thomas Jensen, ifølge Licitationen.

Tanken er, at elementerne i så fald kan fremstilles i Rødbyhavn og derefter transporteres med båd gennem Storebælt til stedet for Kattegat-forbindelsen og forankres der til havbunden. Partierne i Folketinget har endnu ikke besluttet spørgsmålet om en mulig forbindelse over Kattegat, som forventes at forkorte rejsetiden i bil mellem København og Århus med 80 minutter. Den igangværende forundersøgelse vil undersøge fordele og ulemper ved en respektivt vej- og vej- og jernbaneforbindelse, mulige ruter, trafikanalyse og analyse af socioøkonomiske og miljømæssige effekter. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Bæredygtighed02. oktober 2023

Øresundsinstituttet og Sparbanken Skåne udgiver ny rapportserie om bæredygtighed – kommunernes arbejde er først i rækken

Skåne har reduceret udledningen af drivhusgasser hurtigere end landet som helhed – 41 pct. sammenlignet med 33 pct. i gennemsnit...

Sverige29. september 2023

Sveriges rigspolitichef åbner for hjælp fra militæret i kampen mod bandevold – men kun for aflastning og ekspertrådgivning

September er den dødeligste måned med hensyn til våbenvold i Sverige siden december 2019, rapporterer SVT, og nu kan det...

Bæredygtighed29. september 2023

Malmø Kommune og lokal byggebranche underskriver klimakontrakt

Malmø Kommune og LFM30, et lokalt initiativ, der samler mere end 200 virksomheder og organisationer i bygge- og ejendomsbranchen, underskriver...

Sverige29. september 2023

Første sag om hadetale efter koranafbrænding starter i Jönköpings Tingsrätt

Torsdag den 28. september startede en retssag i Jönköpings Tingsrätt mod en 27-årig mand, der er tiltalt for at have...

Arbejdsmarked29. september 2023

Svenske ministre: Vi er tæt på ny skatteaftale for Øresund

I halvandet år har der været forhandlinger i gang om den dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, mellem Danmark og Sverige. Forhandlingerne går...

Kultur29. september 2023

Folkemusiktrioen Dreamer’s Circus vinder Dansk-Svensk Kulturfonds kulturpris

Den dansk-svenske trio Dreamer’s Circus, bestående af danske Rune Tonsgaard Sørensen og Nikolaj Busk samt svenske Ale Carr, har spillet...

Norden29. september 2023

Anders Ahnlid bliver Sveriges nye repræsentant i Grænsehindringsrådet

Anders Ahnlid, generaldirektør for Kommerskollegium, bliver ny svensk repræsentant i Nordisk Ministerråds Grænsehindringsråd for fri bevægelighed over grænserne, når han...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.