Følg os på

Infrastruktur

Snart overleveres forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen til Folketinget – koster 110 mia. og reducerer rejsetiden mellem København og Aarhus til godt en time

Publiseret

 

Trafiken till och från Samsø går idag via färjeförbindelser till Jylland och Själland. Med en fast Kattegattförbindelse skulle Samsø få en ökad tillgängligt såväl via bil som tåg. Foto: News Øresund

Forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat via Samsø vil snart blive overdraget til Folketinget, oplyser Danmarks Radio. Nye notater fra Transportministeriet viser, at der nu er to alternative strækninger for den faste forbindelse, som anslås at koste næsten 110 milliarder kroner og som vil reducere rejsetiden mellem Aarhus og København til godt en time med tog og to timer i bil. Hvis projektet reduceres til en fast forbindelse kun for biler, skønnes omkostningerne at falde til 60 milliarder kroner.

Förutom den höga kostnaden för förbindelsen noterar Danmarks Radio två utmaningar. Dels väntas byggprojektet orsaka stora CO2-utsläpp, dels väcker förbindelsen kritik från invånare på Samsø som menar att ön skärs av i två delar om förbindelsen dras över ön. När förundersökningen blir klar senare i vår blir det Folketinget som ska besluta om arbetet ska drivas vidare med en grundligare så kallad VVM-undersökning som vänts ta minst fyra år och kosta ett tresiffrigt belopp. Projektet omfattar en fyrfilig motorväg med en hastighet på 130 km/h samt en dubbelspårig järnväg med en hastighet på 250 km/h på land och 200 km/h på själva förbindelsen. På Själland väntas förbindelsen få en sträckning förbi hamnstaden Kalundborg med stora fabriker ägda av bl.a. Novo Nordisk och Novozymes. I ena alternativt går väg och järnväg vidare sydväst om Kalundborg på udden Asnæs och i andra alternativet föreslås en sträckning nordvänst om Kalundborg ut på udden Røsnøs. På Jylland väntas förbindelsen dras via Hou strax söder om Aarhus. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur02. februar 2023

Ny rapport fra Nordregio: Dårlig nordisk planlægning og samarbejde om grænseoverskridende transportinfrastruktur

Infrastrukturplanlægning for grænseoverskridende transport er ikke et prioriteret område i de nordiske landes transportplaner. Selv om EU’s politik spiller en...

Bæredygtighed02. februar 2023

Bevillingerne til naturbeskyttelse i Skåne reduceres med to tredjedele

Fra 74 millioner svenske kroner til 24 millioner – så meget vil de statslige midler til forvaltningen af Skånes beskyttede...

Infrastruktur02. februar 2023

Det ligger fast, at SJ kører højhastighedstog Stockholm-Berlin fra og med 31. marts

SJ’s nattog på ruten Stockholm-Hamburg fortsætter til Berlin fra den 31. marts. Dette står klart, da SJ nu formelt har...

Norden02. februar 2023

Nye nordiske ministre efter møde med Greater Copenhagen: “Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere”

Norden skal være verdens mest integrerede region i 2030 – men den tyveårige skatteaftale mellem Sverige og Danmark opfattes som...

Norden02. februar 2023

Transparency International: Danmark verdens mindst korrupte land – Sverige glider ned ad listen

Danmark er verdens mindst korrupte land, mens Sverige dykker til det laveste niveau i 10 år. Det viser Transparency Internationals...

Energi02. februar 2023

Ørsted kom ud af 2022 med 32 mia. kr. i overskud

2022 var et rekordår for den statskontrollerede energikoncern Ørsted. Sidste års resultat viste 32,1 mia. kroner i overskud, hvilket er...

Norden31. januar 2023

Rigspolitiet: Grænsekontrol stopper ikke bandekriminelle over Øresund

Grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har ikke forhindret svenske bandekriminelle i at krydse Øresund og begå voldshandlinger. Det mener Rigspolitiet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.