Infrastruktur
Stor letbanesatsning i Skåne
Da Sverigeforhandlingen, som undersøger mulighederne for at finansiere og bygge højhastighedsjernbane og anden infrastruktur i Sverige, havde opstartsmøde med Stockholm, Gøteborg og Skåne stod det klart at letbanesatsninger i Skånes tre største byer, Malmø, Lund og Helsingborg, skal indgå i forhandlingerne. Derimod havnede flere andre regionale jernbaneprojekter udenfor Sverigeforhandlingen
En letbane mellem Lund Centralstation og forskningsanlægget ESS, en mellem Helsingborg Centralstation og Väla samt i Malmø mellem havnen og Lindängen er nogle af de regionale infrastrukturprojekter som fortsat skal være med i diskussionerne om fremtidens infrastruktur, den såkaldte Sverigeforhandlingen. Målet er at forbedre kapacitet og tilgængelighed samt at stimulere til mere boligbyggeri. Men flere af de regionale jernbanesatsninger i Skåne blev ikke medtaget i den videre diskussion.
”Det er ulykkeligt at muligheden for at etablere 20.000 nye boliger i Skåne bliver fjernet ved at en række skånske jernbaneinvesteringer havner uden for rammen for de her forhandlinger” sagde Mikael Stamming, udviklingsdirektør i Region Skåne til Sydsvenskan i mandags efter samtalerne med Sverigeforhandlingen.
Ud over letbanerne ønskede Skåne flere andre jernbanesatsninger, der ville kunne forbedre den regionale tilgængelighed, blandt andet en udbygning af jernbanen til Trelleborg og en jernbanetunnel under Helsingborg. Heller ikke en Øresundsmetro og ny fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør skal være med i diskussionerne.
I Stockholm og Gøteborg vil Sverigeforhandingen ligeledes satse på videre forhandlinger om letbane og metro, mens regionale jernbaneforbindelser skal oprustes inden for Trafikverkets normale planer. (News Øresund)
Fakta:
Letbane i Malmø:
To strækninger på hhv. 8,5 og 12.5 km
Forventet byggestart: 2020 og 2023
Pris: 4 225 millioner svenske kroner
Letbane i Lund:
Strækning: 5,5 km
Forventet byggestart: 2016
Pris: 720-779 millioner svenske kroner
Letbane i Helsingborg:
Strækning: 17,2 km
Forventet byggestart: 2022
Pris: 3200-6100 millioner svenske kroner
Kilde: Sydsvenska Dagbladet
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23