Infrastruktur
Skåne får højhastighedstog tidligere end planlagt
Højhastighedsbanen mellem Lund og Hässleholm bliver en del af den nationale infrastrukturplan som skal gennemføres senest 2029. Dermed bliver strækningen den anden, der skal bygges når højhastighedsbanen mellem Malmø og Stockholm tager form. Det meddelte Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) på en pressekonference fredag.
Regeringen præsenterede i dag direktivet til en ny national infrastrukturplan som skal vise hvordan de økonomiske rammer skal se ud og hvilke projekter som bør prioriteres mellem 2018 og 2029. Nu står det klart at anlæg af en højhastighedsbane mellem Lund og Hässleholm er en del af planen, og dermed også at byggestart senest bliver 2029, hvilket er tidligere end det som er blevet oplyst tidligere.
– Et vigtigt fokus for regeringens udvikling af samfundets strukturer er investeringer i jernbaner. Regeringens mål er at anlæg af nye stambaner til højhastighedstog skal fuldføres så Stockholm og henholdsvis Gøteborg og Malmø bindes bedre sammen med moderne og bæredygtige kommunikationer. Første strækning i et planlagt højhastighedssystem er Ostlänken mellem Järna – Linköping. Nu præsenterer vi næste strækning: Lund-Hässleholm. En jernvejsstrækning som både er vigtig i sig selv og som en del af et fremtidigt højhastighedssystem, siger Anna Johansson i en pressemeddelelse.
Togstrækningen mellem Lund og Hässleholm er en af Sveriges mest trafikerede, hvor både SJ:s X2000, Pågatog, Øresundstog og godstog ruller på sporene. Det er også en af årsagerne til at strækningen nu prioriteres i den nye infrastrukturplan.
Region Skåne modtog beskeden med glæde og mener at beslutningen er resultatet af et langsigtet arbejde fra kommuner, erhvervsliv, myndigheder og organisationer i Skåne og Østdanmark, deriblandt Region Skånes samarbejdspartnere i Greater Copenhagen-samarbejdet.
– Men infrastruktur er ikke målet, det er blot et middel til at nå vores mål. Med god infrastruktur vil vi kunne øge den langsigtede bæredygtige vækst, med miljøvenlig transport og et større arbejdsmarked, for derigennem at kunne tilbyde alle skåninge bedre velfærd og livskvalitet. Med dagens besked fra regeringen er vi nået nogle skridt nærmere dette mål, oplyser Region Skånes udviklingsdirektør Mikael Stamming i en pressemeddelelse.
Regeringen forudsætter at højhastighedsbanen som skal forbinde Stockholm med Malmø og Gøteborg skal stå færdig omkring år 2035. Den vil så blive trafikeret med tog som kører med 320 kilometer i timen. Også Danmark er i gang med at bygge en højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Strækningen bliver cirka 60 kilometer lang og trafikeres med tog med hastigheder på op til 250 kilometer i timen. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23