Følg os på

Infrastruktur

Skånetrafiken anbefaler dyrere Øresundstog

Publiseret

 

Når Øresundstogtrafikken skal suppleres med bedre tog i løbet af 2023 eller 2024, kan det blive til fordel for nye motortog. Det er på trods af, at Region Skånes embedsværk har opfordret til ellokomotiver – og motortogene er beregnet til at blive 30 procent dyrere end ellokomotiverne, men er til gengæld mere fleksible på netop Øresundsstrækningen, siger Mark Fenzel, business manager for tog hos Skånetrafiken, til Sydsvenskan. Foto: News Øresund

RETTET. Når den nuværende togtrafik over Øresund skal suppleres med nyere og større tog, skal Skånetrafiken vælge mellem to forskellige togtyper. De anbefaler en type, der skal tilpasses i forhold til danske og svenske forskelle i el-systemer. Dermed ender togene med at blive dyrere for skattebetalerne, selvom Region Skånes egne trafikeksperter tidligere har opfordret til billigere løsninger, skriver Sydsvenskan.

Mange forsinkelser og aflyste tog har efterhånden påvirket mange rejsende mellem København og Malmø. Kun 52 procent af de rejsende på strækningen er tilfredse, hvilket er et ”alarmerende lavt niveau”, siger Skånetrafiken ifølge Sydsvenskan.

Og med tiden bliver det kun værre. Ifølge Skånetrafikens fremskrivninger af passagertrafikken vil Øresundstogene overskride maksimal kapacitet allerede i 2020. Derfor godkendte det Regionale Udviklingsnævn i Region Skåne sidste år en ny trafikstrategi, System 3, hvilket indebærer et budget på 1,85 milliarder svenske kroner til indkøb af tog.

I System 3 opfordrer Region Skånes embedsmænd til, at man køber nye dobbeltdækkede ellokomotiver: ”Ved at gå til tysk standard med dobbelt strømsystem i stedet for svenske specialkonstruktioner kan indkøbsomkostningerne begrænses takket være større produktionsmængder”, lyder det i rapporten.

Svenske specialkonstruktioner henviser til den tilpasning, der skal udføres på togene for at blive kompatible med både danske og svenske el-systemer. De anbefalede, dobbeltdækkede ellokomotiver er på forhånd kompatible på begge sider af Sundet, hvorfor der også er penge at spare i den sammenhæng.

Skånetrafiken har dog på trods af anbefalingerne valgt at undersøge muligheden for motortog – en togtype, hvor hver enkelte vogn har egen motor – som netop har behov for specialiseret og omkostningstung tilpasning for at kunne køre mellem Danmark og Sverige. Det skulle koste yderligere 400 millioner svenske kroner svarende til en slutpris, der er 30 procent dyrere end ellokomotiverne, viser en sammenligning, togproducenten Bombardier har gennemført, som Sydsvenskan har fået indblik i.

Der er dog en lang række fordele ved at have motortog på Øresundsstrækningen frem for ellokomotiver, siger Skånetrafikens business manager Mark Fenzel som forsvar til Sydsvenskan. For det første accelererer motortog hurtigere. For det andet gør muligheden for at adskille togvognene og køre dem separat det enklere at planlægge regional togtrafik. For det tredje kan det være belejligt at kunne sætte ekstra vogne på, eller tage ekstra vogne fra, alt afhængig af, hvad den givne trafiksituation har behov for.

På den måde argumenterer Mark Fenzel for, at der er relativt lille forskel mellem de to scenarier set ud fra et økonomisk perspektiv, siger han ifølge Sydsvenskan. Et andet argument for at købe motortog er, at der allerede eksisterer aftaler på området, hvilket gør processen hurtigere til gavn for trafikken og de rejsende, siger han til Sydsvenskan.

De nye tog var projekteret til at stå klar allerede fra næste år. Skånetrafikens seneste udmelding er dog, at de nye tog tidligst kan forventes at stå på skinner i 2022 – dog er et mere realistisk gæt, at de er klar 2023 eller 2024, skriver Skånetrafiken i en forundersøgelse ifølge Sydsvenskan.

(News Øresund)

Fakta – System 3

De nye tog, der skal supplere Øresundstogtrafikken, er en del af Skånes nye trafikplan, System 3. En del af System 3 er en ambition om at fordoble antallet af togrejsende sammenlignet med billister i perioden 2006-2030 samt imødekomme fremtidens kapacitetsproblemer.

For at indfri de ambitioner har Region Skånes kollektivtrafiknævn blandt andet foreslået, at man køber nye tog, der kun kører i København og Skåne for at forenkle togtrafikken. For at det nye system skal kunne aflaste fremtidige kapacitetsproblemer, skal de nye tog desuden kunne rumme 800-900 passagerer. Den samlede pris for System 3 er beregnet til at blive 1,85 milliarder svenske kroner.

Kilder: Region Skånes beslutningsforslag 11/17 og Region Skåne beslutningsforslag 06/12

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Øresund06. december 2024

Bloxhub i København udvider samarbejdet på tværs af Øresund – indgår partnerskab med Media Evolution i Malmø

De mødtes første gang, da Øresundsinstituttet i januar 2020 arrangerede en tur for danske Bloxhub og Erhvervsministeriet til Malmøs og...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.