Følg os på

Infrastruktur

Sverige presser omkostningerne på højhastighedstog

Publiseret

 

TGV-Strasbourg-20080629-webb

De franske TGV højhastighedstog har rullet i flere årtier. En svensk højhastighedsjernbane er planlagt til at være færdig i begyndelsen af 2030erne. Ved at sænke udgifterne med 70 milliarder til under 250 milliarder kroner håber Trafikverket og Sverigeförhandlingen at imødekomme kritikken af for høje byggeomkostninger. Den nye beregning forventes offentliggjort den 31. maj. Foto: News Øresund

Efter der blev sat spørgsmålstegn ved planerne for en svensk højhastighedsjernbane, på grund af de høje omkostninger, har Trafikverket arbejdet på at presse prisen fra 320 til under 250 milliarder kroner. Det nye forslag skal præsenteres den 31. maj sammen med et budgetalternativ, hvori de eksisterende statsbaner oprustes til at klare togtrafik med 250 eller 250 km/t. Det oplyser Sydsvenskan.    

– Vi har haft en forhåbning og en ambition om at komme godt under de 250 milliarder kroner, siger Peter Uneklint, programchef for højhastighedsbanen hos Trafikverket, til Sydsvenskan.

Planerne for en svensk højhastighedsjernbane fra Stockholm til Gøteborg og Malmø, har under de seneste måneder fået hård kritik for at koste for meget. Nu har Trafikverket fremlagt en mere præcis omkostningsberegning, hvori regningen mindskes med cirka 70 milliarder kroner til under 250 milliarder. Beregningen bygger på en række forenklinger og besparelser. Jernbanen får en mere lige strækning gennem Småland og kommer ikke til at tage omvejen forbi Växjö og Älmhult med Ikea. Der bliver ingen nye stationsbygninger i Eslöv og Helsingborg, og planerne for nye stationer i Ulricehamn, Ljungby og Mölndal droppes, hvilket bl.a. betyder mindsket behov for bygning af broer og tunneler. Yderligere foreslås der enklere løsninger for støjdæmpning og jordbearbejdning, samt at tunnelerne forenkles til et tunnelrør med to spor.

Ifølge Sydsvenskan præsenteres den nye beregning den 31. maj sammen med en budgetudregning, hvori højhastighedsbanen droppes og de eksisterende baner oprustes til at klare tog med 200 eller 250 km/t. Ifølge Niklas Lundell, fra Sverigeförhandlingen, som driver udredningsarbejdet med højhastighedsjernbanen, giver budgetforslaget en øget kapacitet men ikke lige så høj fart, samtidig med at man mister fordelene ved at flere storbyer kobles til det svenske jernbanenet og dermed også muligheden for at bygge titusinder af boliger ved de nye jernbaner. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.