Følg os på

Infrastruktur

Skanska og Alstom vil bygge ny jernbane på søjler mellem Ski i Norge og Arvika i Sverige

Publiseret

 

Sådan kan en landbro se ud. Illustration: Skanska / CRIG

Ved at bygge 106 km ny dobbeltsporet jernbane mellem Ski uden for Oslo og Arvika i Sverige vil man kunne forbedre både rejsetiden og kapaciteten på jernbanen mellem Oslo og Stockholm. Skanska og franske Alstom har nu præsenteret et forslag i Dagens Nyheter om at bygge jernbanen med præfabrikerede betonelementer på søjler, som de mener vil reducere byggeomkostningerne og forkorte byggetiden.

Gränsbanan er navnet på den 100 kilometer lange jernbane fra Arvika til udkanten af Oslo. Ifølge Dagens Nyheter er det “den jernbane, som statsminister Ulf Kristersson (M) har været mest begejstret for”, og avisen påpeger, at man ved Moderaternas partikongres i oktober besluttede at åbne op for alternativ finansiering af infrastruktur.

Det svenske byggefirma Skanska og den franske tog- og signalsystemproducent Alstom er nu gået sammen om et forslag om at bygge Gränsbanan ved hjælp af ny teknologi med præfabrikerede betonelementer på søjler, såkaldte landbroer. Det siges at kunne reducere omkostningerne til 33 milliarder svenske kroner og byggetiden til 5-6 år. Det kan sammenlignes med, at Trafikverket i sin såkaldte mulighedsstudie angav en byggeomkostning på mellem 20 og 60 milliarder svenske kroner og en usikker anlægstid.

Landbroer er en teknologi, som bl.a. anvendes i Kina og Japan, og som Skanska tidligere har præsenteret i forbindelse med diskussionen om, hvorvidt Sverige skal bygge en højhastighedsbane.

Fordelen ved landbroer er, at de kan produceres industrielt med præfabrikerede betonelementer placeret på søjler. Det giver kortere byggetid og lavere omkostninger. En anden fordel er, at landbroer ikke skaber en barriere i landskabet; mennesker, dyr og køretøjer kan passere mellem søjlerne. Samtidig reduceres arealforbruget betydeligt.

Ulempen ved landbroer er, at de kræver meget beton, hvilket har en stor klimapåvirkning. Skanska peger på muligheden for nye, mere klimavenlige betontyper og fremtidig CO2-fangst. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund29. november 2024

Konjunkturen i Øresund: Lægemiddelindustrien fortsætter med at løfte dansk BNP — boligbyggeriet stiger i Sverige

Den danske økonomi vokser støt, mens det går mere trægt i Sverige. Den stærkere økonomiske udvikling i Danmark er især...

Norden29. november 2024

Nyt program for fri bevægelighed i Norden skal styrke Nordisk Ministerråds arbejde med grænsehindringer

Nordisk Ministerråds arbejde med information og grænsehindringer koordineres i et nyligt vedtaget ”Program for Fri Bevægelighed i Norden 2025-2030”. Programmet...

Sverige29. november 2024

Nyt sundhedssystem brød sammen i Västra Götaland – nu skal det indføres i Skåne

Da direktørerne i Västra Götalandsregionen holdt pressekonference for at fortælle, hvordan det nye Millenium IT-system har fungeret, blev de afbrudt...

Politik29. november 2024

Undersøgelse undtager lærere og sundhedspersonale fra omdiskuteret anmeldelsespligt

Undersøgelsen om styrket hjemsendelsesindsats blev præsenteret onsdag af den svenske migrationsminister Johan Forssell (Moderaterna) og udrederen Anita Linder. Heri undtages...

Integration29. november 2024

Øresundsaftalen godkendt af både Folketinget og Riksdagen

Den opdaterede dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, blev onsdag vedtaget af den svenske Rigsdag i forbindelse med en rammebeslutning om statens budget...

Danmark29. november 2024

Mange nye deltagere, når Greater Copenhagen Task Force mødes på mandag

Knapt har Folketinget og Riksdagen besluttet om den nye dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, før netværket i Greater Copenhagen Task Force mødes...

Sverige29. november 2024

Anonyme vidner bliver tilladt i forundersøgelser og retssager i Sverige

Onsdag stemte et stort flertal i den svenske rigsdag for at tillade anonyme vidner i forundersøgelser og retssager, hvis der...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.