Infrastruktur
SJ overtager driften af Øresundstogene
SJ overtager driften af Øresundstogene på den svenske side af Øresund fra og med december 2020. Den svenske statslige togoperatør opretter et nyt forretningsområde, SJ Öresund, som kommer til at styre både driften og vedligeholdelsen. Aftalen med Skånetrafiken indebærer at SJ fra 2022 bliver ansvarlig for al persontrafik med tog over Øresund.
– Vores mål er at drive et offentligt transportsystem, som får øget tiltrækningskraft og bidrager til vækst og øget livskvalitet i det sydlige Sverige, siger Crister Fritzson, adm. direktør for SJ AB, i en pressemeddelelse.
Den nye aftale med Skånetrafiken starter i december 2020 og vil strække sig over otte år med mulighed for yderligere to. Trafikaftalen er i modsætning til den nuværende aftale mellem Skånetrafiken og Transdev en samlet aftale, hvor både drift og vedligeholdelse finder sted i SJ’s regi. Vedligeholdelsen af togene finder sted i et nyt vedligeholdelsesdepot Region Skåne bygger i skånske Hässleholm. Medarbejderne hos Transdev, som i dag er ansvarlig for driften af Øresundstogene, vil blive tilbudt beskæftigelse hos SJ.
Indtil 2022 vil SJ være ansvarlig for trafikken på den svenske side, men fra 2022 vil selskabet også have driftsansvar for Øresunds togtrafik på dansk, ifølge en aftale mellem Transportministeriet og Skånetrafiken. Slutstation bliver Østerport station.
– Det glæder mig, at vi med den nye trafikaftale kan tage et stort skridt i retning af at nå målene med bedre punktlighed og mere tilfredse kunder. Med et ny vedligeholdelsesdepot, den nye trafikaftale med Danmark og et overordnet engagement, hvor SJ AB står for både trafik og vedligeholdelse, kan vi forbedre oplevelsen for alle rejsende på Øresundstogene og forhåbentlig øge antallet af rejser, siger Carina Zachau (M), formand for kollektivtrafiknævnet i Region Skåne, i en pressemeddelelse.
I løbet af foråret talte SJ om København som det fremtidige skandinaviske knudepunkt for togtrafik, og med den vundne indkøb af Øresundstogene udvider selskabet nu sin tilstedeværelse i regionen. Virksomheden har også planer om en udvidelse i Danmark og har tidligere arbejdet med at levere alle X2000-tog med ny teknologi, der gør det muligt for togene at rulle på begge sider af Sundet. Hver dag ruller tog i SJ’s regi mellem Stockholm og København. SJ har siden slut 2012 også kørt tog mellem Göteborg og København i sommerperioden, og denne strækning er i dag vokset til 800.000–900.000 rejsende årligt. I foråret 2018 var København det af SJ’s rejsemål som voksede mest, og dette og den kommende Femern Bælt-forbindelse lægger altså grunden for at SJ nu ekspanderer deres togsatsning i Danmark. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23