Infrastruktur
Sverige presser omkostningerne på højhastighedstog
Efter der blev sat spørgsmålstegn ved planerne for en svensk højhastighedsjernbane, på grund af de høje omkostninger, har Trafikverket arbejdet på at presse prisen fra 320 til under 250 milliarder kroner. Det nye forslag skal præsenteres den 31. maj sammen med et budgetalternativ, hvori de eksisterende statsbaner oprustes til at klare togtrafik med 250 eller 250 km/t. Det oplyser Sydsvenskan.
– Vi har haft en forhåbning og en ambition om at komme godt under de 250 milliarder kroner, siger Peter Uneklint, programchef for højhastighedsbanen hos Trafikverket, til Sydsvenskan.
Planerne for en svensk højhastighedsjernbane fra Stockholm til Gøteborg og Malmø, har under de seneste måneder fået hård kritik for at koste for meget. Nu har Trafikverket fremlagt en mere præcis omkostningsberegning, hvori regningen mindskes med cirka 70 milliarder kroner til under 250 milliarder. Beregningen bygger på en række forenklinger og besparelser. Jernbanen får en mere lige strækning gennem Småland og kommer ikke til at tage omvejen forbi Växjö og Älmhult med Ikea. Der bliver ingen nye stationsbygninger i Eslöv og Helsingborg, og planerne for nye stationer i Ulricehamn, Ljungby og Mölndal droppes, hvilket bl.a. betyder mindsket behov for bygning af broer og tunneler. Yderligere foreslås der enklere løsninger for støjdæmpning og jordbearbejdning, samt at tunnelerne forenkles til et tunnelrør med to spor.
Ifølge Sydsvenskan præsenteres den nye beregning den 31. maj sammen med en budgetudregning, hvori højhastighedsbanen droppes og de eksisterende baner oprustes til at klare tog med 200 eller 250 km/t. Ifølge Niklas Lundell, fra Sverigeförhandlingen, som driver udredningsarbejdet med højhastighedsjernbanen, giver budgetforslaget en øget kapacitet men ikke lige så høj fart, samtidig med at man mister fordelene ved at flere storbyer kobles til det svenske jernbanenet og dermed også muligheden for at bygge titusinder af boliger ved de nye jernbaner. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23