Følg os på

Infrastruktur

SJ ønsker en ny bredere undersøgelse af en fast forbindelse over Øresund

Publiseret

 

Spørgsmålet om yderligere en fast forbindelse over Øresund bør undersøges bredere, mener SJ. Foto: News Øresund

At en HH-forbindelse ikke inkluderer en løsning for godstrafik, og at det kan blive vanskeligt at kombinere fjerntog fra Sverige med lokaltog på Helsingør-København-strækningen. Det er to argumenter, der gør, at spørgsmålet om yderligere en fast forbindelse over Øresund bør undersøges bredere, siger SJs Pär Helgesson i et interview i Sydsvenskan.

– Det vigtige er, at der bygges mere kapacitet mellem Sverige og Danmark, en fast forbindelse, der kan håndtere både godstrafik og fjerntog til passagerer. Det er uundgåeligt, hvis jernbanen skal kunne ekspandere, siger Pär Helgesson, ansvarlig for samfundskontakter og højhastighed hos SJ, og fortsætter:

– Og dér er Landskronas alternativ meget konkret. Det ville være underligt, hvis man ikke kiggede på Europasporet sammen med andre muligheder.

Den dansk-svenske statslige udredning af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som blev præsenteret i slutningen af ​​januar, omfattede forslag til en tunnel til persontogstrafik mellem bymidterne og en biltunnel lige syd for byerne.

– Ifølge udredningen vil en HH-tunnel ikke have nogen praktisk betydning for den langdistance passagertrafik, vi kører, siger Pär Helgesson til Sydsvenskan.

Forslaget om en tunnel fra Landskrona til Nordhavnen i København, der fremsættes af Landskrona stad under navnet Europasporet, inkluderer en togtunnel til gods-, fjern- og regionaltog. For nylig meddelte byen, at forslaget vil blive udvidet til også at omfatte køretøjstrafik i den samme tunnel. Forslaget er ikke med i Greater Copenhagen Committees trafikcharter om prioriterede infrastrukturinvesteringer.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.