Infrastruktur
“Det er absolut nødvendigt, at en fast forbindelse indeholder jernbanetrafik” – Sveriges infrastrukturminister kommenterer HH-udredningen
Med HH-udredningen, som blev præsenteret i sidste uge, har regeringen modtaget et solidt grundlag for fremtidige beslutninger. Der gives dog ingen oplysninger om, hvornår en sådan beslutning kan komme. Sådan kan Tomas Eneroth (S), Sveriges infrastrukturminister, svar om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, til Sydsvenskan i denne uge, opsummeres. HH-undersøgelsen viser, at en kombineret vej- og jernbaneforbindelse ikke er selvfinansierende, men ministeren mener at en fast forbindelse bør have jernbanetrafik.
En fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør er en national sag, siger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som en kommentar til den dansk-svenske statsudredning af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som blev præsenteret i sidste uge.
– Øresundsregionen er vokset til en af de stærkeste i Nordeuropa. Det er vigtigt, at vi fortsætter med at udvikle trafikken mellem Sverige og Danmark, ikke mindst for job og pendling. Nu har vi taget endnu et skridt på den vej og har et solidt grundlag for fremtidige beslutninger, siger han til Sydsvenskan.
Tomas Eneroth siger ikke, hvornår en sådan beslutning kan komme, men næste år vil der blive besluttet en ny infrastrukturplan i Sverige, og der er mange anmodninger om nye investeringer.
– Der er store behov, og derfor afgøres spørgsmålet i grunden af, hvor mange penge partierne Sveriges Riksdag er parat til at investere i infrastruktur, siger han.
HH-udredningen viser, at indtægterne fra en vejforbindelse ikke er tilstrækkelige til at finansiere en jernbanetunnel. En ren vejforbindelse forventes at være selvfinansierende, mens en samlet vej- og jernbaneforbindelse anslås at kræve yderligere ca. 16–20 milliarder svenske kroner i finansiering.
– Det er absolut nødvendigt, at en fast forbindelse indeholder jernbanetrafik, som klimasmart rejseri, siger Tomas Eneroth.
Region Skåne tilbød tidligere i januar at gå ind som partner i en permanent HH-forbindelse ved at være medfinansierer og stille lånegarantier, der kan supplere staten.
– Regionens prioriteringer er vigtige, infrastrukturinvesteringer finder ofte sted sammen med andre parter, og så er konsensus vigtig. Jeg glæder mig over forpligtelsen fra Region Skåne. Samtidig er det en udfordring, at Moderaterna på nationalt niveau ikke er så ivrige, når det kommer til investeringer i jernbaner, siger Tomas Eneroth til Sydsvenskan.
Benny Engelbrecht (S), Danmarks transportminister, gav heller ingen klare oplysninger, da han kommenterede HH-udredningen til TV2 Lorry og Ritzau i forbindelse med præsentationen i sidste uge:
– I modsætning til Øresundsforbindelsen, hvor vej- og jernbanedelen er fuldt brugerfinansieret, vil det kræve en betydelig tilføjelse at oprette en forbindelse til både vej og jernbane her, sagde han og tilføjede, at han ikke er klar til at oplyse HH-forbindelse vil være på regeringens liste over kommende infrastrukturprojekter:
– Der er mange gode og vigtige infrastrukturprojekter, der vil blive inkluderet i de kommende forhandlinger om de næste ti års investeringer i infrastruktur, sagde han.
(News Øresund)
Læs mere: Medier og politikere om HH-udredningen
Læs mere: Region Skåne ønsker at blive medejer og medfinansierer af en HH-forbindelse
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23