Følg os på

Infrastruktur

Svenske højhastighedstog forventes at blive billigere end tidligere beregnet

Publiseret

 

TGV-Strasbourg-20080629-webb

De franske højhastighedstog TGV. Foto: News Øresund

Nye beregninger fra Trafikverket viser at højhastighedsjernbanen mellem Stockholm og Gøteborg/Malmø vil koste 230 milliarder kroner at bygge. Det er i det nedre spænd på 190-320 milliarder kroner, som blev vist i tidligere beregninger fra december sidste år. 

Trafikverket præsenterede de nye beregninger i denne uge, der er udarbejdet på anmodning fra Sverigeforhandlingen. Omkostningerne for højhastighedstogene lander dermed på 230 milliarder kroner (plus/minus 30 milliarder kroner). Desuden præsenteredes omkostningerne til et alternativ, hvor de statslige stambaner, Södra og Västra, opgraderes. For at kunne køre tog med 200 km/t, er det nødvendigt at investere 90 milliarder kroner (plus/minus 15 milliarder kroner), og for at kunne køre tog med 250 km/t, beregnes en pris på 130 milliarder kroner (plus/minus 20 milliarder kroner).

– En højhastighedsjernbane skaber nye forbindelser og muligheder for udveksling og vækst i nye større regioner. Den øger kapaciteten og skaber et mere robust jernvejssystem med højere troværdighed for mennesker og gods. En opgradering af de eksisterende stambaner med udbygning af spor på flere strækninger, giver muligheder for udvikling af storbysregioner. Vi får også styrket kapaciteten, men ikke i samme udstrækning som i højhastighedsalternativet, siger Lena Erixon, generaldirektør hos Trafikverket i en pressemeddelelse.

Omkostningsberegningerne vil de kommende måneder blive komplementeret med flere forskellige analyser af gevinsterne for samfundet, og til efteråret forventes en samlet præsentation. (News Øresund)

Læs mere: Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige24. maj 2024

Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner

Vandet i Øresund bliver renere gennem opførelsen af det sydvestlige Skånes nye spildevandsrensningssystem Maxima, som anslås at koste 17,5 milliarder...

Politics24. maj 2024

Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke

Han har gjort sig bemærket gennem koranafbrændinger flere steder i Sverige og har uden held forsøgt at komme ind i...

Okategoriserade24. maj 2024

Øresundsdebatten uge 21: Krav om en udvidet jernbane i Sydsverige og danske overskrifter om afsløringen af en svensk troldefabrik

Fejlberegninger har ført til utilstrækkelig hensyntagen til svenske jernbaneinvesteringer, hvilket der nu skal rettes op på forud for indvielsen af...

Samfund24. maj 2024

Danmark og Sverige styrker det maritime samarbejde i Øresund og Østersøen

Det svensk-danske forsvarssamarbejde vil blive yderligere styrket,  meddelte henholdsvis Danmarks og Sveriges forsvarsministre Troels Lund Poulsen (Venstre) og Pål Jonson...

Arbejdsmarked22. maj 2024

Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning

Arbejdsmarkedet i Skåne er svagere end i Sverige som helhed, konkurserne stiger kraftigt, nye virksomheder må lukke, og produktionen af...

Samfund22. maj 2024

Nationalbankdirektøren: Forsigtig optimisme, men inflationen kan stige igen

Dansk økonomi er godt på vej mod en blød landing. Inflationen er klart faldet, beskæftigelsen er rekordhøj, og prognoserne for...

Erhverv22. maj 2024

Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne

Novo Nordisk Fondens stifter har besluttet at øge støtten til Nome-programmet, Nordic Mentor for Entrepreneurship, frem til 2028. Nome modtager...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.