Følg os på

Infrastruktur

STRING opretter konsortium med private aktører for at udbygge jernbanen Göteborg-Oslo

Publiseret

 

Thomas Becker er administrerende direktør i den politiske samarbejdsorganisation STRING, som sammen med private aktører skaber et konsortium for jernbaneudvidelse mellem Göteborg og Oslo. Foto: STRING

Den politiske samarbejdsorganisation STRING arbejder nu sammen med en række private aktører fra Sverige, Norge og Danmark om at skabe et fælles konsortium. Målet er, at konsortiet skal undersøge og fremlægge en fuldt finansieret plan for udvidelsen af jernbanen mellem Göteborg og Oslo. Ifølge STRING’s administrerende direktør, Thomas Becker, er der nu fokus på detaljerne i samarbejdet for at få konsortiet fra start.

– Vi vil gerne samle et konsortium af private virksomheder, der er villige til at lægge hånden på kogepladen. De vil bruge ressourcer og penge på at udarbejde en komplet plan, både teknisk og økonomisk, siger Thomas Becker, administrerende direktør i STRING, og fortsætter:

– Det er et udtryk for, at vi ikke længere tror på statens prioritering af investeringer på ruten Oslo-Göteborg. Det kommer ikke til at ske.

Den politiske organisation STRING samler derfor en række private aktører i et fælles konsortium, der undersøger og støtter et forslag til en sådan udvidelse.

– Intet forbyder os at lave en plan og lægge den kvit og frit på bordet i Stockholm og Oslo. Kom ikke og sig, at det er umuligt at udbygge, her er private aktører, der står bag et forslag og tager de økonomiske risici. Det gør det svært for staten at sige nej. Så må vi se, om regeringerne vil forhandle, om vi kan få billigere renter eller lignende, men det er ikke baseret på statsstøtte. Vi vil dog søge EU-midler, siger Thomas Becker.

Det, som diskuteres, er en udvidelse af den eksisterende jernbane, som i dag på visse dele af ruten Göteborg-Oslo er enkeltsporet, så den bliver dobbeltsporet, og hvor der vil være mulighed for at køre med højere hastigheder. Den undersøgte togteknologi er hastigheder på op til 250 km/t for passagertog og lidt lavere hastigheder for godstog.

– På nogle ruter er hastigheden i dag 30 km/t. Det tager syv til otte timer at transportere varer med tog på ruten; her kan man slet ikke konkurrere med lastbiler på diesel, siger Thomas Becker.

Håbet er, at en udvidelse på ruten Oslo-Göteborg også vil generere andre investeringer, som STRING-samarbejdet ser et behov for på strækningen ned til Tyskland, herunder omkring Øresund, siger Thomas Becker.

– Hvis man bygger den første del, vil det helt sikkert lægge endnu et politisk pres for at få bygget resten, så man kan tage toget fra Oslo til Hamborg næsten lige så hurtigt som at flyve, siger han.

Den såkaldte STRING-region dækker en geografi i Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Den politiske samarbejdsorganisation STRING arbejder for at fjerne flaskehalse i jernbanetrafikken samt skabe en sammenhængende megaregion. Medlemmerne omfatter blandt andet Malmø by og Region Skåne i Sverige, Københavns Kommune og Region Hovedstaden i Danmark, Oslo Kommune og Viken Fylkeskommune i Norge samt Hamborg og Slesvig-Holsten i Tyskland.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Arbejdsmarked19. april 2024

Kommunal aflyser strejken – accepterer mæglertilbud om ny overenskomst

Onsdag, dagen før strejken skulle bryde ud, tog det svenske fagforbund Kommunal imod mæglernes tilbud om en ny overenskomst med...

Øresund19. april 2024

Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet

Danmark forventes at have fortsat højere økonomisk vækst end Sverige i 2024 med BNP-stigninger på over to pct. Sverige går...

Infrastruktur19. april 2024

Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september

Med start den 16. maj og frem til den 29. september i år forlænger Snälltåget linjen Stockholm-Malmö og fortsætter over...

Innovation18. april 2024

Innovation bliver en kerneopgave på Rigshospitalet

Efter i den seneste dekade i stigende grad at have arbejdet med “innovation”, er innovation siden sidste år blevet indlemmet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.