Følg os på

Infrastruktur

Skanska og Alstom vil bygge ny jernbane på søjler mellem Ski i Norge og Arvika i Sverige

Publiseret

 

Sådan kan en landbro se ud. Illustration: Skanska / CRIG

Ved at bygge 106 km ny dobbeltsporet jernbane mellem Ski uden for Oslo og Arvika i Sverige vil man kunne forbedre både rejsetiden og kapaciteten på jernbanen mellem Oslo og Stockholm. Skanska og franske Alstom har nu præsenteret et forslag i Dagens Nyheter om at bygge jernbanen med præfabrikerede betonelementer på søjler, som de mener vil reducere byggeomkostningerne og forkorte byggetiden.

Gränsbanan er navnet på den 100 kilometer lange jernbane fra Arvika til udkanten af Oslo. Ifølge Dagens Nyheter er det “den jernbane, som statsminister Ulf Kristersson (M) har været mest begejstret for”, og avisen påpeger, at man ved Moderaternas partikongres i oktober besluttede at åbne op for alternativ finansiering af infrastruktur.

Det svenske byggefirma Skanska og den franske tog- og signalsystemproducent Alstom er nu gået sammen om et forslag om at bygge Gränsbanan ved hjælp af ny teknologi med præfabrikerede betonelementer på søjler, såkaldte landbroer. Det siges at kunne reducere omkostningerne til 33 milliarder svenske kroner og byggetiden til 5-6 år. Det kan sammenlignes med, at Trafikverket i sin såkaldte mulighedsstudie angav en byggeomkostning på mellem 20 og 60 milliarder svenske kroner og en usikker anlægstid.

Landbroer er en teknologi, som bl.a. anvendes i Kina og Japan, og som Skanska tidligere har præsenteret i forbindelse med diskussionen om, hvorvidt Sverige skal bygge en højhastighedsbane.

Fordelen ved landbroer er, at de kan produceres industrielt med præfabrikerede betonelementer placeret på søjler. Det giver kortere byggetid og lavere omkostninger. En anden fordel er, at landbroer ikke skaber en barriere i landskabet; mennesker, dyr og køretøjer kan passere mellem søjlerne. Samtidig reduceres arealforbruget betydeligt.

Ulempen ved landbroer er, at de kræver meget beton, hvilket har en stor klimapåvirkning. Skanska peger på muligheden for nye, mere klimavenlige betontyper og fremtidig CO2-fangst. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv21. februar 2024

Erhvervsliv og kommuner protesterer mod forslaget om at afskaffe statsstøtten til Wonderful Copenhagen

Afskær ikke støtten til hotel- og restaurationsbranchens marketingorganisation Wonderful Copenhagen. Turismen i den danske hovedstad er en førsteklasses organisation med...

Politik21. februar 2024

Danmark yder mest støtte til Ukraine af de nordiske lande

Det fik stor opmærksomhed, da Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) i denne uge besøgte flådebasen Berga og talte om en...

Øresund21. februar 2024

Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken

Togtrafikken over Øresundsbroen steg med 15,6 pct. i 2023 til godt 13 millioner passagerer – et markant højere niveau end...

Erhverv21. februar 2024

Dansk ekspertgruppe foreslår, at 58 ud af 200 statstilskud til erhvervslivet afskaffes – deriblandt Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen

Mere end to milliarder af den samlede danske statsstøtte på 37 milliarder kroner kan afskaffes, mener en ekspertgruppe, der mandag...

Kultur21. februar 2024

Eurovision Song Contest Malmø øger efterspørgslen på hotelværelser i København

Når Eurovision Song Contest afholdes i Malmö Arena den 7. – 11. maj, vil det også komme københavnerne til gode,...

Infrastruktur21. februar 2024

Folketinget skal til at tage stilling til forlængelsen af den danske del af Öresundsbanan til Femern Bælt-tunnelen

Den danske del af Öresundsbanen mellem København H og Malmö C skal udvides, så der bliver plads til flere tog,...

Sverige21. februar 2024

Göteborg kan på 10 år gå fra seks særligt udsatte områder til et

I 2020 var der seks, i dag er der fire, og i 2030 er der måske kun ét “særligt udsat...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.