Følg os på

Politik

Skånske politikere ønsker billigere togrejser over Øresund

Publiseret

 

Den 2. september 2022 arrangerede Facebook-gruppen "Øresundspendler i klemme mellem 2 lande" en direkte valgdebat med syv skånske politikere i Øresundsinstituttets tv-studie i Malmø. Deltagerne var fra venstre: Moderator Marie Irgens, Niels Paarup-Petersen (C), Sara Wettergren (L), Vilmer Andersen (V), Patrick Sackner Christensen (KD), Kami Petersen (MP), Noria Manouchi (M), Leif Jakobsson (S). Pia Jacobsen, stifter af FB-gruppen Øresundspendler i klemme mellem 2 lande, deltog også. Foto: News Øresund - Anne Slot Einarsson

Problemerne med forsinkede tog, trængsel og dyre billetter var de varmeste emner, da Øresundsspørgsmålet blev debatteret i en direkte debat op til valget. Der blev også fremsat flere forslag om socialsikrings- og skatteændringer med det formål at gøre det lettere for pendlere. Debatten var arrangeret af Facebook-gruppen “Øresundspendler – i klemme mellem 2 lande”.

Det er alt for dyrt at rejse over sundet, og togene er alt for ofte forsinkede. Det tilkendegav de skånske politikere, der deltog. Men der var delte meninger om, hvem der har ansvaret for, at de nye togsæt ikke er kommet på plads i tide til at erstatte de Øresundstog, der er blevet forældede – Alliance, det nuværende regionale styre eller det tidligere rød-grønne samarbejde.

Togruten mellem Malmø og København viste sig at være den næst dyreste i Europa.

– Det er den næst dyreste, men også den med flest forsinkelser. Problemet er, at togene er for gamle, og det er dybest set ikke muligt at opretholde kvaliteten med den alder og slitage, siger Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot fra Centerpartiet.

Miljöpartiet er parate til at sænke priserne, især for studerende, men påpegede, at der ikke er tilstrækkelig kapacitet til at rumme flere rejsende.

– Det er en uholdbar situation lige nu. Vi skal have flere tog på plads og snart, siger Kami Petersen, der er kommunalpolitiker fra Miljöpartiet.

 

Forslag til ny prismodel

Regionspolitiker Vilmer Andersen fra Vänsterpartiet mener, at det er på høje tid, at Danmark og Sverige begynder at forhandle om en ny prismodel og fjerner den årlige regulering af prisen for at rejse med tog over broen.

– Vi vil gå tilbage til forhandlinger om prissætning i forhold til den kvalitet, man har, og som man tilbyder pendlerne, siger han.

Leif Jakobsson, tidligere riksdagsledamot for Socialdemokraterna, mente personligt, at det er alt for dyrt at rejse over sundet. Han pegede også på, at hans parti har foreslået at lade Region Skåne overtage driften af togtrafikken. Han mente også, at Øresundsforbindelsen var blevet en “cash cow”.

– Region Skåne malker Øresundsforbindelsen, fordi det sammenlignes med, hvad det ville koste at køre bil, siger han.

Skånske politikere fra alle parlamentariske partier, undtagen Sverigedemokraterna, deltog i livedebatten. Interessant nok havde alle deltagerne på en eller anden måde familieforbindelser over sundet; enten som født i Danmark og nu bosat i Sverige, eller gennem oplevelser af at have et familiemedlem, der arbejder eller har arbejdet i Danmark.

 

Fler bör kunna utnyttja bank-id

Även socialförsäkring, skatt och bank-id var frågor som blev omdebatterade under debatten, som livesändes från Øresundsinstituttets tv-studio i Malmö.

Olika förslag lades fram, bland annat ett om en Öresundsspecifik inkomstförsäkring som ska skydda pendlarna. Framför allt ansåg politikerna att regelverken kring socialförsäkringen behöver göras om sedan hemarbete blivit allt vanligare till följd av coronapandemin. När det gäller bank-id, för att göra det möjligt för danskar att utföra digitala tjänster i Sverige, så ansåg flera partier att marknaden för det behöver öppnas upp samt att ett statligt alternativ till bank-id införas.

Se tv-debatten i efterhand

(News Øresund – Erik Ottosson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked11. april 2024

Øresundspendlingen steg med mere end 10 procent i 2022

Pendlingen steg for andet år i træk i 2022, efter et fald i pandemiens første år. Stigningen er mærkbar i...

Energi12. april 2024

Ørsted planlægger rekordstor batteripark i Trelleborg til lagring af vindenergi

Efter at have modtaget Länsstyrelsen Skånes anbefaling til den svenske regering om at opføre Skånes havvindmøllepark i Østersøen 22 kilometer...

Kultur12. april 2024

Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København

Tirsdag lanceredes et nyt nordisk mediepolitisk initiativ ved navn Nord 55° med sekretariat i JP/Politikens Hus i København og med...

Arbejdsmarked12. april 2024

Google-rapport: 300.000 svenske job kan blive helt eller delvist erstattet af AI

I løbet af de næste ti år kan seks procent af jobbene i Sverige blive helt eller delvist erstattet af...

Infrastruktur12. april 2024

Danske Regioner henter inspiration i Skåne med hensyn til billetpriser og zoneinddeling i den kollektive trafik

Skånes billetpriser og zoneinddeling er forbilledet når Danske Regioner går over til digitale billetsystemer og samtidig ønsker at øge brugen...

Samfund12. april 2024

Sidste år flyttede flere fra Østdanmark til Skåne end på ti år

For andet år i træk steg antallet af flytninger fra Østdanmark til Skåne i 2023, og med 1.642 flytninger er...

Danmark12. april 2024

Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”

Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.