Følg os på

Danmark

Sverige har den sikreste trafik i EU – Danmark er nummer fire

Publiseret

 

Danmark og Sverige ligger i top fem i trafiksikkerhed i EU. Det skyldes blandt andet satsninger på motorveje og rundkørsler, forklarer eksperter. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Sverige er det land i EU, som har færrest dræbte i trafikken, viser en ny opgørelse fra EU-kommissionen. Danmark snupper en fjerdeplads, og på bunden af listen finder man lande som Rumænien og Bulgarien.

Det sikreste land i EU, når det gælder trafiksikkerhed, er Sverige. I løbet af 2017 mistede 25 personer livet pr. en million indbyggere i den svenske trafik. Det er en forbedring sammenlignet med 2016, hvor tallet lå på 27, hvilket svarer til seks procent færre dødsfald.

I Danmark var der i løbet af 2017 32 personer, som mistede livet i trafikken pr. en million indbyggere. Det betyder, at Danmark er det fjerdesikreste land, hvad angår trafiksikkerhed, kun overgået af Sverige, Storbritannien og Holland. Forrige år lå tallet på 37, hvilket svarer til 13 procent færre trafikrelaterede dødsfald.

Den positive trafikudvikling i Danmark skal forstås som et resultat af en målrettet indsats om at forbedre den danske trafik, som begyndte i 90’erne, og som sidenhen er blevet opdateret med nye målsætninger i 2013, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef ved Rådet for Sikker Trafik.

– Færdselssikkerhedskommissionen lavede en handlingsplan i 90’erne om at halvere antallet af dræbte og skadede i trafikken over 12 år. Handlingsplanen havde i alt 32 tiltag, 16 statslige og 16 kommunale. Et af tiltagene var for eksempel at man skal have højtsiddende baglygter på biler, siger Jesper Sølund til News Øresund.

I 2013 opdaterede man handlingsplanen, så målsætningen i stedet lød på, “at antallet af dræbte i 2020 ikke må overstige 120”. Det mål har man forsøgt at efterleve ved blandt andet at satse på flere motorveje, flere rundkørsler, bedre trafikanter og sikrere biler, forklarer Jesper Sølund:

– Der forekommer ofte ulykker i vejkryds, og det har derfor været vigtigt at bygge flere rundkørsler. Også på landeveje kører folk ofte galt, hvorfor man i høj grad har satset på en udbygning af motorvejsnettet. På den måde kan man kanalisere landevejstrafikken til motorvejene, som alt andet lige er sikrere, siger han.

Derudover er det lykkedes at påvirke danske trafikanter til at være mere opmærksomme i trafikken og til at benytte sikkerhedsselen mere. I 90’erne var det cirka 80 procent, som brugte selen, mens det i dag er cirka 96 procent, som benytter den, siger Jesper Sølund til News Øresund og tilføjer:

– Vi kører også generelt langsommere, samtidig med at vi har reduceret antallet af spritbilister. Det skyldes blandt andet, at politiet har ført meget mere målrettede kontroller af bilisterne, hvilket har givet indtrykket af, at det faktisk betyder noget, at man overholder trafikreglerne, siger han.

Hvad angår Sveriges trafiksikkerhed, er en del af forklaringen på deres førsteplads, at man meget tidligt, ligesom i Danmark, formulerede en handlingsplan for trafiksikkerhed. For over 20 år siden formulerede Sverige nemlig en målsætning om en “nulvision”, hvilket betyder, at man sigter efter at bringe antallet af døde i trafikken ned til nul.

Det har man blandt andet gjort ved at satse på såkaldte 2+1 veje, flere rundkørsler, sikrere køretøjer samt at trafikanter generelt er blevet bedre til at anvende sikkerhedssele og autostole til børn, siger Lars Ekman, ekspert på svensk trafiksikkerhed ved Trafikverket.

De konkrete tiltag i Danmark og Sverige minder en del om hinanden, hvilket skyldes, at de Nordiske lande har et tæt samarbejde, hvad angår forbedringer af trafiksikkerheden – Norge ville højst sandsynligt også toppe listen, hvis de altså indgik i opgørelsen, vurderer Jesper Sølund. Han tilføjer, at hvor Danmark lærte meget af Sverige med hensyn til biltrafikken, har Sverige meget at lære af Danmark med hensyn til cykeltrafikken. Danmark har nemlig en cykeltrafik i verdensklasse, siger han.

(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.