Følg os på

Infrastruktur

Skåne tilbyder Danmark at blive medejer af Öresundståg AB

Publiseret

 

øresundståg

Region Skåne har tilbudt den danske stat at blive medejer i det svenske selskab Öresundståg AB. Foto: News Øresund – Johan Wessman.

Et fælles dansk-svensk regionalt togselskab, som kører Øresundstrafikken over sundet diskuteres. Region Skåne har tilbudt den danske stat at blive medejer i det svenske selskab Öresundståg AB. Transportminister Magnus Heunicke er åben for forslaget.

”Jeg vil ikke afvise muligheden for, at der fremover indgås en kontrakt mellem den danske stat og en svensk togoperatør hvad angår togbetjening af strækningen mellem landegrænsen mod Sverige og København,” siger Transportminister Magnus Heunicke (S) til News Øresund.
Invitationen fra den svenske side bekræftes af Region Skånes tidligere formand, Pia Kinhult. Hendes forslag medfører en løsning, hvor den danske stat bliver mindretalsejer af Öresundståg AB, som siden skal finde en fælles operatør for hele Øresundstogtrafikken gennem et udbud. I dag køres togene af to forskellige operatører i Sverige og Danmark, som indkøbes af Transportministeriet i Danmark og de seks regioner i Sverige gennem selskabet Öresundståg AB.

Politikere fra svensk og dansk side af sundet vil i løbet af november mødes for at drøfte sagen. Men der er flere emner på dagsorden. Den danske minister vil blandt andet have, at Øresundstoget fremover vender på Østerport Station og ikke kører videre til Helsingør som det gør i dag. Han peger på 2020 for en fuld gennemførelse af ændringen.

”Da strukturen, passagerudviklingen og trafikkens fokus er forskellig på de to strækninger, vil det derfor give god mening for begge strækninger at adskille togdriften,” siger han.

Ministeren henviser til, at kun tre procent af passagererne, der stiger på mellem Helsingør og Hellerup, rejser videre mod Sverige, og at andelen svenske passagerer, som sidder tilbage på toget, når det kører videre mod nord fra København på Kystbanen er det sammen. Desuden anser han, at de svenske Øresundstog, som kører til og fra Göteborg, Karlskrona og Kalmar skaber problemer med rettidigheden, når de blandes med den danske trafik, der kører kortere strækninger og i højere grad er en udpræget pendlertrafik.

Fra Region Skåne håber man, at trafikken fortsætter for i fremtiden kunne skabe en ringlinje rundt om sundet, hvis en fast forbindelse besluttes i det nordlige Øresund. Desuden vil de gerne trafikere flere strækninger i Danmark, blandt andet mod Tyskland og den kommende Femern Bælt-forbindelse, der skal stå klar 2021.
”Det er måske ikke alting, der skal løses dette efterår, men diskussionen må begynde nu. Vi vil ikke stå i en situation, hvor der er en ny fast forbindelse eller jernbane uden gode tanker om, hvordan de kan anvendes,” siger Mikael Stramming, udviklingsdirektør på Region Skåne. (News Øresund)

Læs mere: News Øresunds nye samfundsmagasin undersøger Øresundstogtrafikken

NØBILD

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.