Følg os på

Infrastruktur

Svenske storbyer vil have staten til at betale for højhastighedsjernbane

Publiseret

 

Sverigeforhandlingen foto Johan Wessman

Stockholm, Gøteborg og Malmø/Skåne vil have at staten betaler alle udgifter for den planlagte højhastighedsjernbane samt at forbindelser til København, Oslo og Arlanda tages med i planlægningen allerede fra start. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Stockholm, Gøteborg og Malmø/Skåne vil have at staten betaler alle udgifter for den planlagte højhastighedsjernbane samt at forbindelser til København, Oslo og Arlanda tages med i planlægningen allerede fra start. Det er to af punkterne i et fælles udspil fra landets tre storbyregioner.

Sverigeförhandlingen, som undersøger mulighederne for at finansiere og bygge højhastighedsjernbane i Sverige, præsenterede sit forslag om strækningen Stockholm, Gøteborg og Malmø mandag. Ifølge forslaget skal stationerne syd for Jönköping placeres i Värnamo, Hässleholm, Lund og Malmø. Dermed kommer højhastighedstoget ikke til at passere forbi Växjö og Älmhult, som var et alternativ.

I næste uge præsenterer Sverigeförhandlingen sit forslag om hvordan den kollektive trafik i storbyerne skal se ud. Derefter følger diskussioner og forhandlinger med de berørte kommuner og regioner, om blandt andet medfinansiering og etablering af jernbanespor.

Nu er de tre storbyregioner kommet med sit første bud. Udover at de vil have, at staten skal betale omkostningerne for højhastighedsjernbanen og at udgifterne skal ligge udover andre eksisterende infrastrukturplaner, mener Stockholm, Gøteborg og Malmø, at der allerede fra starten skal være planer om forbindelser til Oslo, København og Arlanda.

Bag udspillet står Stockholms stad, Göteborgs stad, Malmö stad, Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne.

”Ligesom til en lønforhandling er det nu samtalen starter. Men jeg tør ikke sige noget om hvilke punkter Skåne kommer til at fokusere ekstra på”, siger Mikael Stamming, Region Skånes udviklingsdirektør til News Øresund.

Det er første gang denne her type af forhandling bliver brugt på nationalt niveau.

”Det er yderst interessant og unikt at storbyregionerne, som udgør 52 procent af Sveriges befolkning, er enige på det højeste politiske niveau” siger Mikael Stamming.

News Øresund – Anna Palmehag
Fakta

Sverigeforhandlingen skaber grundlag for en ny højhastighedsbane

På et unikt mandat fra først den borgerlige Allianceregering og derefter fra den nuværende rødgrønne svenske regering skal HG Wessberg og Catharina Håkansson gennemføre forhandlingerne om anlægningen af en svensk højhastighedsbane.

Med hjælp af et sekretariat med ti ansatte skal de forhandle med kommuner og regioner langs med strækningen for at med hjælp af øgede grundværdier og regionale og lokale penge fremsætte et forslag til en svensk højhastighedsbane.

  • Den svenske højhastighedsbane skal sammenkoble Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö med tog som kan køre 320 kilometer i timen. Fra Stockholm-Linköping skal den nye jernbane gå til Jönköping, hvor den deler sig mod Göteborg og Malmö.
  • Rejsetiden mellem Göteborg og Stockholm vil blive 2 timer og mellem Malmö og Stockholm 2,5 time.
  • Projektet skal også lede til et øget boligbyggeri, særligt i Malmö, Göteborg og Stockholm. Målsætningen er at skabe 100.000 nye boliger.
  • Finansieringen skal komme fra stat, kommuner, regioner, private investorer samt gennem billetindtægter fra passagererne. Et vigtigt spørgsmål i diskussionen om finansieringen handler om hvordan den forhøjede ejendoms- og grundværdi ved højhastighedsbanen kan udnyttes.

Indsamling af fakta som i 2016 overgår til en forhandlingsfase, som skal være klar i løbet af efteråret 2017. Senest i december 2017 skal en slutrapport præsenteres for regeringen. To delrapporter skal afleveres allerede i år. De handler om grundværdierne samt kommercielle forudsætninger og finansiering af højhastighedsbanen. Den 1. juni 2016 skal næste delrapport være klar. Den handler om tiltag i storbyerne inklusiv hvordan disse kan medvirke til finansieringen.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.