Infrastruktur
STRING opretter konsortium med private aktører for at udbygge jernbanen Göteborg-Oslo
Den politiske samarbejdsorganisation STRING arbejder nu sammen med en række private aktører fra Sverige, Norge og Danmark om at skabe et fælles konsortium. Målet er, at konsortiet skal undersøge og fremlægge en fuldt finansieret plan for udvidelsen af jernbanen mellem Göteborg og Oslo. Ifølge STRING’s administrerende direktør, Thomas Becker, er der nu fokus på detaljerne i samarbejdet for at få konsortiet fra start.
– Vi vil gerne samle et konsortium af private virksomheder, der er villige til at lægge hånden på kogepladen. De vil bruge ressourcer og penge på at udarbejde en komplet plan, både teknisk og økonomisk, siger Thomas Becker, administrerende direktør i STRING, og fortsætter:
– Det er et udtryk for, at vi ikke længere tror på statens prioritering af investeringer på ruten Oslo-Göteborg. Det kommer ikke til at ske.
Den politiske organisation STRING samler derfor en række private aktører i et fælles konsortium, der undersøger og støtter et forslag til en sådan udvidelse.
– Intet forbyder os at lave en plan og lægge den kvit og frit på bordet i Stockholm og Oslo. Kom ikke og sig, at det er umuligt at udbygge, her er private aktører, der står bag et forslag og tager de økonomiske risici. Det gør det svært for staten at sige nej. Så må vi se, om regeringerne vil forhandle, om vi kan få billigere renter eller lignende, men det er ikke baseret på statsstøtte. Vi vil dog søge EU-midler, siger Thomas Becker.
Det, som diskuteres, er en udvidelse af den eksisterende jernbane, som i dag på visse dele af ruten Göteborg-Oslo er enkeltsporet, så den bliver dobbeltsporet, og hvor der vil være mulighed for at køre med højere hastigheder. Den undersøgte togteknologi er hastigheder på op til 250 km/t for passagertog og lidt lavere hastigheder for godstog.
– På nogle ruter er hastigheden i dag 30 km/t. Det tager syv til otte timer at transportere varer med tog på ruten; her kan man slet ikke konkurrere med lastbiler på diesel, siger Thomas Becker.
Håbet er, at en udvidelse på ruten Oslo-Göteborg også vil generere andre investeringer, som STRING-samarbejdet ser et behov for på strækningen ned til Tyskland, herunder omkring Øresund, siger Thomas Becker.
– Hvis man bygger den første del, vil det helt sikkert lægge endnu et politisk pres for at få bygget resten, så man kan tage toget fra Oslo til Hamborg næsten lige så hurtigt som at flyve, siger han.
Den såkaldte STRING-region dækker en geografi i Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Den politiske samarbejdsorganisation STRING arbejder for at fjerne flaskehalse i jernbanetrafikken samt skabe en sammenhængende megaregion. Medlemmerne omfatter blandt andet Malmø by og Region Skåne i Sverige, Københavns Kommune og Region Hovedstaden i Danmark, Oslo Kommune og Viken Fylkeskommune i Norge samt Hamborg og Slesvig-Holsten i Tyskland.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Arbejdsmarked09. februar 2024
Lysere udsigter for både svensk og dansk økonomi
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Danmark09. februar 2024
Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik
-
Infrastruktur09. februar 2024
Finland vil undersøge en fast forbindelse i Kvarken mellem Vasa og Umeå