Arbejdsmarked
SJ truer med at nedlægge tog til København, hvis ID-kontrolloven vedtages – og Grænsehindringsrådet mangler en konsekvensanalyse

Der er en “stor risiko” for, at SJ bliver nødt til at nedlægge trafikken mellem København og Malmø, hvis det nye lovforslag, der giver den svenske regering mulighed for at genindføre ID-kontrol, vedtages. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse. Grænsehindringsrådet er også kritisk over for lovforslaget og mener, at regeringen ikke i tilstrækkeliggrad har undersøgt konsekvenserne for grænseregionerne. Dermed tilslutter både Grænsehindringsrådet og SJ sig den kritik af ID-kontrolforslaget, som blandt andet Region Skåne, Øresundslinjen, Greater Copenhagen og Snälltåget tidligere har givet udtryk for.
En forskel fra den igangværende grænsekontrol, som udføres på svensk jord af svensk politi, er, at ID-kontrollen skal foretages på dansk jord af transportvirksomhederne. Det kalder SJ’s administrerende direktør Monica Lingegård “helt urimeligt” i en pressemeddelelse.
Hun mener, at togselskabets personale mangler uddannelse til at udføre ID-kontrol; noget, hun kalder “rendyrket myndighedsudøvelse”.
– Vi må desværre konstatere, at der er en meget stor risiko for, at vi bliver tvunget til at indstille vores togtrafik mellem København og Malmø, hvis denne lov bliver en realitet og træder i kraft. Det kan også gælde for SJ’s trafik til og fra Oslo,” siger Monica Lingegård i pressemeddelelsen.
Lovforslaget, der formodes at træde i kraft den 1. marts 2024, vil give regeringen mulighed for at indføre ID-kontrol “i tilfælde af en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed i landet”.
ID-kontrol er ikke et “rimelig tiltag”, men Snälltåget vil fortsat køre tog
Snälltåget, der kører nattog til Berlin og Østrig, har også afvist forslaget. Marketingchef Marco Andersson skriver i en mail til News Øresund, at selvom de mener, at den tidligere ID-kontrol ikke var et “rimelig tiltag” og påvirkede antallet af rejsende “meget negativt”, har de ingen planer om at aflyse eller endda reducere trafikken over Øresundsbroen, hvis loven indføres:
“Vi har kørt tog i pandemien med krav til covid-certifikater og ID-krav og […] vi vil gerne være behjælpelige, men ansvaret må ligge hos politiet …”
Grænsehindringsrådet mangler konsekvensanalyse af forslaget
Grænsehindringsrådet, der arbejder for fri bevægelighed i Norden, mangler en konsekvensanalyse for grænseregionerne og mener, at forslaget vil ramme Øresundsregionen særligt hårdt. Især set i lyset af de nordiske statsministres vision om, at Norden skal være den mest integrerede region i verden i 2030.
– Hvis forslaget vedtages, kan det gå særligt hårdt ud over grænseregionerne og de cirka 45.000 borgere i Norden, der pendler til og fra arbejde over grænserne, siger Siv Friðleifsdóttir, formand for Grænsehindringsrådet, i en pressemeddelelse.
I sit høringssvar skriver Grænsehindringsrådet, at regeringen ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til tidligere undersøgelser vedrørende den ID-kontrol, der blev foretaget i 2016-17. Øresundsinstituttet kunne blandt andet påvise, at der kunne nås frem til 322.000 færre job inden for en time, mens togpendling faldt med ni pct.
Dermed tilslutter både Grænsehindringsrådet, SJ og Snälltåget sig den kritik af ID-kontrolforslaget, som blandt andet Region Skåne, Øresundslinjen og Greater Copenhagen samt Malmø Kommune har givet udtryk for.
Hverken forsvaret, den svenske sikkerhedstjeneste eller politiet har nogen indvendinger mod forslaget, fremgår det af deres høringssvar.
(News Øresund – Henrik Smångs)
Læs mere: Skånsk kritik af lovforslag om mulighed for genindførelse af ID-kontrol
Du kan læse mere om erfaringerne med ID-kontrol på Øresundsinstituttets hjemmeside her.
Alle høringssvar kan læses her.
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark