Følg os på

Infrastruktur

S vil bruge Femern fabrik til at støbe tunnelelementer til Kattegat-forbindelsen

Publiseret

 

En fast forbindelse over Kattegat ville forkorte rejsetiden mellem København og Danmarks næststørste by Aarhus betydeligt. Her en udsigt over Århus med ARoS kunstmuseum i forgrunden. Foto: News Øresund

En fast forbindelse over Kattegat, der forbinder Sjælland og Nordjylland på højde med Danmarks næststørste by, Aarhus, er i nu ved at blive undersøgt. Socialdemokratenes ordfører på transportspørgsmål, Thomas Jensen, siger, at tunnelelementerne til en sådan forbindelse bør støbes på fabrikken i Rødbyhavn, der vil blive bygget i 2021, og hvor tunnelelementerne til Femern-tunnelen skal produceres.

En undersøgelse af en fremtidig forbindelse over Kattegat, der krydser øen Samsø, afsluttes inden udgangen af 2021. Både en vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse undersøges, efter at den tidligere borgerlige VLAK-regering gik ind for det første alternativ, og den nuværende socialdemokratiske regering bakkede det andet. Socialdemokraterne vil nu drage fordel af den store tunnelelementfabrik i Rødbyhavn, der skal bygges i begyndelsen af næste år, hvor elementerne til den 18 km lange nedsænkede tunnel over Femern Bælt vil blive fremstillet. Det sagde partiets ordfører på transportspørgsmål på et debatmøde om den fremtidige infrastruktur på Christiansborg i sidste uge.

– Bliver vi enige om Kattegat-forbindelsen, så kan jeg godt løfte sløret for, at det først er noget, vi kan lave, når vi er færdige med Femern. Det vil sige efter 2028-29, siger Thomas Jensen, ifølge Licitationen.

Tanken er, at elementerne i så fald kan fremstilles i Rødbyhavn og derefter transporteres med båd gennem Storebælt til stedet for Kattegat-forbindelsen og forankres der til havbunden. Partierne i Folketinget har endnu ikke besluttet spørgsmålet om en mulig forbindelse over Kattegat, som forventes at forkorte rejsetiden i bil mellem København og Århus med 80 minutter. Den igangværende forundersøgelse vil undersøge fordele og ulemper ved en respektivt vej- og vej- og jernbaneforbindelse, mulige ruter, trafikanalyse og analyse af socioøkonomiske og miljømæssige effekter. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Samfund23. oktober 2020

Smittetrykket i Skåne er øget kraftigt – Danmark lukker delvis grænsen igen på lørdag

Danmark erklærer igen Skåne i karantæne i anledning af den stigende smittespredning. De seneste to uger har Skåne haft 46,3...

Samfund23. oktober 2020

Siddende publikum på 300 personer er tilladt i Sverige

Den svenske regering indfører en undtagelse til forsamlingsforbuddet på mere end 50 personer. Publikum på 300 personer bliver fra den...

Okategoriserade23. oktober 2020

Arbetsförmedlingen planlægger nedskæring på Øresunddirekt i Sverige

Arbetsförmedlingen vil reducere bemandingen på informationstjenesten Øresunddirekts kontor i Malmø, der blandt andet arbejder med information til grænsependlere og virksomheder,...

Ugebrev23. oktober 2020

Læs News Øresunds ugebrev 43

Smittetrykket i Skåne er øget kraftigt – Danmark lukker delvis grænsen igen på lørdag Danmark erklærer igen Skåne i karantæne...

Samfund22. oktober 2020

Smittespredningen i Skåne er steget kraftigt – rejserestriktioner genindføres fra på lørdag

Danmark erklærer igen Skåne i karantæne med anledning af den stigende smittespredning. De seneste to uger har Skåne haft 43,3...

Samfund23. oktober 2020

Læseferie i Sverige i næste uge

I uge 44 har svenske børn og unge fri for skole. Samtidig benytter mange forældre lejligheden til at tage fri...

Erhverv22. oktober 2020

Huawei og ZTE udelukkes som leverandører til det svenske 5G-netværk

Hverken Huawei eller ZTE – begge kinesiske IT-virksomheder – får lov til at levere teknologi til det svenske 5G-netværk. Det...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.