Danmark
Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik
Tidsplanen for Femern Bælt-tunnelen er uændret og forventes indviet i 2029. Sådan lød budskabet fra Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef hos Fermern A/S, på Øresundsinstituttets konference Real Estate Øresund. Forbindelsen vil sandsynligvis øge godstrafikken i Sverige, hvor det primært er Hässleholm-Lund-ruten, der er kritisk, siger Stina Nilsson fra Trafikverket.
– Femern Bælt-tunnelen vil give enorme muligheder. Hamborg har en ambition om at blive Skandinaviens sydligste by. Når vi er færdige, kan du køre i bil mellem Rødby og Puttgarden på 10 minutter eller 7 minutter med tog. Rejsetiden med tog mellem København og Hamborg bliver reduceret til to en halv time, siger Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef hos statsejede danske Fermern A/S, som står for byggeriet.
Store infrastrukturinvesteringer i både Danmark og Tyskland
Men i Danmark og Tyskland det er ikke kun selve tunnelen, der investeres i, mener Kramer Nielsen:
– Ud over tunnelbyggeriet er der store investeringer i gang på dansk side. Blandt andet bygges en ny bro, Storstrømsbroen, mellem Falster og Sjælland, en dobbeltsporet jernbane til Rødby og et “fast-track” ved Kastrup station for at imødekomme øget godstrafik. Der investeres også 100 mia. kroner på den tyske side, som skal gå til den dobbeltsporede jernbane mellem Lübeck og Puttgarden samt en ny motorvejsstrækning.
Femern Bælt-tunnelen vil blive finansieret af brugerne. Så selvom den svenske regering ikke er medfinansierende, vil svenskerne stadig betale for det. Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), formand for kommunalbestyrelsen i Malmø, kritiserede manglen på statslige svenske penge.
– I en hurtigt voksende by, i en hurtigt voksende region, er der behov for investeringer. Det handler om boliger, det handler om infrastruktur. De har hørt mig tale om Femern Bælt i lang tid, længe før tilladelserne lå klar. Jeg vil sige, at det er en af de vigtigste investeringer for Sverige og for udviklingen af vores region, men Sverige er ikke med på finansiering med en eneste krone.
Øresundsmetroen er en vigtig brik i puslespillet, mener formanden for kommunalbestyrelsen
Katrin Stjernfeldt Jammeh talte om behovet for at “forbinde Sverige”, herunder investeringer i den sydlige hovedlinje, men også forbinde Sverige og Danmark:
– Øresundsmetroen er også en vigtig del af dette, da den ville have halveret rejsetiden mellem Malmø og København og udvidet vores allerede store region med en million mennesker, der kan komme på arbejde inden for en time. Det svarer til hele Stockholm,« sagde hun.
Jernbaneudvidelse tager tid – sådan prioriterer Trafikverket
I Sverige er det det svenske Trafikverket, der er ansvarlig for udvidelsen af jernbanerne i Sverige. På Real Estate Øresund 2024 var styrelsen repræsenteret i form af Stina Nilsson, chef for byplanlægning for den sydlige region.
Når det kommer til investeringer i de svenske jernbaner, er det først og fremmest strækningen Hässleholm-Lund, som er den “vigtigste enkeltforanstaltning”, ifølge Stina Nilsson. Denne rute har over 80 pct. kapacitetsudnyttelse, hvilket betyder problemer med at overholde køreplanen og med tilladelse til at påhægte nye tog. Problemer, som opstår i det led, spredes til andre dele af systemet.
– Vi kan ikke bygge en ny jernbane, før Femern Bælt er indviet, men vi kan gøre det lettere for togtrafikken, siger hun og peger på tiltag, der er besluttet, såsom en udvidelse af rangerbanegården i Malmø samt en række omfartsveje og mødespor.
Derefter måtte stationerne i både Hässleholm og Helsingborg udvides.
– De kan ikke håndtere mere kapacitet. Vi skal udvide knudepunkterne, hvorefter vi kan bygge flere dobbeltspor.
Trafikverket vil undersøge kapaciteten over Øresundsbroen
Trafikverket har også fået til opgave af regeringen at undersøge kapaciteten og redundansen over Øresund, som de vil levere til regeringen i foråret eller forsommeren.
– Det, vi kan se nu, er, at kapacitetsbegrænsningerne ikke er på selve broen, men snarere på land. Jernbanen nord for Hässleholm vil blive en flaskehals, før broen bliver det. Men redundans på tværs af Øresund er allerede et problem i dag. Derfor er det vigtigt at have dette spørgsmål på dagsordenen. (Henrik Smångs – News Øresund)
Fakta: Femern Bælt-projektet
I dag drives Femern Bælt mellem Lolland i Danmark og Fehmarn i Tyskland af Scandlines’ færger, men den 1. januar 2021 blev første spadestik taget til det, der bliver en 18 kilometer lang sænketunnel til bil- og togtrafik.
Danmark begyndte at planlægge en tunnel i 1991, og i 2007 blev regeringerne i de respektive lande enige om byggeriet, men det var først i 2020, at den endelige tyske godkendelse kom.
Ifølge Fermern A/S, det danske selskab, der står bag byggeriet, skal tunnelen åbne i 2029 og forkorte rejsetiden mellem København og Hamborg fra 4,5 timer til 2,5 timer.
Hele tunnelbyggeriet kommer til at koste godt 50 mia. kr. (beregnet i 2015-priser) og vil blive betalt af brugerne.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23