Infrastruktur
Søndag overtager Skånetrafiken ansvaret for de danske Øresundstog over sundet – afgangene øges til fire i timen i dagtimerne

Den 11. december gennemfører Skånetrafiken sin årlige køreplansændring. For togtrafikken over Øresund betyder det flere ændringer. For passagererne er den tydeligste ændring, at antallet af afgange øges fra tre til fire i timen i dagtimerne med undtagelse af myldretiden, hvor der som tidligere kører seks tog i timen. En anden ændring er, at rejsende fra Danmark fremover skal henvende sig til Skånetrafiken med deres kundespørgsmål. Ved skiftet overtager Skånetrafiken ansvaret fra DSB for de danske Øresundstog over sundet, Transdev overtager som operatør efter SJ Øresund og Mantena går fra underleverandør til hovedleverandør, når det gælder vedligeholdelse af køretøjerne i depotet i Hässleholm.
Ved køreplansskiftet sidste år ændredes Øresundstrafikken over sundet, da togene fik Østerport/Nivå i København som ny endestation og dermed ikke længere kørte på Kystbanen til Helsingør. Fra dette års køreplansændring, der falder på søndag, overtages ansvaret for Øresundstogene over sundet, der hidtil har været delt mellem Skånetrafiken og DSB, helt af Skånetrafiken. Det fremgår af en aftale fra 2018. En klar ændring for rejsende, som indføres fra søndag, er, at antallet af afgange i dagtimerne øges fra tre til fire i timen. I morgen- og eftermiddagsmyldretiden vil der stadig være seks tog i timen.
Det overordnede ansvar giver fordele
Skånetrafiken ser frem til weekendens trafikovertagelse og forventer, at det vil have en positive virkning.
– Den store fordel er, at det bliver én aktør, der har ansvaret for trafikken og kan tage hånd om det hele som system. En del af det bliver kontakten. Vi kan have frisk opdateret information om trafikken og vil også have realtidsinformation for alle vores tog fra Danmark, siger Emelie Fredell, forretningschef hos Skånetrafiken til News Øresund, og fortsætter:
– Når der er færre parter involveret, bliver det altid bedre. Vi kan se, at det bliver lettere, når vi selv kan tage det overordnede ansvar, og vi er via aftalen med Transportministeriet blevet enige om, at det skal forenkles. Udgangspunktet er, at vi ønsker en bedre betjening af kunderne.
24 danskejede tog til depotet i Hässleholm
Søndag overtager Transdev også driften af trafikken efter SJ Øresund. Aftalen med Trandev er en såkaldt reserveaftale, der gælder frem til december 2025, og som blev indgået, efter at SJ Øresund og Øresund AB sidste forår opsagde den daværende trafikaftale før tid efter en konflikt. En anden ændring, der træder i kraft i weekenden, er, at selskabet Mantena, som i den tidligere aftale var underleverandør til SJ Øresund i forhold til vedligeholdelse af togene samt driften af depotet i Hässleholm, har indgået en direkte aftale med Öresundståg AB inden skiftet.
– Alle Øresundstog vil nu blive vedligeholdt på Hässleholm depot. Det er også en fordel, så kan vi koordinere det som en helhed, og det giver en effektivisering. Vi vil leje 24 danskejede tog, så vi får alle togene over til os, siger Emelie Fredell.
Kundeservice på dansk
Togbilletter vil være tilgængelige for passagerer som normalt, men passagerer fra Danmark vil fra søndag kunne henvende sig til Skånetrafiken med kundespørgsmål som for eksempel kompensation i tilfælde af forsinkelser eller tabt ejendom. Skånetrafiken har derfor udviklet en dansk version af sin hjemmeside og uddannet personalet i det danske sprog, fortæller Emelie Fredell.
– På skanetrafiken.dk ligger alle oplysninger til de rejsende. Vi har også uddannet vores kundeservicemedarbejdere og informationsmedarbejdere i dansk netop ud fra vores mål om, at du skal kunne yde god service til kunder fra Danmark. Vi har forberedt os på dette, og det er en vigtig ændring for vores kundeservice.
At danske rejsende fremover skal henvende sig til Skånetrafiken i tilfælde af forsinkelse giver rejsende nogle fordele, siger Emelie Fredell.
– Skånetrafikens kompensation er mere generøs, fordi vi refunderer allerede med 20 minutters forsinkelse til den endelige destination. Kompensationsniveauet er også højere, siger hun.
Øresundstogeen er fortsat et dansk-svensk samarbejde ifølge aftalen mellem Transportministeriet og Region Skåne, selv om Skånetrafiken har overtaget ansvaret for trafikken med blandt andet indkøb.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark