13 december 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on november 16th, 2018 | by Nicklas Andersen

0

Sveriges grundskoler har Nordens største forskel i læseevner

2018-11-16:

Sveriges grundskoleelever er de mest ulige indenfor læsning i Norden, viser en rapport fra Unicef, der samtidig placerer Danmark som nummer fire.  Foto: John Guthrie – (CC BY-SA 3.0)

Ud af 38 målte lande indtager Sverige nummer 25 for ligestilling i grundskolen, hvad angår læseevner. Sveriges grundskoleelever er dermed de mest ulige indenfor læsning i Norden, viser en rapport fra Unicef, der samtidig placerer Danmark som nummer fire.  

Hvor langt er der fra de ti procent bedste og de ti procent dårligste elever i grundskolens 7.-9. klassetrin, når man kigger på læseevner?

Det har Unicef blandt andet undersøgt i deres rapport. For det højtprofilerede ligestillingsland Sverige er svaret muligvis overraskende. De indtager nemlig en 25. plads, lige under USA og lige over Holland.

Sveriges manglende evne til at løfte de svageste elever i grundskolen kan have langvarige konsekvenser for de enkelte elever, mener Christina Heilborn fra Unicef i et interview med Sydsvenskan:

– Den særskilt vigtigste faktor for at kunne bryde den sociale arv er, at man kvalificerer sig til gymnasiet. Det kan skolerne nu ikke sørge for, og der risikerer barnet at havne i et permanent udenforskab, siger hun.

I et Nordisk perspektiv er Sverige det lavest placerede land på listen. Danmark er til gengæld det højest placerede, efterfulgt af Finland på en 11. plads, Norge på en 20. plads og Island på en 22. plads.

Det mest lige læseland er Letland, mens det mest ulige er Malta.

(News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑