Politik
Sveriges mediebranche vil have nyt presseetisk system
Det nye system skal gøre det muligt for det svenske pressenævn at undersøge klagesager, som tager afsæt i radio-, TV- og webindhold, hvilket på nuværende tidspunkt ikke er muligt. Dermed bliver det nemmere for enkeltpersoner at anmelde uetisk presseskik.
Sveriges nuværende regler for presseetik er svære at anvende på digitale medieplatforme. For selvom digitale medier allerede er underlagt pressenævnets regler for god presseskik, er det kun muligt for nævnet at undersøge sager, som relaterer sig til publiceringer i fysiske aviser. Derfor er svenske medier blevet enige om, at der behøves et nyt system for presseetik.
Det nye system vil samtidig gøre det nemmere og klarere for offentligheden at klage over injurierende eller på anden vis uetisk journalistik – og det er netop det, som Jeanette Gustafsdotter, administrerende direktør for Tidningsutgivarna, en brancheorganisation for svenske medier, synes, er godt ved systemet:
– Det her indebærer, at det bliver tydeligere for offentligheden, og at man desuden får omfattet de områder, som i dag er helt uregulerede. Det gælder frem for alt public service-selskabernes hjemmesider, som i dag ligger uden for reguleringen. Det er det store plus, siger hun til Dagens Nyheter.
Chefredaktør for Dagens Nyheter, Peter Wolodarski, er også positiv over for det nye forslag. Han mener, at det er vigtigt, at der findes et fælles presseetisk system, som omfatter alle publiceringsplatforme, og som alle aktører i branchen respekterer og forholder sig til. Men i sidste ende handler forslaget om at forsvare ytringsfriheden, mener han:
– Sverige har internationalt set unikke bredde rammer for ytringsfriheden. Det er centralt og vigtigt. En forudsætning for, at vi skal kunne fortsætte med at have det, er, at der findes et etisk system, en selvregulering, som alle aktører forholder sig til. Uden sådan et risikerer vi indskrænkninger i ytringsfriheden. Det her handler i sidste ende om at forsvare den, siger han til Dagens Nyheter.
I dag reguleres svenske medier af Allmänhetens Pressombudsman (PO), som opstiller retningslinjer for god presseskik, og af Pressens opinionsnämnd (PON), som kan sanktionere medier ved overtrædelse af PO’s retningslinjer. PO’s retningslinjer omfatter samtlige medier, mens PON kun kan sanktionere mod fysiske aviser.
Derfor foreslår den svenske mediebranche, repræsenteret af 24 forskellige public service og private medier, at udskifte de to eksisterende reguleringsorganer med to nyere versioner: En Allmänhetens Medieombudsman (MO) og af et Medieetisk Nämnd (MEN).
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23