Infrastruktur
Skåne tilbyder Danmark at blive medejer af Öresundståg AB
Et fælles dansk-svensk regionalt togselskab, som kører Øresundstrafikken over sundet diskuteres. Region Skåne har tilbudt den danske stat at blive medejer i det svenske selskab Öresundståg AB. Transportminister Magnus Heunicke er åben for forslaget.
”Jeg vil ikke afvise muligheden for, at der fremover indgås en kontrakt mellem den danske stat og en svensk togoperatør hvad angår togbetjening af strækningen mellem landegrænsen mod Sverige og København,” siger Transportminister Magnus Heunicke (S) til News Øresund.
Invitationen fra den svenske side bekræftes af Region Skånes tidligere formand, Pia Kinhult. Hendes forslag medfører en løsning, hvor den danske stat bliver mindretalsejer af Öresundståg AB, som siden skal finde en fælles operatør for hele Øresundstogtrafikken gennem et udbud. I dag køres togene af to forskellige operatører i Sverige og Danmark, som indkøbes af Transportministeriet i Danmark og de seks regioner i Sverige gennem selskabet Öresundståg AB.
Politikere fra svensk og dansk side af sundet vil i løbet af november mødes for at drøfte sagen. Men der er flere emner på dagsorden. Den danske minister vil blandt andet have, at Øresundstoget fremover vender på Østerport Station og ikke kører videre til Helsingør som det gør i dag. Han peger på 2020 for en fuld gennemførelse af ændringen.
”Da strukturen, passagerudviklingen og trafikkens fokus er forskellig på de to strækninger, vil det derfor give god mening for begge strækninger at adskille togdriften,” siger han.
Ministeren henviser til, at kun tre procent af passagererne, der stiger på mellem Helsingør og Hellerup, rejser videre mod Sverige, og at andelen svenske passagerer, som sidder tilbage på toget, når det kører videre mod nord fra København på Kystbanen er det sammen. Desuden anser han, at de svenske Øresundstog, som kører til og fra Göteborg, Karlskrona og Kalmar skaber problemer med rettidigheden, når de blandes med den danske trafik, der kører kortere strækninger og i højere grad er en udpræget pendlertrafik.
Fra Region Skåne håber man, at trafikken fortsætter for i fremtiden kunne skabe en ringlinje rundt om sundet, hvis en fast forbindelse besluttes i det nordlige Øresund. Desuden vil de gerne trafikere flere strækninger i Danmark, blandt andet mod Tyskland og den kommende Femern Bælt-forbindelse, der skal stå klar 2021.
”Det er måske ikke alting, der skal løses dette efterår, men diskussionen må begynde nu. Vi vil ikke stå i en situation, hvor der er en ny fast forbindelse eller jernbane uden gode tanker om, hvordan de kan anvendes,” siger Mikael Stramming, udviklingsdirektør på Region Skåne. (News Øresund)
Læs mere: News Øresunds nye samfundsmagasin undersøger Øresundstogtrafikken
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23