Infrastruktur
Skanska og Alstom vil bygge ny jernbane på søjler mellem Ski i Norge og Arvika i Sverige
Ved at bygge 106 km ny dobbeltsporet jernbane mellem Ski uden for Oslo og Arvika i Sverige vil man kunne forbedre både rejsetiden og kapaciteten på jernbanen mellem Oslo og Stockholm. Skanska og franske Alstom har nu præsenteret et forslag i Dagens Nyheter om at bygge jernbanen med præfabrikerede betonelementer på søjler, som de mener vil reducere byggeomkostningerne og forkorte byggetiden.
Gränsbanan er navnet på den 100 kilometer lange jernbane fra Arvika til udkanten af Oslo. Ifølge Dagens Nyheter er det “den jernbane, som statsminister Ulf Kristersson (M) har været mest begejstret for”, og avisen påpeger, at man ved Moderaternas partikongres i oktober besluttede at åbne op for alternativ finansiering af infrastruktur.
Det svenske byggefirma Skanska og den franske tog- og signalsystemproducent Alstom er nu gået sammen om et forslag om at bygge Gränsbanan ved hjælp af ny teknologi med præfabrikerede betonelementer på søjler, såkaldte landbroer. Det siges at kunne reducere omkostningerne til 33 milliarder svenske kroner og byggetiden til 5-6 år. Det kan sammenlignes med, at Trafikverket i sin såkaldte mulighedsstudie angav en byggeomkostning på mellem 20 og 60 milliarder svenske kroner og en usikker anlægstid.
Landbroer er en teknologi, som bl.a. anvendes i Kina og Japan, og som Skanska tidligere har præsenteret i forbindelse med diskussionen om, hvorvidt Sverige skal bygge en højhastighedsbane.
Fordelen ved landbroer er, at de kan produceres industrielt med præfabrikerede betonelementer placeret på søjler. Det giver kortere byggetid og lavere omkostninger. En anden fordel er, at landbroer ikke skaber en barriere i landskabet; mennesker, dyr og køretøjer kan passere mellem søjlerne. Samtidig reduceres arealforbruget betydeligt.
Ulempen ved landbroer er, at de kræver meget beton, hvilket har en stor klimapåvirkning. Skanska peger på muligheden for nye, mere klimavenlige betontyper og fremtidig CO2-fangst. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23