Infrastruktur
Skåne får højhastighedstog tidligere end planlagt
Højhastighedsbanen mellem Lund og Hässleholm bliver en del af den nationale infrastrukturplan som skal gennemføres senest 2029. Dermed bliver strækningen den anden, der skal bygges når højhastighedsbanen mellem Malmø og Stockholm tager form. Det meddelte Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) på en pressekonference fredag.
Regeringen præsenterede i dag direktivet til en ny national infrastrukturplan som skal vise hvordan de økonomiske rammer skal se ud og hvilke projekter som bør prioriteres mellem 2018 og 2029. Nu står det klart at anlæg af en højhastighedsbane mellem Lund og Hässleholm er en del af planen, og dermed også at byggestart senest bliver 2029, hvilket er tidligere end det som er blevet oplyst tidligere.
– Et vigtigt fokus for regeringens udvikling af samfundets strukturer er investeringer i jernbaner. Regeringens mål er at anlæg af nye stambaner til højhastighedstog skal fuldføres så Stockholm og henholdsvis Gøteborg og Malmø bindes bedre sammen med moderne og bæredygtige kommunikationer. Første strækning i et planlagt højhastighedssystem er Ostlänken mellem Järna – Linköping. Nu præsenterer vi næste strækning: Lund-Hässleholm. En jernvejsstrækning som både er vigtig i sig selv og som en del af et fremtidigt højhastighedssystem, siger Anna Johansson i en pressemeddelelse.
Togstrækningen mellem Lund og Hässleholm er en af Sveriges mest trafikerede, hvor både SJ:s X2000, Pågatog, Øresundstog og godstog ruller på sporene. Det er også en af årsagerne til at strækningen nu prioriteres i den nye infrastrukturplan.
Region Skåne modtog beskeden med glæde og mener at beslutningen er resultatet af et langsigtet arbejde fra kommuner, erhvervsliv, myndigheder og organisationer i Skåne og Østdanmark, deriblandt Region Skånes samarbejdspartnere i Greater Copenhagen-samarbejdet.
– Men infrastruktur er ikke målet, det er blot et middel til at nå vores mål. Med god infrastruktur vil vi kunne øge den langsigtede bæredygtige vækst, med miljøvenlig transport og et større arbejdsmarked, for derigennem at kunne tilbyde alle skåninge bedre velfærd og livskvalitet. Med dagens besked fra regeringen er vi nået nogle skridt nærmere dette mål, oplyser Region Skånes udviklingsdirektør Mikael Stamming i en pressemeddelelse.
Regeringen forudsætter at højhastighedsbanen som skal forbinde Stockholm med Malmø og Gøteborg skal stå færdig omkring år 2035. Den vil så blive trafikeret med tog som kører med 320 kilometer i timen. Også Danmark er i gang med at bygge en højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Strækningen bliver cirka 60 kilometer lang og trafikeres med tog med hastigheder på op til 250 kilometer i timen. (News Øresund)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark