Følg os på

Infrastruktur

Svensk handelskammer vil skabe dansk debat om fast forbindelse Helsingør – Helsingborg

Publiseret

 

Scandlines HH webbHELSINGBORG. I Sverige er der bred støtte, såvel politisk som folkeligt, for en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Nu ligger bolden hos Danmark, og der er forbindelsen ikke lige så højt på dagsorden. Det siger Per Tryding, viceadministrerende direktør for Sydsvenska Industri- och Handelskammaren ved Helsingborgs Erhvervsmesse.

Erhvervsmessen i Helsingborg varer hele ugen, og onsdag lå fokus på hvad en fast forbindelse til Helsingør skulle betyde for regionen.
”Vi må vænne os til tanken, at HH-forbindelsen vil blive virkelighed,” siger Per Tryding.
Han konstaterer, at både den gamle og den nye svenske regering er for HH-forbindelsen, og han fremhæver også undersøgelser, som viser, at der findes en bredt folkelig støtte for forbindelsen.

Men i Danmark er interessen mindre.
”Danmark har mange andre projekter at arbejde med, ikke mindst Fehmern- tunnelen,” siger Per Tryding. Den trægere danske økonomi bidrager også til en svagere interesse for forbindelsen, ifølge ham.
”Det vi vil gøre fra handelskammerets side er at starte debatten i Danmark,” siger Per Tryding.
Han vurderer, at 2015 bliver et afgørende år. Dels skal den svenske regerings analyser om det gigantiske byggeprojekt ”Sverigebyggeriet” gennemgås, og dels er der valg i Danmark.

”Udvikle søfarten i stedet”
Men ikke alle er enige i det fantastiske med en fast forbindelse. Carl-Johan Hagman, administrerende direktør for Stena Line, anser, at man bør udvikle søfarten og havnene i stedet for at stirre sig blind på en fast forbindelse.
”Fra mit perspektiv er hele søfartssektoren undervurderet. Havet som et forbindelsesled er groft undervurderet. Der er en årsag til at 90 procent af al handel transporteres til søs,” siger han ved erhvervsmessen.

Carl-Johan Hagman oplyser, at Helsingborg har Sveriges næststørste containerhavn, og at havnen og omkringliggende virksomheder beskæftiger 12.000 personer. Han fremhæver også, at transportbehovet vil blive drastisk øget.
”Det fine med søfart er, at vandet ikke har nogen begrænsning i kapacitet. Det er den mest effektive måde at fragte gods,” siger han.

Når det gælder miljøaspektet nævner han Scandlines planer om at sejle batteridrevne skibe over sundet mellem Helsingør og Helsingborg.
”Jeg argumenterer ikke imod en fast forbindelse. Men jeg anser, at vi må skynde os langsomt og lave ordentlige, objektive analyser,” siger han. (News Øresund – Linus Lindqvist)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.