Følg os på

Infrastruktur

Skåne tilbyder Danmark at blive medejer af Öresundståg AB

Publiseret

 

øresundståg

Region Skåne har tilbudt den danske stat at blive medejer i det svenske selskab Öresundståg AB. Foto: News Øresund – Johan Wessman.

Et fælles dansk-svensk regionalt togselskab, som kører Øresundstrafikken over sundet diskuteres. Region Skåne har tilbudt den danske stat at blive medejer i det svenske selskab Öresundståg AB. Transportminister Magnus Heunicke er åben for forslaget.

”Jeg vil ikke afvise muligheden for, at der fremover indgås en kontrakt mellem den danske stat og en svensk togoperatør hvad angår togbetjening af strækningen mellem landegrænsen mod Sverige og København,” siger Transportminister Magnus Heunicke (S) til News Øresund.
Invitationen fra den svenske side bekræftes af Region Skånes tidligere formand, Pia Kinhult. Hendes forslag medfører en løsning, hvor den danske stat bliver mindretalsejer af Öresundståg AB, som siden skal finde en fælles operatør for hele Øresundstogtrafikken gennem et udbud. I dag køres togene af to forskellige operatører i Sverige og Danmark, som indkøbes af Transportministeriet i Danmark og de seks regioner i Sverige gennem selskabet Öresundståg AB.

Politikere fra svensk og dansk side af sundet vil i løbet af november mødes for at drøfte sagen. Men der er flere emner på dagsorden. Den danske minister vil blandt andet have, at Øresundstoget fremover vender på Østerport Station og ikke kører videre til Helsingør som det gør i dag. Han peger på 2020 for en fuld gennemførelse af ændringen.

”Da strukturen, passagerudviklingen og trafikkens fokus er forskellig på de to strækninger, vil det derfor give god mening for begge strækninger at adskille togdriften,” siger han.

Ministeren henviser til, at kun tre procent af passagererne, der stiger på mellem Helsingør og Hellerup, rejser videre mod Sverige, og at andelen svenske passagerer, som sidder tilbage på toget, når det kører videre mod nord fra København på Kystbanen er det sammen. Desuden anser han, at de svenske Øresundstog, som kører til og fra Göteborg, Karlskrona og Kalmar skaber problemer med rettidigheden, når de blandes med den danske trafik, der kører kortere strækninger og i højere grad er en udpræget pendlertrafik.

Fra Region Skåne håber man, at trafikken fortsætter for i fremtiden kunne skabe en ringlinje rundt om sundet, hvis en fast forbindelse besluttes i det nordlige Øresund. Desuden vil de gerne trafikere flere strækninger i Danmark, blandt andet mod Tyskland og den kommende Femern Bælt-forbindelse, der skal stå klar 2021.
”Det er måske ikke alting, der skal løses dette efterår, men diskussionen må begynde nu. Vi vil ikke stå i en situation, hvor der er en ny fast forbindelse eller jernbane uden gode tanker om, hvordan de kan anvendes,” siger Mikael Stramming, udviklingsdirektør på Region Skåne. (News Øresund)

Læs mere: News Øresunds nye samfundsmagasin undersøger Øresundstogtrafikken

NØBILD

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur04. oktober 2024

Den svenske regering vil lade overskuddet fra Øresundsbroen blive i regionen

Ligesom med trængselsafgifterne i Göteborg og Stockholm ønsker den svenske regering at bruge fremtidige indtægter fra Øresundsbroen til infrastrukturinvesteringer i...

Bæredygtighed04. oktober 2024

Malmø og Helsingborg i top tre på listen over Sveriges bedste miljøkommuner

To af de tre bedst placerede kommuner i magasinet Aktuell Hållbarhets undersøgelse af de svenske kommuners miljøarbejde ligger i Skåne....

Erhverv04. oktober 2024

Malmø og Lund går sammen om at tiltrække internationale virksomheder og investeringer

Nærheden til København og den kommende Femern Bælt-forbindelse, flere universiteter og to store forskningsanlæg er nogle af de styrker, som...

Øresund04. oktober 2024

Øresundsdebatten uge 40: Svenske Northvolts krise påvirker danske pensioner og forskellige syn på en Øresundsmetro

Det danske pensionsselskab ATP’s medejerskab af svenske Northvolt betyder, at danske pensionister rammes af batteriselskabets krise. Mediebilledet af en eventuel...

Life Science04. oktober 2024

Plantvisions strategi udpeger Øresundsregionen som en vækstmulighed

Øresundsregionen er i fokus for den nye vækststrategi hos Stockholm-baserede Plantvision, en virksomhed, der hjælper life science-virksomheder med vækst og...

Danmark04. oktober 2024

Fertilitetsbehandling udvides i Danmark – flere par og enlige får hjælp

Par og enlige i Danmark, der lider af ufrivillig barnløshed, får bedre adgang til fertilitetsbehandling, når antallet af IVF/ICSI-forsøg nu...

Danmark04. oktober 2024

Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt

Hvis de nuværende fertilitetsrater blandt danske kvinder forbliver på det nuværende niveau, vil Danmarks befolkning falde fra seks til to...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.