Følg os på

Infrastruktur

“Det er absolut nødvendigt, at en fast forbindelse indeholder jernbanetrafik” – Sveriges infrastrukturminister kommenterer HH-udredningen

Publiseret

 

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister i Sverige, ser en fast HH-forbindelse som en national sag. Foto: News Øresund

Med HH-udredningen, som blev præsenteret i sidste uge, har regeringen modtaget et solidt grundlag for fremtidige beslutninger. Der gives dog ingen oplysninger om, hvornår en sådan beslutning kan komme. Sådan kan Tomas Eneroth (S), Sveriges infrastrukturminister, svar om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, til Sydsvenskan i denne uge, opsummeres. HH-undersøgelsen viser, at en kombineret vej- og jernbaneforbindelse ikke er selvfinansierende, men ministeren mener at en fast forbindelse bør have jernbanetrafik.

En fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør er en national sag, siger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som en kommentar til den dansk-svenske statsudredning af en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som blev præsenteret i sidste uge.

– Øresundsregionen er vokset til en af ​​de stærkeste i Nordeuropa. Det er vigtigt, at vi fortsætter med at udvikle trafikken mellem Sverige og Danmark, ikke mindst for job og pendling. Nu har vi taget endnu et skridt på den vej og har et solidt grundlag for fremtidige beslutninger, siger han til Sydsvenskan.

Tomas Eneroth siger ikke, hvornår en sådan beslutning kan komme, men næste år vil der blive besluttet en ny infrastrukturplan i Sverige, og der er mange anmodninger om nye investeringer.

– Der er store behov, og derfor afgøres spørgsmålet i grunden af, hvor mange penge partierne Sveriges Riksdag er parat til at investere i infrastruktur, siger han.

HH-udredningen viser, at indtægterne fra en vejforbindelse ikke er tilstrækkelige til at finansiere en jernbanetunnel. En ren vejforbindelse forventes at være selvfinansierende, mens en samlet vej- og jernbaneforbindelse anslås at kræve yderligere ca. 16–20 milliarder svenske kroner i finansiering.

– Det er absolut nødvendigt, at en fast forbindelse indeholder jernbanetrafik, som klimasmart rejseri, siger Tomas Eneroth.

Region Skåne tilbød tidligere i januar at gå ind som partner i en permanent HH-forbindelse ved at være medfinansierer og stille lånegarantier, der kan supplere staten.

– Regionens prioriteringer er vigtige, infrastrukturinvesteringer finder ofte sted sammen med andre parter, og så er konsensus vigtig. Jeg glæder mig over forpligtelsen fra Region Skåne. Samtidig er det en udfordring, at Moderaterna på nationalt niveau ikke er så ivrige, når det kommer til investeringer i jernbaner, siger Tomas Eneroth til Sydsvenskan.

Benny Engelbrecht (S), Danmarks transportminister, gav heller ingen klare oplysninger, da han kommenterede HH-udredningen til TV2 Lorry og Ritzau i forbindelse med præsentationen i sidste uge:

– I modsætning til Øresundsforbindelsen, hvor vej- og jernbanedelen er fuldt brugerfinansieret, vil det kræve en betydelig tilføjelse at oprette en forbindelse til både vej og jernbane her, sagde han og tilføjede, at han ikke er klar til at oplyse HH-forbindelse vil være på regeringens liste over kommende infrastrukturprojekter:

– Der er mange gode og vigtige infrastrukturprojekter, der vil blive inkluderet i de kommende forhandlinger om de næste ti års investeringer i infrastruktur, sagde han.

(News Øresund)

Læs mere: HH-undersøgelsen er afsluttet – indtægterne fra en vejforbindelse er ikke nok til at finansiere en jernbanetunnel

Læs mere: Medier og politikere om HH-udredningen

Læs mere: Region Skåne ønsker at blive medejer og medfinansierer af en HH-forbindelse

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund22. september 2023

Øresundsdebat uge 38: Bandemedlemmer flygter fra Sverige af frygt for deres liv, danske straffe for svenske forbrydelser og kommunalt tovtrækkeri om Øresundsforbindelser

Bandekrigen i Sverige eskalerer, og landet har ikke været så farligt at opholde sig i siden 2. Verdenskrig. Bandemedlemmer flygter...

Arbejdsmarked22. september 2023

Arbejdsløsheden er næsten halveret for svenskere født uden for Europa

Siden flygtningekrisen i 2016 er arbejdsløsheden næsten halveret blandt mennesker i Sverige, der er født uden for Europa, rapporterer Dagens...

Ejendomme22. september 2023

Rentestigninger vil ramme husholdninger med såkaldt bostadsrättslägenhet hårdere i Stockholm end i Göteborg og Malmø

Riksbankens pengepolitiske renteforhøjelser og efterfølgende stigninger i realkreditrenterne vil ramme indbyggerne i Stockholm hårdere end i resten af landet på...

Politik22. september 2023

Den svenske regerings finanslovsforslag: Skattelettelser på arbejde, tillæg til kommuner og regioner samt øgede klimaudledninger

Regeringen giver Sveriges kommuner og regioner yderligere 16 milliarder kroner, hvilket ikke anses for tilstrækkeligt ifølge Sveriges Kommuner og Regioner,...

Arbejdsmarked22. september 2023

Svensk computerspiludvikler erstatter 40 pct. af medarbejderne med AI

Den Göteborg-baserede spiludvikler Mindark med computerspillet Entropia Universe afskediger 25 medarbejdere, svarende til 40 pct. af medarbejderstaben, og erstatter deres...

Bæredygtighed22. september 2023

Svea Solar investerer 10 milliarder kroner i nye solcelleparker efter rekordstor el-aftale med Arla

Det svenske solenergiselskab Svea Solar meddeler, at de har underskrevet en rekordstor el-aftale med det europæiske andelsmejeri Arla, der har...

Bæredygtighed22. september 2023

I Lund reklameres der nu for kommunens første supercykelsti

I Landskrona blev Sveriges første supercykelsti C32 indviet i slutningen af august, og den går ud til Häljarp, rapporterer Sydsvenskan....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.