Følg os på

Infrastruktur

Svensk handelskammer vil skabe dansk debat om fast forbindelse Helsingør – Helsingborg

Publiseret

 

Scandlines HH webbHELSINGBORG. I Sverige er der bred støtte, såvel politisk som folkeligt, for en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Nu ligger bolden hos Danmark, og der er forbindelsen ikke lige så højt på dagsorden. Det siger Per Tryding, viceadministrerende direktør for Sydsvenska Industri- och Handelskammaren ved Helsingborgs Erhvervsmesse.

Erhvervsmessen i Helsingborg varer hele ugen, og onsdag lå fokus på hvad en fast forbindelse til Helsingør skulle betyde for regionen.
”Vi må vænne os til tanken, at HH-forbindelsen vil blive virkelighed,” siger Per Tryding.
Han konstaterer, at både den gamle og den nye svenske regering er for HH-forbindelsen, og han fremhæver også undersøgelser, som viser, at der findes en bredt folkelig støtte for forbindelsen.

Men i Danmark er interessen mindre.
”Danmark har mange andre projekter at arbejde med, ikke mindst Fehmern- tunnelen,” siger Per Tryding. Den trægere danske økonomi bidrager også til en svagere interesse for forbindelsen, ifølge ham.
”Det vi vil gøre fra handelskammerets side er at starte debatten i Danmark,” siger Per Tryding.
Han vurderer, at 2015 bliver et afgørende år. Dels skal den svenske regerings analyser om det gigantiske byggeprojekt ”Sverigebyggeriet” gennemgås, og dels er der valg i Danmark.

”Udvikle søfarten i stedet”
Men ikke alle er enige i det fantastiske med en fast forbindelse. Carl-Johan Hagman, administrerende direktør for Stena Line, anser, at man bør udvikle søfarten og havnene i stedet for at stirre sig blind på en fast forbindelse.
”Fra mit perspektiv er hele søfartssektoren undervurderet. Havet som et forbindelsesled er groft undervurderet. Der er en årsag til at 90 procent af al handel transporteres til søs,” siger han ved erhvervsmessen.

Carl-Johan Hagman oplyser, at Helsingborg har Sveriges næststørste containerhavn, og at havnen og omkringliggende virksomheder beskæftiger 12.000 personer. Han fremhæver også, at transportbehovet vil blive drastisk øget.
”Det fine med søfart er, at vandet ikke har nogen begrænsning i kapacitet. Det er den mest effektive måde at fragte gods,” siger han.

Når det gælder miljøaspektet nævner han Scandlines planer om at sejle batteridrevne skibe over sundet mellem Helsingør og Helsingborg.
”Jeg argumenterer ikke imod en fast forbindelse. Men jeg anser, at vi må skynde os langsomt og lave ordentlige, objektive analyser,” siger han. (News Øresund – Linus Lindqvist)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.