Norden
Sveriges Nordenminister vil gerne se mange flere Øresundspendlere
Med udgangspunkt i Øresundsregionens potentiale burde konkurrenceevnen øges, og antallet af Øresundspendlere stige. Det mener Jessika Roswall (M), Sveriges minister for nordisk samarbejde. Fremadrettet vil hun prioritere arbejdet med at løse grænsehindringer og gerne opdatere den dansk-svenske skatteaftale.
– Når der bor så mange mennesker i Øresundsregionen, bør der være mulighed og potentiale for at øge mobiliteten og konkurrenceevnen. Det bygger på den styrke, som man har i regionen. Det er mit indtryk, at alle synes det, siger Jessika Roswall.
Ud fra forudsætningerne mener hun ikke, at den nuværende pendling mellem landene er særlig stor.
– Det må være muligt at få flere til at bevæge sig mellem Sverige og Danmark for at arbejde. Da jeg sidst var i København, mødtes jeg blandt andet med svenske virksomheder, der opererer i Danmark, og de pointerede også, at der er et potentiale for at øge arbejdskraftens mobilitet.
Sverige har for nylig skærpet grænsekontrollen til Danmark på grund af den øgede trussel efter koranafbrændingerne, men Jessika Roswall mener ikke, at det har en væsentlig indflydelse på pendlingen.
– For mig er det selvfølgelig vigtigt, at grænsekontrollen har så få negative effekter på pendlingen som muligt, men vi står over for en øget sikkerhedstrussel, så det er nødvendigt at have de her regler. Men hvis man ser på tallene for antallet af pendlere fra før pandemien, er pendlingen ikke vendt tilbage til niveauet fra før 2008, så man kan ikke bare forklare alt med grænsekontrollen.
Oplever direkte og ærlige diskussioner med Greater Copenhagen
Noget af det første, Jessika Roswall gjorde, da hun tiltrådte som minister for nordisk samarbejde i efteråret 2022, var at rejse til Danmark for at møde sin nye danske kollega Louise Schack Elholm (Venstre). Jessika Roswall betoner det samarbejde, der følger med ministertitlen.
– Man har virkelig en fælles mission på en eller anden måde. Det føles, som om vi har et fælles ansvar for den nordiske integration. Det synes jeg har været meget positivt, siger hun.
De to ministre har blandt andet mødtes inden for rammerne af samarbejdet i Greater Copenhagen Task Force, og netop det er noget, Jessika Roswall gerne vil fortsætte med. Hun oplever, at der er en stærk drivkraft i diskussionerne i Øresundsregionen, og at der er gode forudsætninger for udvikling.
– Jeg valgte Danmark og Øresundsregionen som min første nordiske rejse, fordi det er en region, hvor samarbejdet fungerer godt. Det var meget tydeligt, da jeg mødtes med Greater Copenhagen. Diskussionerne var ganske gode, direkte og ærlige, men der er også en utrolig fælles forståelse af, hvad vi vil, og et ønske om at udvikle det.
”Det er meget vigtigt for mig at prioritere arbejdet med grænsehindringer”
Arbejdet med grænsehindringer er noget, Jessika Roswall fremhæver som en prioritet for at øge mobiliteten over grænserne. Hun taler om spørgsmål om socialforsikring, skatter, men også finansielle spørgsmål, som f.eks. muligheden for at grænsependlere kan få banklån eller mobile betalingsmuligheder.
– En stor del af mit job er at fjerne forhindringer, men også at hjælpe med at gøre det lettere at bo og virke i en grænseregion. Nogle gange kan det være en forhindring, at det opfattes som kompliceret og besværligt at bevæge sig over grænsen. Det behøver ikke nødvendigvis at være så, men oplevelsen af det er en faktor, der holder folk tilbage,” siger hun.
Ser behov for at opdatere skatteaftalen
En anden ændring, som Jessika Roswall gerne vil se, er en opdatering af den dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen.
– Det er noget, der trænger til at blive revideret, mener både jeg og Louise [Schack Elholm]. Det er selvfølgelig ikke noget, der er givet, men tingene har ændret sig på arbejdsmarkedet, siden aftalen blev underskrevet. Pandemien har også virkelig understreget, at vi har brug for en mere moderne aftale.
Forhandlingerne er i gang mellem det svenske Finansdepartement og det danske Skatteministerium. Nordenministrene samordner samtalen, og Jessika Roswall ser positivt på processen.
– For mig er det en prioritet, og vi har en god chance for at opnå noget, siger Jessika Roswall.
News Øresund – Anna Palmehag
Denne tekst har tidligere været publiceret i Øresundsinstituttets analyse State of the Region 2023.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23