Følg os på

Arbejdsmarked

Skåne halter bagefter

Publiseret

 

malmö

Malmø set ovenfra. Foto: News Øresund – Thea Wiborg.

Sveriges dårligste beskæftigelse og næstdårligst udvikling af bruttoregionalproduktet siden 2002. Sådan er niveauet i Skåne ifølge konsulentfirmaet WSP’s rapport ”Regionernes kamp”. Det er mest den østlige del af regionen, der halter bagud.

Forskellen er markant mellem den vestlige og østlige del af Skåne. I det vestlige Skåne vil flere bo, befolkningen er yngre og mere veluddannet, og økonomien er mere robust. Det nordøstlige Skåne er særligt svag, når det gælder indkomstniveauet.

”Det er faktisk sådan, at indkomsterne i de nordøstlige dele er i niveau med de absolut svageste regioner i Sverige,” siger Fredrik Bergström, analyse- og strategichef på WSP, til News Øresund.

Men trods at det går bedre i den vestlige del af regionen, står Skåne i almindelighed dårligt i en national sammenligning. På plussiden er der en stor befolkningsvækst og en ganske højt uddannelsesniveau. Siden 2004 har samfundet også gennemgået en fortsat stor omstilling, hvor forarbejdnings- og udvindingssektoren er mindsket til fordel for tjenestesektoren. Men samtidigt er beskæftigelsesgraden højst øget marginalt hvilket gør, at Skåne er den region i Sverige, hvor den mindste andel af den arbejdsføre befolkning har et arbejde.

”Oplever man en meget stor befolkningsstigning stiller det meget store krav til arbejdsmarkedet om at opsuge den stigning. Men der er en række svenske regioner, som har haft en endnu større befolkningsstigning end Skåne, men alligevel har en meget højre beskæftigelsesgrad, som Uppsala, Halland og Stockholm. Så det er muligt,” siger Mattias Frithiof, afdelingschef for samfundsudvikling på WSP.

Han påpeger også, at tjenestesektoren i Skåne er øget, men at den overordnede produktivitet er lav.

”Af det kan man drage konklusionen, at tjenestejob ofte er ganske enkle og lavproduktive. Det som behøves er en mere kundskabsintensiv tjenestesektor. Jeg kan tænke mig, at Skåne i dette tilfælde lider lidt af nærheden til København, hvor den slags virksomheder ofte vælger at lokalisere sig centralt i storbyer. Men der burde alligevel findes mange kundskabsintensive virksomheder, som vælger en semi-central placering,” siger han.

Også internationalt ligger Skåne bagefter. Velstanden, målt i bruttoregionalproduktet per indbygger, er for eksempel bare halvt så stort som i Hamburg.

Samtidig påpeger Mattias Frithiof, at regionen har forudsætningerne for at forandre situationen. Udover den positive befolkningsvækst og uddannelsesniveau er tilgængeligheden god, det er muligt at bo et sted og arbejdet et andet.

”Den i særdeleshed vigtigste udfordring er Skånes manglende evne at beskæftige befolkningen. Man skal være bekymret over arbejdsmarkedet og overveje, hvordan en større andel af befolkningen skal komme i arbejde, men gøre det ud fra de fordele man har. For de er ganske mange,” siger han. (News Øresund – Anna Palmehag).

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund09. oktober 2024

Dansk politi styrker grænsebevogtningen mod Sverige efter ambassadeangreb

Efter angrebene på Israels ambassader i København og Stockholm skærper det danske politi overvågningen af grænserne til både Sverige og...

Politik09. oktober 2024

Region Skånes politikere bejler til den danske regering for at fastholde samarbejdet med danske regioner

Et dansk regeringsforslag til en sundhedsreform, der også betyder, at danske regioner ikke længere må deltage i det tværregionale samarbejde,...

Erhverv09. oktober 2024

Batteriproducenten Northvolt begærer datterselskab konkurs

For godt to uger siden besluttede Northvolt at aflyse udvidelsen af Northvolt Ett i Skellefteå. Nu har datterselskabet, der håndterer...

Sverige09. oktober 2024

Sveriges bidrag til NATO: 600 soldater og otte kampfly

600 soldater til Letland, otte Jas Gripen-fly samt et af flådens krigsskibe. Det er nogle af Sveriges bidrag til NATO’s...

Arbejdsmarked08. oktober 2024

Øresundsaftalen godkendt af den svenske regering – skal behandles i Folketinget fredag

Den 3. oktober 2024 vedtog den svenske regering et lovforslag om at godkende den nye Øresundsaftale som blev underskrevet i...

Danmark08. oktober 2024

Ny metrorekord: Over 11 millioner passagerer i september

11,2 mio. passagerer rejste på alle fire ruter i København i september. Aldrig før har så mange mennesker rejst med...

Infrastruktur04. oktober 2024

Den svenske regering vil lade overskuddet fra Øresundsbroen blive i regionen

Ligesom med trængselsafgifterne i Göteborg og Stockholm ønsker den svenske regering at bruge fremtidige indtægter fra Øresundsbroen til infrastrukturinvesteringer i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.