Følg os på

Danmark

Sverige har den sikreste trafik i EU – Danmark er nummer fire

Publiseret

 

Danmark og Sverige ligger i top fem i trafiksikkerhed i EU. Det skyldes blandt andet satsninger på motorveje og rundkørsler, forklarer eksperter. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Sverige er det land i EU, som har færrest dræbte i trafikken, viser en ny opgørelse fra EU-kommissionen. Danmark snupper en fjerdeplads, og på bunden af listen finder man lande som Rumænien og Bulgarien.

Det sikreste land i EU, når det gælder trafiksikkerhed, er Sverige. I løbet af 2017 mistede 25 personer livet pr. en million indbyggere i den svenske trafik. Det er en forbedring sammenlignet med 2016, hvor tallet lå på 27, hvilket svarer til seks procent færre dødsfald.

I Danmark var der i løbet af 2017 32 personer, som mistede livet i trafikken pr. en million indbyggere. Det betyder, at Danmark er det fjerdesikreste land, hvad angår trafiksikkerhed, kun overgået af Sverige, Storbritannien og Holland. Forrige år lå tallet på 37, hvilket svarer til 13 procent færre trafikrelaterede dødsfald.

Den positive trafikudvikling i Danmark skal forstås som et resultat af en målrettet indsats om at forbedre den danske trafik, som begyndte i 90’erne, og som sidenhen er blevet opdateret med nye målsætninger i 2013, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef ved Rådet for Sikker Trafik.

– Færdselssikkerhedskommissionen lavede en handlingsplan i 90’erne om at halvere antallet af dræbte og skadede i trafikken over 12 år. Handlingsplanen havde i alt 32 tiltag, 16 statslige og 16 kommunale. Et af tiltagene var for eksempel at man skal have højtsiddende baglygter på biler, siger Jesper Sølund til News Øresund.

I 2013 opdaterede man handlingsplanen, så målsætningen i stedet lød på, “at antallet af dræbte i 2020 ikke må overstige 120”. Det mål har man forsøgt at efterleve ved blandt andet at satse på flere motorveje, flere rundkørsler, bedre trafikanter og sikrere biler, forklarer Jesper Sølund:

– Der forekommer ofte ulykker i vejkryds, og det har derfor været vigtigt at bygge flere rundkørsler. Også på landeveje kører folk ofte galt, hvorfor man i høj grad har satset på en udbygning af motorvejsnettet. På den måde kan man kanalisere landevejstrafikken til motorvejene, som alt andet lige er sikrere, siger han.

Derudover er det lykkedes at påvirke danske trafikanter til at være mere opmærksomme i trafikken og til at benytte sikkerhedsselen mere. I 90’erne var det cirka 80 procent, som brugte selen, mens det i dag er cirka 96 procent, som benytter den, siger Jesper Sølund til News Øresund og tilføjer:

– Vi kører også generelt langsommere, samtidig med at vi har reduceret antallet af spritbilister. Det skyldes blandt andet, at politiet har ført meget mere målrettede kontroller af bilisterne, hvilket har givet indtrykket af, at det faktisk betyder noget, at man overholder trafikreglerne, siger han.

Hvad angår Sveriges trafiksikkerhed, er en del af forklaringen på deres førsteplads, at man meget tidligt, ligesom i Danmark, formulerede en handlingsplan for trafiksikkerhed. For over 20 år siden formulerede Sverige nemlig en målsætning om en “nulvision”, hvilket betyder, at man sigter efter at bringe antallet af døde i trafikken ned til nul.

Det har man blandt andet gjort ved at satse på såkaldte 2+1 veje, flere rundkørsler, sikrere køretøjer samt at trafikanter generelt er blevet bedre til at anvende sikkerhedssele og autostole til børn, siger Lars Ekman, ekspert på svensk trafiksikkerhed ved Trafikverket.

De konkrete tiltag i Danmark og Sverige minder en del om hinanden, hvilket skyldes, at de Nordiske lande har et tæt samarbejde, hvad angår forbedringer af trafiksikkerheden – Norge ville højst sandsynligt også toppe listen, hvis de altså indgik i opgørelsen, vurderer Jesper Sølund. Han tilføjer, at hvor Danmark lærte meget af Sverige med hensyn til biltrafikken, har Sverige meget at lære af Danmark med hensyn til cykeltrafikken. Danmark har nemlig en cykeltrafik i verdensklasse, siger han.

(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Bæredygtighed02. oktober 2023

Øresundsinstituttet og Sparbanken Skåne udgiver ny rapportserie om bæredygtighed – kommunernes arbejde er først i rækken

Skåne har reduceret udledningen af drivhusgasser hurtigere end landet som helhed – 41 pct. sammenlignet med 33 pct. i gennemsnit...

Sverige29. september 2023

Sveriges rigspolitichef åbner for hjælp fra militæret i kampen mod bandevold – men kun for aflastning og ekspertrådgivning

September er den dødeligste måned med hensyn til våbenvold i Sverige siden december 2019, rapporterer SVT, og nu kan det...

Bæredygtighed29. september 2023

Malmø Kommune og lokal byggebranche underskriver klimakontrakt

Malmø Kommune og LFM30, et lokalt initiativ, der samler mere end 200 virksomheder og organisationer i bygge- og ejendomsbranchen, underskriver...

Sverige29. september 2023

Første sag om hadetale efter koranafbrænding starter i Jönköpings Tingsrätt

Torsdag den 28. september startede en retssag i Jönköpings Tingsrätt mod en 27-årig mand, der er tiltalt for at have...

Arbejdsmarked29. september 2023

Svenske ministre: Vi er tæt på ny skatteaftale for Øresund

I halvandet år har der været forhandlinger i gang om den dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, mellem Danmark og Sverige. Forhandlingerne går...

Kultur29. september 2023

Folkemusiktrioen Dreamer’s Circus vinder Dansk-Svensk Kulturfonds kulturpris

Den dansk-svenske trio Dreamer’s Circus, bestående af danske Rune Tonsgaard Sørensen og Nikolaj Busk samt svenske Ale Carr, har spillet...

Norden29. september 2023

Anders Ahnlid bliver Sveriges nye repræsentant i Grænsehindringsrådet

Anders Ahnlid, generaldirektør for Kommerskollegium, bliver ny svensk repræsentant i Nordisk Ministerråds Grænsehindringsråd for fri bevægelighed over grænserne, når han...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.