Politik
Skånske politikere ønsker billigere togrejser over Øresund
Problemerne med forsinkede tog, trængsel og dyre billetter var de varmeste emner, da Øresundsspørgsmålet blev debatteret i en direkte debat op til valget. Der blev også fremsat flere forslag om socialsikrings- og skatteændringer med det formål at gøre det lettere for pendlere. Debatten var arrangeret af Facebook-gruppen “Øresundspendler – i klemme mellem 2 lande”.
Det er alt for dyrt at rejse over sundet, og togene er alt for ofte forsinkede. Det tilkendegav de skånske politikere, der deltog. Men der var delte meninger om, hvem der har ansvaret for, at de nye togsæt ikke er kommet på plads i tide til at erstatte de Øresundstog, der er blevet forældede – Alliance, det nuværende regionale styre eller det tidligere rød-grønne samarbejde.
Togruten mellem Malmø og København viste sig at være den næst dyreste i Europa.
– Det er den næst dyreste, men også den med flest forsinkelser. Problemet er, at togene er for gamle, og det er dybest set ikke muligt at opretholde kvaliteten med den alder og slitage, siger Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot fra Centerpartiet.
Miljöpartiet er parate til at sænke priserne, især for studerende, men påpegede, at der ikke er tilstrækkelig kapacitet til at rumme flere rejsende.
– Det er en uholdbar situation lige nu. Vi skal have flere tog på plads og snart, siger Kami Petersen, der er kommunalpolitiker fra Miljöpartiet.
Forslag til ny prismodel
Regionspolitiker Vilmer Andersen fra Vänsterpartiet mener, at det er på høje tid, at Danmark og Sverige begynder at forhandle om en ny prismodel og fjerner den årlige regulering af prisen for at rejse med tog over broen.
– Vi vil gå tilbage til forhandlinger om prissætning i forhold til den kvalitet, man har, og som man tilbyder pendlerne, siger han.
Leif Jakobsson, tidligere riksdagsledamot for Socialdemokraterna, mente personligt, at det er alt for dyrt at rejse over sundet. Han pegede også på, at hans parti har foreslået at lade Region Skåne overtage driften af togtrafikken. Han mente også, at Øresundsforbindelsen var blevet en “cash cow”.
– Region Skåne malker Øresundsforbindelsen, fordi det sammenlignes med, hvad det ville koste at køre bil, siger han.
Skånske politikere fra alle parlamentariske partier, undtagen Sverigedemokraterna, deltog i livedebatten. Interessant nok havde alle deltagerne på en eller anden måde familieforbindelser over sundet; enten som født i Danmark og nu bosat i Sverige, eller gennem oplevelser af at have et familiemedlem, der arbejder eller har arbejdet i Danmark.
Fler bör kunna utnyttja bank-id
Även socialförsäkring, skatt och bank-id var frågor som blev omdebatterade under debatten, som livesändes från Øresundsinstituttets tv-studio i Malmö.
Olika förslag lades fram, bland annat ett om en Öresundsspecifik inkomstförsäkring som ska skydda pendlarna. Framför allt ansåg politikerna att regelverken kring socialförsäkringen behöver göras om sedan hemarbete blivit allt vanligare till följd av coronapandemin. När det gäller bank-id, för att göra det möjligt för danskar att utföra digitala tjänster i Sverige, så ansåg flera partier att marknaden för det behöver öppnas upp samt att ett statligt alternativ till bank-id införas.
(News Øresund – Erik Ottosson)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23