Følg os på

Infrastruktur

Sveriges regering vil bygge stambaner til højhastighedstog

Publiseret

 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) præsenterede infrastrukturregningen for årene 2022-2033. Foto: News Øresund

Regeringen vil bygge nye stambaner til højhastighedstog, og derudover vil der være plads til investeringer i andre infrastrukturprojekter i løbet af de næste tolv år.  Det meddelte den svenske regering, da det nye infrastrukturforslag blev præsenteret på et pressemøde fredag. I forslaget blev der dog meget lidt nævnt om investeringer i konkrete projekter, og der blev ikke sagt noget om specifikt de skånske infrastrukturprojekter. Forslaget om en finansiel ramme for den nye infrastrukturplan, der dækker årene 2022-2033, indebærer investeringer på i alt 876 milliarder svenske kroner. I januaraftalen fra 2019 har regeringen og Centerpartiet og Liberalerna skrevet, at der skal bygges en højhastighedsbane mellem Stockholm, Göteborg og Malmø, men indtil videre er der kun besluttet tre delstrækninger.

På fredagens pressekonference meddelte regeringen, at den økonomiske ramme for infrastrukturinvesteringer, herunder opgradering og vedligeholdelse af jernbaner og veje samt investeringer i fremtidige infrastrukturprojekter, er den største nogensinde. Infrastrukturplanen for 2014-2025 afsatte 522 milliarder svenske kroner, planen for 2018-2029 622,5 milliarder svenske kroner og den foreslåede plan, der skal gælde for 2022-2033, indebærer investeringer på 799 milliarder svenske kroner. Regeringen inkluderer også baneafgifter og trængselsafgifter, der anslås til 77 milliarder svenske kroner, hvilket vil give en samlet økonomisk ramme på 876 milliarder svenske kroner.

I lovforslaget giver regeringen klarsignal til opførelse af nye stambaner til højhastighedstog. Det er ikke tidligere blevet bestemt, hvad en udvidelse i fuld skala vil koste. Det er også blevet diskuteret, om der er plads til en investering i højhastighedstog, når anden udvidelse og opgradering af jernbanenettet prioriteres på samme tid. På pressekonferencen blev der dog givet grønt lys til at begynde at bygge stambanerne.

– Vi skal sikre, at vi kan rejse bæredygtigt langt ind i fremtiden. Det handler også om at forbinde vores tre store byer, sagde Per Bolund (MP), miljø- og klimaminister.

Med nye stambaner skal kapaciteten i resten af ​​jernbanenettet også kunne øges, og de skal bidrage til byudvikling og større arbejdsmarkedsregioner, understregede regeringen.

– Ved at bygge stambaner til højhastighedstog frigør det f.eks. plads på den sydlige stambane eller den vestlige stambane til godstog, sagde Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.

Det næste skridt i planlægningsprocessen er, at Riksdagen godkender infrastrukturforslaget, som giver den økonomiske ramme for infrastrukturinvesteringer i løbet af de næste tolv år. Derefter begynder en planlægningsfase, når man skal identificere, hvilke specifikke tiltag og projekter der skal indgå i planen. Den endelige infrastrukturplan er planlagt til at tages beslutning om i 2022.

Regeringens infrastrukturregning omfattede også investeringer på 165 milliarder svenske kroner til drift og vedligeholdelse af det nuværende jernbanenet for at øge punktlighed og øge kapaciteten for godstog. Der blev også annonceret en opgradering af vejnetværket til i alt 197 milliarder svenske kroner. Investeringen i infrastruktur på i alt 867 milliarder svenske kroner betyder også, at projekterne i den nuværende infrastrukturplan for 2018-2029 kan gennemføres i sin helhed ifølge regeringen.

(News Øresund – Erik Ottosson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.