Følg os på

Ejendomme

Stjernearkitektens arvtager skaber eksportsucces

Publiseret

 

Mette1

Mette Kynne Frandsen, adm. direktør Henning Larsen Architects. Foto: News Øresund – Anna Wahlgren

Hun har overtaget et af Danmarks mest kendte arkitektbureauer efter grundlæggeren og frontfiguren Henning Larsen og har fået den til at vokse endnu mere. Nu står Mette Kynne Frandsen over for nye udfordringer i en branche, hvor det ikke længere kun handler om at vinde konkurrencer.

Henning Larsen stod bag mange imponerende bygninger i ind- og udland, bl.a. Operaen i København og udenrigsministeriet i Riyadh, og modtog arkitekturens Nobelpris, Praemium Imperiale.
Efter hans bortgang sidste år var spørgsmålet: Hvordan skal en virksomhed, der er så tydeligt forbundet med sin grundlægger kunne leve videre? Denne problematik var emnet for Mette Kynne Frandsens MBA-eksamen, som hun gennemførte sideløbende med sit arbejde som arkitekt hos Henning Larsen i starten af 00erne. Eksamensopgaven var at udfærdige en handlingsplan.
”Da den var færdig, sagde Henning Larsen, at jeg skulle være direktør. Du får opgaven!”

Mette Kynne Frandsen ler højt, når hun fortæller det og virker stadig i dag nærmest forbavset over, hvordan det udviklede sig. Men hun engagerede sig i opgaven.
”Jeg tog hans ord meget seriøst”.
Opgaven handlede ikke kun om at lede arkitektbureauet, men også at sikre generationsskiftet. Heri indgik også at overbevise Henning Larsen om, at overdragelsen til hende selv og kollegerne i partnergruppen, som nu ejer virksomheden, var det rette.
”En af de sidste gange jeg besøgte ham sagde han: Bare jeg var 20 år igen, for I laver så mange spændende ting nu. Det er mission completed. Det betyder dog ikke, at der ikke er masser af udfordringer. Det er som om jeg nu laver min egen nye afhandling for at sikre den fortsatte vækst.”

Skandinavisk arkitektur er populær. En af de mest kendte bygninger er operahuset i Sydney, som blev tegnet af Jørn Utzon. I 2012 eksporterede de danske arkitektvirksomheder for 546 millioner danske kroner til udlandet, viser tal fra foreningen Danske Arkitekturvirksomheder. Det er en stigning på 33 procent siden 2009.
Sidste år blev Henning Larsen Architects udpeget som en del af Danmarks eksportkanon. Sammen med bl.a. Lego og Ecco placerede de sig på listen over 30 udvalgte eksportvirksomheder. Internationalisering har stået højt på agendaen for Mette Kynne Frandsen siden hun overtog bureauet i 2003. I den mellemliggende tid er de udenlandske opgaver steget fra at udgøre 15 til 60 procent af virksomhedens omsætning.
”Skandinavisk arkitektur står utroligt stærkt. Brandet ude i verden er fantastisk. Det har at gøre med, at vi er gode til at samarbejde, at lytte og forstå. Og så leverer vi arkitektonisk kvalitet.”
Opgaverne uden for Danmarks grænser har medført, at Henning Larsen Architects nu har seks andre kontorer, foruden hovedsædet på Vesterbro i København. De ligger i Riyadh, Istanbul, München, Oslo og på Færøerne og nu også snart i Hongkong, hvortil Mette Kynne Frandsen skal rejse ugen efter vores møde. I hendes skrivebordsskuffe er der ingen nedskreven plan for, hvor næste udenlandske kontor skal ligge. Det vil bero på opgaverne.
”Når vi vinder en opgave uden for Danmark, skal vi være tæt på. Det er nærmest et krav, ud fra den måde vi arbejder på. For at kunne skabe kvalitet, skal vi forankre projektet lokalt og have lokale arkitekter ansat som forstår det.”

Mette2

Mette Kynne Frandsen og Nina La Cour Sell, lead design architect. Foto: News Øresund – Anna Wahlgren

Det er formiddag på kontoret i København. I frokoststuen på tredje og øverste etage er en forelæsning i gang. På værkstedet længst nede bygges der på modeller til en udstilling på Louisiana om arabisk arkitektur. Henning Larsen Architects skal bidrage med erfaringerne fra projekter i Mellemøsten.  Der er en åben planløsning mellem kontorets etager, og tomrummet i midten når op til store tagvinduer, som afslører himlens farve denne dag. At tage vare på dagslyset er en central del af virksomhedens arbejdsmåde og en arv fra grundlæggeren, som er blevet kaldet ”Lysets mester”.
”Det ligger i vores DNA fra Henning Larsen, at fokus er på dagslys, som skal fylde rummene og skabe oplevelsen af rummet. Solen er en gratis ressource, hvis vi anvender den klogt. Vi skal ikke bygge for at skærme os fra solen og sidde i mørke”, siger Mette Kynne Frandsen.
Det handler ikke længere bare om tanker eller en følelse af at det er vigtigt, mener hun. I dag er der specialister inden for dagslys og en større viden om den positive effekt af lys på os mennesker. Dagslys er den vigtigste parameter for at designe holdbare bygninger og skal anvendes korrekt, mener hun. Det handler bl.a. om at vælge det rette materiale og at tilpasse arkitekturen efter husets orientering i forskellige vejrlig.

For arkitekter som vil slå igennem i udlandet og klare sig i den internationale konkurrence er det vigtigt at have prestigeprojekter på hjemmeplan, der kan vises frem som anbefalinger. Da konkurrencen om at tegne det kommende store forskningsanlæg European Spallation Source (ESS) i Lund sidste år blev afgjort, stod Henning Larsen Architects som den endelige vinder. Betydningen af et så komplekst byggeri vil give adgang til endnu flere udenlandske opgaver fremover, tror Mette Kynne Frandsen. Men bureauet er allerede vokset og skal heller ikke vokse bare for vækstens skyld, tilføjer hun hurtigt. I dag har virksomheden 240 ansatte, hvilket er en fordobling sammenlignet med for ti år siden.
”Den største udfordring er at holde sammen som organisation samtidigt med at vi udnytter de muligheder, som findes globalt. Vi kan ikke kontrollere alt der foregår på vores forskellige kontorer”, siger Mette Kynne Frandsen.
Det omfatter at værne om virksomhedens særkende og at sikre en sund vækst, mener hun og pointerer at det beriger meget at blive udfordret af andre kulturer og klima. Det inspirerer og føres videre til andre projekter, også på hjemmebane i Danmark.

Mette Kynne Frandsen nævner diskussionerne med Mærsk Mc-Kinney Møller om Operahuset, som kom frem i pressen og i en bogudgivelse. Henning Larsen fik nej til ønsket om en ren glasfacade på huset, og så blev det ”brødrister”-facaden i stedet.
”Det blev en interessant mediehistorie. At det netop var disse to mænd, bidrog nok til medieopmærksomheden”, siger hun.
Ellers har Henning Larsen Architects været forskånet for dårlig omtale. Hvordan skaber man en god story omkring sin virksomhed?
”Naturligvis er der diskussioner i alle projekter. Det er vigtigt, at vi står fast ved vores standpunkter. På den måde vi arbejder – med mange partnere – skulle vi ikke kunne nå det bedste resultat, hvis vi bare valgte de lette løsninger. Det er vigtigt at vi holder fast ved vores sagkundskab, men vi skal finde løsninger, som skaber værdi for alle parter og generelt for samfundet. Det skal ikke ende i en konflikt, der refereres i aviserne”, siger Mette Kynne Frandsen.

Mette Operan

Operaen i København. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Arbejdsmåden med partnere, som hun nævner, er delvis ny for Henning Larsen Architects. Hidtil har det handlet om at vinde store arkitektkonkurrencer, gerne om prestigefyldte projekter rundt omkring i verden. Bureauet har for nogen tid siden to ben at stå på.
”Vi har ændret fokus. Konkurrencer er ikke den eneste måde vi arbejder på.  Vi har to strategier for at få opgaver, og det andet er at arbejde med opgaver helt fra starten, når der tales om en vision. Et eksempel er Kanalvejsprojektet i Lyngby med Microsofts nye danske hovedkontor, hvor vi har været med fra starten sammen med Microsoft, Lyngby-Taarbæk Kommune og Danica Ejendomme som investorer”, siger Mette Kynne Frandsen.
Når alt kommer til alt handler det om at vride så meget som muligt ud af en investering.
”Krisen har bidraget til at tvinge det frem. Samfundsøkonomisk tror jeg, at vi får mere ud af den arbejdsmetode end at deltage i mange konkurrencer, hvor fem eller ti arkitektbureauer gør det samme arbejde, uden dialog med hinanden, og hvor én får opgaven til sidst.”
Den nye arbejdsmåde kommer ikke kun som et ønske fra arkitekternes side, men også fra investorerne og entreprenørerne.
”Det er en trend i tiden. Der lægges nu flere rammeaftaler ud. Det er ikke kun en designkonkurrence, det handler om at blive valgt som samarbejdspartner. Så går arbejdsmetoden, sagkundskaben og naturligvis de arkitektoniske færdigheder med flot design samt kravene hånd i hånd.”

Mette Kynne Frandsen kommer ofte tilbage til vigtigheden af at holde fast ved det, der er typisk for Henning Larsen Architects. Hun har selv arbejdet med at skabe Uppsala koncert- og kongreshus, som binder den tidligere opdelte by sammen.
”Koncertsalen er lagt op på første etage, da etagen i gadeniveau skal bruges af byen. Den er helt åben med udstillinger, caféer, restauranter og bibliotek. Hvis du befinder dig højere oppe i huset, ser du ud over byen. Det er oplevelsen, der er udgangspunktet.”

I hvilken udstrækning kan I arkitekter forny jer?
”Der er visse arkitekter, som har en bestemt stil, og man kan sige at huset er tegnet af Frank Gehry eller Santiago Calatrava, men ellers kan det være svært at vide nøjagtigt, hvem der har tegnet det, når man ser bygningen. Vi bliver inspireret af hinanden.”
Jo mere spektakulært byggeriet er, jo større opmærksomhed. Eller? Mette Kynne Frandsen tror, at det er på vej at ændres. Ikonbyggeri handler ikke længere bare om et højt tårn og en spændende facade; huset skal også bidrage til noget nyt på pladsen, mener hun.
Sidste år vandt Henning Larsen Architects som det første danske arkitektbureau den prestigefyldte europæiske udmærkelse for samtidsarkitekter, Mies van der Rohe-prisen, for arbejdet med koncerthuset og konferencecentret Harpa på Island. I projektet har de samarbejdet med den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson, og for Mette Kynne Frandsen er det et godt eksempel på, at sociale værdier nu er indeholdt i begrebet.
”Det er et ikonbyggeri, men juryen argumenterede for at projektet har givet indbyggerne en stolthed efter krisen. Det anvendes som meget mere end et koncerthus. Så er det lykkedes, det er noget man er stolt over og er anvendeligt.”

At blive arkitekt var ikke et selvklart valg for Mette Kynne Frandsen. Hun ville egentlig arbejde med teater eller scenografi. Men da hun ikke kom ind på teaterhøjskolen, begyndte hun i stedet at læse til arkitekt.
”Det tog ikke lang tid inden jeg fandt ud af, at jeg ville være arkitekt. Det er et helt unikt arbejde, og jeg kunne ikke tænke mig at lave noget andet.”
Men det er en profession med mange udfordringer, indrømmer hun.
”Der er nok ikke noget, der er så komplekst som byggeri. Men det er en stor tilfredsstillelse, når det står færdigt”, siger hun. (News Øresund/Øresund Magazine – Jenny Andersson)

 

Henning Larsen Architects
Antal ansatte: 240
Kontor: København
Datterselskaber: Oslo, Færøerne, München, Istanbul, Riyadh og Hong Kong
Direktion: Adm. direktør Mette Kynne Frandsen og direktør Louis Becker
Partnergruppe: Louis Becker, Werner Frosch, Anne Marie Galmstrup, Signe Kongebro, Jacob Kurek, Mette Kynne Frandsen, Ingela Larsson, Lars Steffensen, Anders Sælan, Peer Teglgaard Jeppesen og Søren Øllgaard
Omsætning: 170 mill. DKR

Mette Kynne Frandsen
Bor: Frederiksberg
Alder: 53
Familie: gift med Thorben Schmidt, arkitekt og partner hos Wohlert Arkitekter. Sammen har de to voksne døtre.
Uddannelse: Arkitekt, MBA BYG (Copenhagen Business School, 2004)
Tillidsposter:
Kunstakademiets Arkitektskole (viceforkvinde)
Dansk Arkitekturcenter (viceforkvinde)
Wonderful Copenhagen (bestyrelsesmedlem)
JP/Politikens Hus (bestyrelsesmedlem)
Maj Invest (bestyrelsesmedlem)
Interesser: Jeg rejser meget, bade i forbindelse med mit arbejde og med min familie. Mødet med andre kulturer og mennesker giver mig energi

3 steder som Mette Kynne Frandsen holder af:
1. Stemningen omkring Vesterbrogade og Værnedamsvej
2. Frederiksberg Have. Romantisk landskabshave med små søer og kanaler.
3. Den Hvide Kødby med gallerier og kreative erhverv

Eksport af dansk arkitektur
Henning Larsen Architects har haft stor succes internationalt, men de er ikke det eneste danske arkitektbureau på den internationale scene. Andre eksempler herpå er Schmidt Hammer Lassen, C. F. Møller og det seneste stjerneskud på den danske arkitekturhimmel, Bjarke Ingels. Han har siden 2006 drevet sit eget bureau BIG med kontor i København og New York og har bl.a. tegnet flere prisbelønnede boliger i Ørestad.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked13. juni 2024

Ny skatteaftale på plads – underskrevet af ministre

Glædeligt, vigtigt og endelig! Sådan beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) og Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) den nye, genforhandlede...

Ejendomme12. juni 2024

Efterspørgslen på nybyggede boliger falder i Skåne 

26 procent færre nyproducerede boliger blev efterspurgt i Skåne i 2023 sammenlignet med året før. Det viser Region Skånes model...

Infrastruktur12. juni 2024

Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø

En station på eksisterende grund i den nordlige del af Västra Hamnen, Galeonen+, via en boret tunnel til den næste...

Infrastruktur12. juni 2024

Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge

Det ville koste 400 millioner kroner at bygge et afgreningskammer på den kommende metrolinje M5 i København for at kunne...

Sverige11. juni 2024

Den svenske regering vil tillade gårdsalg af alkohol – det svenske alkoholmonopol lever videre

Svenske gårde og mikrobryggerier skal have lov til at sælge øl, vin og spiritus i Sverige, men i begrænset omfang....

Samfund30. maj 2024

Tusindvis af svenske sygeplejersker kan gå i strejke den 4. juni – ønsker kortere arbejdstid

Den 4. juni kan omkring 2.000 medlemmer af det svenske fagforbund Vårdförbundet, som primært organiserer sygeplejersker, gå i strejke, hvis...

Arbejdsmarked31. maj 2024

Dansk-svensk aftale om social sikring genforhandlet – giver større fleksibilitet

Mens ændringerne i den genforhandlede dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, skal træde i kraft i 2025, er en anden dansk-svensk aftale i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.