Følg os på

Infrastruktur

Senest på torsdag skal den svenske regering træffe en beslutning om ID-kontrollerne over Øresund

Publiseret

 

kastrup-id-kontroll-webb-1På fredag løber beslutningen om ID-kontrollerne over Øresund ud og inden da skal den svenske regering havde truffet en ny beslutning om en eventuel forlængelse.  Også de midlertidige indre grænsekontrollers fremtid ventes at besluttes i denne uge i forbindelse med at de nordiske statsministre har et topmøde i København. Samtidig pågår dansk-svenske diskussioner om forenklede ID-kontroller på togstationen ved Kastrup Lufthavn, og om at flytte den svenske grænsekontrol ved stationen i Hyllie til i stedet at skulle udføres ombord på togene på vej over Øresund.

Den svenske regerings ventede beslutning om ID- og grænsekontrollerne har allerede vakt stor opmærksomhed. Repræsentanter fra Miljöpartiet og Centerpartiet i Sverige stiller spørgsmål ved kontrollerne, og det dansk-svenske politiske samarbejde, Greater Copenhagen, har inviteret til et ministermøde. Når Nordisk Råds session med et nordisk topmøde mellem statsministrene indledes i København på tirsdag, er et medlemsforslag på agendaen om fortsat fri bevægelighed, åbenhed og samarbejde i Norden. Samtidig fortsætter de dansk-svensk diskussioner om en forenklet ID-kontrol, på togstationen ved Kastrup Lufthavn, af rejsende på vej mod Sverige, og om at flytte den svenske grænsekontrol af togpassagerer i Hyllie ombord på Øresundstogene.

Nu på fredag den 4. november udløber den svenske beslutning om ID-kontrol af passagerer i køretøjer, med tog, bus eller færge fra Danmark til Sverige. Senest på torsdag skal den svenske regering give besked om de skal forlænges. Den 11.-12. november udløber beslutningen og EU-tilladelsen til de midlertidige indre grænsekontroller mellem blandt andet Tyskland, Danmark og Sverige. I sidste uge gav EU-kommissionen Sverige, Danmark, Norge, Tyskland og Østrig tilladelse til at forlænge de indre grænsekontroller i yderligere tre måneder, men med et krav om grundig opfølgning. Landene har dog endnu ikke truffet de formelle beslutninger om en forlængelse af grænsekontrollerne.

 

ARBEJDET MED AT FORENKLE BÅDE ID- og GRÆNSEKONTROLLERNE ER I GANG

Forenklet ID-kontrol på stationen ved Københavns Lufthavn
DSB har gennemført et antal forsøg, sent på aftenen, med at udføre ID-kontrollen af passagerer på vej med Øresundstog til Sverige på samme perron. Så slipper passagererne for, som i dag, at gå op i lufthavnsterminalen for at bytte perron, og kan i stedet gå gennem ID-kontrollen på samme perron. Dermed bliver kontrollen og togskiftet smidigere for passagererne. Samtidig behøves også kun et spor på stationen til togtrafikken mod Sverige, hvilket muliggør en genoptagelse af 10-minutersdriften i myldretiden, hvilket næsten fordobler kapaciteten i denne vigtige periode. Desuden bliver strukturen bag togtrafikken mere stabil, hvilket ventes at mindske antallet af forsinkelser. Om rejsetiden forkortes er derimod uklart.  STATUS: DSB evaluerer lige nu resultaterne fra forsøgene og skal eventuelt udbygge dem med forsøg i myldretiden. Evalueringen vil blive sendt til Transportministeriet med et forslag til ændrede kontrolrutiner. Skånetrafiken har tidligere oplyst at ændringer ventes at kunne gennemføres frem imod årsskiftet.

Samordnet ID- og grænsekontrol ved Københavns Lufthavn
Et svensk forslag om samordning af ID- og grænsekontrollen ved Københavns Lufthavn, som skulle forkorte og forenkle togrejsen mellem Danmark og Sverige. STATUS: spørgsmålet virker til at være forsvundet fra dagsordenen, og nævnes ikke længere som en aktuel løsning.

 Grænsekontrol i tog på vej over Øresund
Hvis den indre svenske grænsekontrol kan flyttes fra Hyllie, og i stedet udføres ombord på Øresundstogene over Øresund, efter at passagererne har passeret grænsen, ville togpassagererne kunne slippe for ventetiden på Hyllie og Malmö C og rejsetiden ville minskes. Kontrol ombord på Øresundstogene er et forslag der er kommet fra både pendlere og politikere. STATUS: ”Vi udelukker ikke andre former for grænsekontrol, end dem der anvendes i dag”, siger Patrik Engström, chef for det svenske politis nationale afdelings (Noa) grænsesektion, til News Øresund, og bekræfter at samtaler pågår mellem Sverige of Danmark. ”Det er både et spørgsmål om aftaler og ressourcer”.

 

POLITISKE PROTESTER OG KRAV OM ERSTATNING 

Greater Copenhagen & Skåne Committee vil diskutere grænsekontroller med danske og svenske ministre
Sverige og Danmarks justitsministre og nordiske samarbejdsministre er inviteret af Greater Copenhagen & Skåne Committee til at diskutere mulighederne for at afskaffe grænse- og ID-kontrollerne. Velstand og arbejdspladser i regionen er i fare, skriver komiteens tre formænd.
”Situationen er uholdbar og dybt bekymrende, og vi vil meget gerne mødes for at diskutere mulighederne for at afskaffe ID- og grænsekontrollerne”, skriver Steen Christiansen, formand for Greater Copenhagen & Skåne Committee, og begge næstformænd Henrik Fritzon (Region Skåne) og Jens Stenbæk (Region Sjælland) i brevet til ministrene.

 Skånske miljøpartismedlemmer vil skrotte grænsekontrollerne
Tre skånske politikere fra Miljöpartiet – regionsråd Anders Åkesson og kommunalråd Märta Stenavi og Niklas Karlsson i Malmø – kræver i en interview med Sveriges Radio at regeringen skrotter grænsekontrollerne.
– Jeg synes ikke der er nogen grund til at forlænge dem. Ud fra et skånsk perspektiv har de gjort situationen svær for både de skånske pendlere og det skånske arbejdsmarked, så jeg synes der er en anledning til at fjerne dem nu, siger Anders Åkesson til Sveriges Radio.

Centerpartimedlem anmelder ID-kontrollerne til EU-kommissionen
EU-parlamentarikeren Frederick Federley (C) mener at ID-kontrollerne af rejsende på vej mod Sverige, ved Københavns Lufthavn og i Helsingør, kan være i strid mod unionsretten. Derfor har han lavet en anmeldelse til EU-kommissæren Dimitris Avramopoulos, som han opfordrer til at granske om ID-kontrollerne er lovlige. ”Kommissionen må klarlægge hvordan de ser på den såkaldte ID-lov. I den nyligt gennemførte gennemgang af Sveriges grænsehåndtering fik regeringen fortsat grønt lys til grænsekontrollerne. ID-kontrollerne som derimod sker på et andet lands territorium og bliver et ekstra transportsansvar inden for unionen, står separat udenfor. Der har kommissionen tidligere ment at den lov strider mod unionsretten.” skriver Frederick Federlay på sin Facebookside.

 Handelskammaren og Öresundsrevolutionen kræver erstatning
565 danske og svenske Øresundspendlere fik tidligere i oktober hjælp af Sydsvenska Handelskammaren til at indgive en fælles ansøgning om erstatning for ID-kontrollerne på rejser mellem Danmark og Sverige. De peger på ID-kontrollen af togpassagerer på stationen ved Kastrup Lufthavn og kræver hver især 30.000 kroner i erstatning for krænkelser, og i specielle tilfælde skadeserstatning. Bag opråbet står Facebookgruppen Öresundsrevolutionen.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.