Følg os på

Arbejdsmarked

SJ truer med at nedlægge tog til København, hvis ID-kontrolloven vedtages – og Grænsehindringsrådet mangler en konsekvensanalyse

Publiseret

 

Malmø Centralstation - endestation for SJ? Hvis loven om ID-kontrol bliver en realitet den 1. marts næste år, vil SJ få svært ved at køre ruten København-Malmö, mener selskabets administrerende direktør Monica Lingegård. Foto: News Øresund

Der er en “stor risiko” for, at SJ bliver nødt til at nedlægge trafikken mellem København og Malmø, hvis det nye lovforslag, der giver den svenske regering mulighed for at genindføre ID-kontrol, vedtages. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse. Grænsehindringsrådet er også kritisk over for lovforslaget og mener, at regeringen ikke i tilstrækkeliggrad har undersøgt konsekvenserne for grænseregionerne. Dermed tilslutter både Grænsehindringsrådet og SJ sig den kritik af ID-kontrolforslaget, som blandt andet Region Skåne, Øresundslinjen, Greater Copenhagen og Snälltåget tidligere har givet udtryk for.

En forskel fra den igangværende grænsekontrol, som udføres på svensk jord af svensk politi, er, at ID-kontrollen skal foretages på dansk jord af transportvirksomhederne. Det kalder SJ’s administrerende direktør Monica Lingegård “helt urimeligt” i en pressemeddelelse.

Hun mener, at togselskabets personale mangler uddannelse til at udføre ID-kontrol; noget, hun kalder “rendyrket myndighedsudøvelse”.

– Vi må desværre konstatere, at der er en meget stor risiko for, at vi bliver tvunget til at indstille vores togtrafik mellem København og Malmø, hvis denne lov bliver en realitet og træder i kraft. Det kan også gælde for SJ’s trafik til og fra Oslo,” siger Monica Lingegård i pressemeddelelsen.

Lovforslaget, der formodes at træde i kraft den 1. marts 2024, vil give regeringen mulighed for at indføre ID-kontrol “i tilfælde af en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed i landet”.

ID-kontrol er ikke et “rimelig tiltag”, men Snälltåget vil fortsat køre tog

Snälltåget, der kører nattog til Berlin og Østrig, har også afvist forslaget. Marketingchef Marco Andersson skriver i en mail til News Øresund, at selvom de mener, at den tidligere ID-kontrol ikke var et “rimelig tiltag” og påvirkede antallet af rejsende “meget negativt”, har de ingen planer om at aflyse eller endda reducere trafikken over Øresundsbroen, hvis loven indføres:

“Vi har kørt tog i pandemien med krav til covid-certifikater og ID-krav og […] vi vil gerne være behjælpelige, men ansvaret må ligge hos politiet …”

Grænsehindringsrådet mangler konsekvensanalyse af forslaget

Grænsehindringsrådet, der arbejder for fri bevægelighed i Norden, mangler en konsekvensanalyse for grænseregionerne og mener, at forslaget vil ramme Øresundsregionen særligt hårdt. Især set i lyset af de nordiske statsministres vision om, at Norden skal være den mest integrerede region i verden i 2030.

– Hvis forslaget vedtages, kan det gå særligt hårdt ud over grænseregionerne og de cirka 45.000 borgere i Norden, der pendler til og fra arbejde over grænserne, siger Siv Friðleifsdóttir, formand for Grænsehindringsrådet, i en pressemeddelelse.

I sit høringssvar skriver Grænsehindringsrådet, at regeringen ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til tidligere undersøgelser vedrørende den ID-kontrol, der blev foretaget i 2016-17. Øresundsinstituttet kunne blandt andet påvise, at der kunne nås frem til 322.000 færre job inden for en time, mens togpendling faldt med ni pct.

Dermed tilslutter både Grænsehindringsrådet, SJ og Snälltåget sig den kritik af ID-kontrolforslaget, som blandt andet Region Skåne, Øresundslinjen og Greater Copenhagen samt Malmø Kommune har givet udtryk for.

Hverken forsvaret, den svenske sikkerhedstjeneste eller politiet har nogen indvendinger mod forslaget, fremgår det af deres høringssvar.

(News Øresund – Henrik Smångs)

Læs mere: Skånsk kritik af lovforslag om mulighed for genindførelse af ID-kontrol

Du kan læse mere om erfaringerne med ID-kontrol på Øresundsinstituttets hjemmeside her.

Alle høringssvar kan læses her.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark13. februar 2025

Svensk korruption er i stigning – for tredje år i træk

Danmark ligger fortsat på førstepladsen, mens Sverige ender på ottendepladsen med et dårligere resultat for tredje år i træk; sådan...

Arbejdsmarked12. februar 2025

Ny rapport: Samarbejdet mellem den svenske regering og arbejdsformidling skal forbedres

Den svenske arbejdsformidling, Arbetsförmedlingen, har ikke brugt sine administrative midler effektivt mellem 2018-2023, ifølge Statskontoret i rapporten “Gör Jobbet! En...

Ejendomme07. februar 2025

Øresundsbroens 25 års-jubilæum: En chance for et tættere dansk-svensk samarbejde

Øresundsbroens 25-års jubilæum i sommer er en oplagt mulighed for at tale om fremtiden for regionen og om et tættere...

Danmark07. februar 2025

Befolkningstilvæksten aftager – befolkningen i den arbejdsduelige alder falder i Danmark

Sverige og Danmark går nu ind i en ny æra: Befolkningstilvæksten aftager; der fødes færre børn, andelen af ældre stiger,...

Øresund08. februar 2025

Uro og optimisme – et blandet billede af økonomien

Uden Novo Nordisk og den danske medicinalindustris fremgang ville Danmarks BNP-vækst have været tættere på 1,5 og ikke 3 pct....

Øresund08. februar 2025

Øresundsdebatten uge 6: X sagsøger Lego og kendt dansk gallerist hjælper svensk kunstner

X sagsøger Lego og Ørsted. En kendt dansk gallerist hjælper kunstner i Lund. Svenske politikere vil følge Danmarks eksempel og...

Danmark07. februar 2025

UNICEF udvider sit humanitære Verdenslager i København

Siden 2012 har FN-organisationen UNICEF haft verdens største lager for humanitær bistand på Oceankaj i ydre Nordhavn i København. Nu...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.