Følg os på

Infrastruktur

Svenske højhastighedstog forventes at blive billigere end tidligere beregnet

Publiseret

 

TGV-Strasbourg-20080629-webb

De franske højhastighedstog TGV. Foto: News Øresund

Nye beregninger fra Trafikverket viser at højhastighedsjernbanen mellem Stockholm og Gøteborg/Malmø vil koste 230 milliarder kroner at bygge. Det er i det nedre spænd på 190-320 milliarder kroner, som blev vist i tidligere beregninger fra december sidste år. 

Trafikverket præsenterede de nye beregninger i denne uge, der er udarbejdet på anmodning fra Sverigeforhandlingen. Omkostningerne for højhastighedstogene lander dermed på 230 milliarder kroner (plus/minus 30 milliarder kroner). Desuden præsenteredes omkostningerne til et alternativ, hvor de statslige stambaner, Södra og Västra, opgraderes. For at kunne køre tog med 200 km/t, er det nødvendigt at investere 90 milliarder kroner (plus/minus 15 milliarder kroner), og for at kunne køre tog med 250 km/t, beregnes en pris på 130 milliarder kroner (plus/minus 20 milliarder kroner).

– En højhastighedsjernbane skaber nye forbindelser og muligheder for udveksling og vækst i nye større regioner. Den øger kapaciteten og skaber et mere robust jernvejssystem med højere troværdighed for mennesker og gods. En opgradering af de eksisterende stambaner med udbygning af spor på flere strækninger, giver muligheder for udvikling af storbysregioner. Vi får også styrket kapaciteten, men ikke i samme udstrækning som i højhastighedsalternativet, siger Lena Erixon, generaldirektør hos Trafikverket i en pressemeddelelse.

Omkostningsberegningerne vil de kommende måneder blive komplementeret med flere forskellige analyser af gevinsterne for samfundet, og til efteråret forventes en samlet præsentation. (News Øresund)

Læs mere: Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund01. december 2023

400 personer talte på en stor konference for menneskerettigheder i Helsingborg

Temaet for dette års udgave af MR-dagarna, det svenske forum for menneskerettigheder, var retten til uddannelse og arbejde. Konferencen, der...

Bæredygtighed01. december 2023

Næsten 10.000 bæredygtighedscertificeringer er udsted til svenske ejendomme – kravene til branchen skærpes snart endnu mere

Siden de første svenske bygninger blev bæredygtighedscertificeret i 2007, er næsten 10.000 flere certifieringer fulgt i deres fodspor. Omkring et...

Okategoriserade01. december 2023

Øresundsdebatten uge 48: Slående lighed mellem dansk og svensk tv-serie, nordisk kultursamarbejde og København uden parallelsamfund

Ingen parallelsamfund i København, ingen åben narkohandel i Sollentuna, samarbejde mellem nordiske kulturmøder og en “unik” svensk tv-serie, der har...

Samfund01. december 2023

Dansk-svensk vidensrejse med fokus på energi

Samarbejdsprojekter på tværs af Øresund inden for bæredygtighed, Københavns år som verdensarkitekturhovedstad og de danske investeringer i havvind. Det var...

Samfund01. december 2023

Topresultat for svenske elever i ny undersøgelse – men øget socioøkonomisk ulighed

Svenske ottendeklasse-elever opnår det næstbedste resultat i den internationale vidensvurdering ICCS, der måler, hvad 15-årige elever ved og har for...

Bæredygtighed01. december 2023

Nordens miljø- og klimaministre underskriver fælles klimaerklæring forud for COP28

Initiativet til en fælles nordisk klimaerklæring til FN’s klimatopmøde COP28 i Dubai, der begynder torsdag, kommer fra Island, der har...

Samfund01. december 2023

Både Sverige og Danmark er i recession – deres økonomier er skrumpet ind to kvartaler i træk

Den svenske og danske økonomi er skrumpet ind to kvartaler i træk, viser de seneste officielle tal fra statistikmyndigheden i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.