Følg os på

Infrastruktur

Ny svensk trafikplan sænker hastigheden til 250 km/t på planlagt højhastighedsbane

Publiseret

 

Trafikplanen omfatter projekter for 622,5 milliarder svenske kroner og for Skånes del indgår blandt andet dobbeltspor på Vestkystbanen hele vejen mellem Ängelholm og Helsingborg og anlæg af ​​højhastighedsjernbane mellem Lund og Hässleholm. Foto: News Øresund

Torsdag afleverede den svenske statslige myndighed Trafikverket sit forslag til en national trafikplan for perioden 2018-2029. Planen omfatter projekter for 622,5 milliarder svenske kroner. For Skånes del indgår blandt andet dobbeltspor på jernbanen på vestkysten mellem Ängelholm og Helsingborg og anlæg af ​​højhastighedsjernbane mellem Lund og Hässleholm. Men togene kommer til at køre i samme hastighed som på København – Ringsted banen (250 km/t) og ikke som tidligere diskuteret 320 km/t.

På en pressekonference i Stockholm torsdag præsenterede Trafikverket investeringer for 622,5 milliarder svenske kroner, hvilket er 100 milliarder mere end i den foregående planperiode. Forslaget omfatter højhastighedsjernbane med 250 km/t og ikke som tidligere diskuteret med 320 km/t. Trafikverkets generaldirektør, Lena Erixon, mener, at det er den bedste løsning, hvis man som regeringen har udtrykt det i sit direktiv, skal bygge højhastighedsjernbaner i etaper. Planen indeholder to delstrækninger til de nye stambaner, Ostlänken (Järna-Linköping) og Lund-Hässleholm.
– Trafikverket har tidligere i sit informationsmateriale sagt, at man kan overveje at gå frem i et hurtigere tempo, men så kræver det at man gør det uden for rammerne af den nationale trafikplan. Ud fra det direktiv har vi fået, mener vi, at dette er det bedste forslag, sagde Lena Erixon på dagens pressekonference.

Sverigeforhandlingen, som regeringen udpegede til at muliggøre en hurtig etablering af højhastighedsjernbaner i Sverige, fremlagde deres anbefalinger i juli som omfattede en hurtig lånefinansieret udbygning. Der er brug for 230 milliarder svenske kroner for at finansiere en højhastighedsjernbane fra Stockholm til henholdsvis Göteborg og Malmø med hastighed på over 300 kilometer i timen som kan stå færdig i 2035. Det siger Sverigeforhandlingens forhandlingspersoner, som vurderer, at en udbygning inden for statsbudgettets rammer først vil stå færdig i 2064.

I forslaget som blev præsenteret torsdag indgår for Skånes del desuden en udvidelse af Vestkystbanen til dobbeltspor mellem Ängelholm og Helsingborg samt de infrastrukturinvesteringer, som Sverigeforhandlingen har forhandlet frem med kommuner og storbyregioner i løbet af de sidste par år i form af bl.a. letbane i Lund og elbusløsninger i Malmø.

Trafikverkets forslag vil blive sendt i høring og bearbejdet yderligere i ministeriet før regeringen vil træffe sin beslutning i foråret 2018. Ministeren efterspurgte reaktioner på forslaget på torsdagens pressemøde.

– Jeg synes det bliver spændende nu at modtage alle reaktionerne på forslaget og det arbejde, som I nu har lagt frem. Jeg tager ikke kun imod skriftlige høringssvar, men vi vil også holde høringsmøder og jeg vil rejse land og rige rundt for at træffe mange og tale med dem om deres prioriteringer og præferencer, sagde Tomas Eneroth (S), på pressekonferencen i Stockholm torsdag.

Den nationale trafikplan opdateres normalt hvert fjerde år og omfatter en periode på tolv år. Den tidligere plan var gældende for perioden 2014-2025. (News Øresund)

Læs mere: Sverigeforhandlingen anbefaler hurtig lånefinansieret udbygning af højhastighedsjernbane i Sverige

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur04. oktober 2024

Den svenske regering vil lade overskuddet fra Øresundsbroen blive i regionen

Ligesom med trængselsafgifterne i Göteborg og Stockholm ønsker den svenske regering at bruge fremtidige indtægter fra Øresundsbroen til infrastrukturinvesteringer i...

Bæredygtighed04. oktober 2024

Malmø og Helsingborg i top tre på listen over Sveriges bedste miljøkommuner

To af de tre bedst placerede kommuner i magasinet Aktuell Hållbarhets undersøgelse af de svenske kommuners miljøarbejde ligger i Skåne....

Erhverv04. oktober 2024

Malmø og Lund går sammen om at tiltrække internationale virksomheder og investeringer

Nærheden til København og den kommende Femern Bælt-forbindelse, flere universiteter og to store forskningsanlæg er nogle af de styrker, som...

Øresund04. oktober 2024

Øresundsdebatten uge 40: Svenske Northvolts krise påvirker danske pensioner og forskellige syn på en Øresundsmetro

Det danske pensionsselskab ATP’s medejerskab af svenske Northvolt betyder, at danske pensionister rammes af batteriselskabets krise. Mediebilledet af en eventuel...

Life Science04. oktober 2024

Plantvisions strategi udpeger Øresundsregionen som en vækstmulighed

Øresundsregionen er i fokus for den nye vækststrategi hos Stockholm-baserede Plantvision, en virksomhed, der hjælper life science-virksomheder med vækst og...

Danmark04. oktober 2024

Fertilitetsbehandling udvides i Danmark – flere par og enlige får hjælp

Par og enlige i Danmark, der lider af ufrivillig barnløshed, får bedre adgang til fertilitetsbehandling, når antallet af IVF/ICSI-forsøg nu...

Danmark04. oktober 2024

Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt

Hvis de nuværende fertilitetsrater blandt danske kvinder forbliver på det nuværende niveau, vil Danmarks befolkning falde fra seks til to...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.