Infrastruktur
Sverige – og Danmark – investerer mindre i jernbaner end mange andre europæiske lande
Investeringerne i jernbaner har ikke holdt trit med befolkningstilvæksten i Sverige, i hvert fald ikke sammenlignet med resten af Europa. Det viser en rapport fra Cowi, der placerer Sverige på tredjepladsen fra bunden i en sammenligning af, hvordan antallet af kilometer jernbane per indbygger udviklede sig i perioden 2005-2021 i 22 europæiske lande. Det skriver Dagens Nyheter. Danmark ligger lige foran Sverige på listen.
Sverige og Finland er de to lande i Europa med det højeste antal kilometer jernbanespor pr. indbygger, hvilket ifølge Cowi-rapporten afspejler, at der er tale om to tyndt befolkede nationer. Rapporten fokuserer dog på de jernbaneinvesteringer, der er foretaget siden 2005 i forhold til befolkningstilvæksten.
Den sammenligning toppes af Litauen, hvor antallet af kilometer jernbane per indbygger steg med 30 pct. i perioden 2005-2021. I bunden ligger Irland, hvor antallet af kilometer pr. indbygger med jernbane er faldet med 24 pct. i samme periode. Sverige ender på minus 14 pct, og i Danmark er faldet på 13 pct. Faldet skyldes blandt andet en stigning i befolkningen.
Cowi har også undersøgt udviklingen på regionalt niveau i Europa, og rapporten viser, at de svenske storbyer ligger særligt langt nede på listen. Stockholms Län ligger på plads 130 ud af i alt 134 regioner i sammenligningen, Vestsverige rangerer som nummer 124, og Sydsverige rangerer som nummer 121. Af de svenske regioner er det kun Mellersta Norrland, der havner på plus, når det gælder antallet af kilometer jernbane per indbygger i perioden, hvilket i høj grad skyldes Botniabanan, der blev indviet i 2010. De danske regioners placering fremgår ikke af rapporten.
Hvis vi på den anden side ser på udviklingen i antallet af kilometer motorvej per indbygger i samme periode, er antallet steget i næsten alle de 22 europæiske lande ifølge sammenligningen. I Sverige var stigningen 12 pct, hvilket placerer landet som nummer 16 ud af 22 på listen. Danmark ligger to pladser over Sverige med en stigning på 17 pct. i motorvejskilometer pr. indbygger mellem 2005 og 2021. (News Øresund)
Fakta: Udviklingen i antal kilometer jernbane pr. indbygger 2005-2021, i procent
Litauen +30
Estland +24
Spanien +16
Rumænien +9
Bulgarien +8
Ungarn +5
Kroatien +3
Holland+1
Italien +1
Tyskland +/-0
Finland -2
Slovakiet -2
Tjekkiet -4
Polen -4
Slovenien -7
Portugal -9
Østrig -10
Norge -11
Danmark -13
Sverige -14
Frankrig -18
Irland -24
Kilde: Cowi “Hvor skal vi hen?”
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23