Infrastruktur
Skånetrafiken anbefaler dyrere Øresundstog
RETTET. Når den nuværende togtrafik over Øresund skal suppleres med nyere og større tog, skal Skånetrafiken vælge mellem to forskellige togtyper. De anbefaler en type, der skal tilpasses i forhold til danske og svenske forskelle i el-systemer. Dermed ender togene med at blive dyrere for skattebetalerne, selvom Region Skånes egne trafikeksperter tidligere har opfordret til billigere løsninger, skriver Sydsvenskan.
Mange forsinkelser og aflyste tog har efterhånden påvirket mange rejsende mellem København og Malmø. Kun 52 procent af de rejsende på strækningen er tilfredse, hvilket er et ”alarmerende lavt niveau”, siger Skånetrafiken ifølge Sydsvenskan.
Og med tiden bliver det kun værre. Ifølge Skånetrafikens fremskrivninger af passagertrafikken vil Øresundstogene overskride maksimal kapacitet allerede i 2020. Derfor godkendte det Regionale Udviklingsnævn i Region Skåne sidste år en ny trafikstrategi, System 3, hvilket indebærer et budget på 1,85 milliarder svenske kroner til indkøb af tog.
I System 3 opfordrer Region Skånes embedsmænd til, at man køber nye dobbeltdækkede ellokomotiver: ”Ved at gå til tysk standard med dobbelt strømsystem i stedet for svenske specialkonstruktioner kan indkøbsomkostningerne begrænses takket være større produktionsmængder”, lyder det i rapporten.
Svenske specialkonstruktioner henviser til den tilpasning, der skal udføres på togene for at blive kompatible med både danske og svenske el-systemer. De anbefalede, dobbeltdækkede ellokomotiver er på forhånd kompatible på begge sider af Sundet, hvorfor der også er penge at spare i den sammenhæng.
Skånetrafiken har dog på trods af anbefalingerne valgt at undersøge muligheden for motortog – en togtype, hvor hver enkelte vogn har egen motor – som netop har behov for specialiseret og omkostningstung tilpasning for at kunne køre mellem Danmark og Sverige. Det skulle koste yderligere 400 millioner svenske kroner svarende til en slutpris, der er 30 procent dyrere end ellokomotiverne, viser en sammenligning, togproducenten Bombardier har gennemført, som Sydsvenskan har fået indblik i.
Der er dog en lang række fordele ved at have motortog på Øresundsstrækningen frem for ellokomotiver, siger Skånetrafikens business manager Mark Fenzel som forsvar til Sydsvenskan. For det første accelererer motortog hurtigere. For det andet gør muligheden for at adskille togvognene og køre dem separat det enklere at planlægge regional togtrafik. For det tredje kan det være belejligt at kunne sætte ekstra vogne på, eller tage ekstra vogne fra, alt afhængig af, hvad den givne trafiksituation har behov for.
På den måde argumenterer Mark Fenzel for, at der er relativt lille forskel mellem de to scenarier set ud fra et økonomisk perspektiv, siger han ifølge Sydsvenskan. Et andet argument for at købe motortog er, at der allerede eksisterer aftaler på området, hvilket gør processen hurtigere til gavn for trafikken og de rejsende, siger han til Sydsvenskan.
De nye tog var projekteret til at stå klar allerede fra næste år. Skånetrafikens seneste udmelding er dog, at de nye tog tidligst kan forventes at stå på skinner i 2022 – dog er et mere realistisk gæt, at de er klar 2023 eller 2024, skriver Skånetrafiken i en forundersøgelse ifølge Sydsvenskan.
(News Øresund)
Fakta – System 3
De nye tog, der skal supplere Øresundstogtrafikken, er en del af Skånes nye trafikplan, System 3. En del af System 3 er en ambition om at fordoble antallet af togrejsende sammenlignet med billister i perioden 2006-2030 samt imødekomme fremtidens kapacitetsproblemer.
For at indfri de ambitioner har Region Skånes kollektivtrafiknævn blandt andet foreslået, at man køber nye tog, der kun kører i København og Skåne for at forenkle togtrafikken. For at det nye system skal kunne aflaste fremtidige kapacitetsproblemer, skal de nye tog desuden kunne rumme 800-900 passagerer. Den samlede pris for System 3 er beregnet til at blive 1,85 milliarder svenske kroner.
Kilder: Region Skånes beslutningsforslag 11/17 og Region Skåne beslutningsforslag 06/12
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23