Øresund
Tættere afgange over Øresund i forbindelse med forslag om at Skånetrafiken overtager operativt ansvar for togtrafik til København
Forslaget til en aftale, som Transportministeriet og Skånetrafiken diskuterer, indebærer at Skånetrafiken fra december 2021 overtager det operative ansvar for trafikken med Øresundstog til København med ny slutstation på Østerport. December 2019 sigter Skånetrafiken på en udvidelse af køreplanen så Øresundstogene afgår hvert kvarter, hvilket passer bedre med rytmen for den regionale trafik med de svenske Pågatåg. Mandag godkendte Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne det nye aftaleforslag. Nu mangler der beslutninger fra regionstyrelsen og regionsråd i Sverige, samt en beslutning på dansk side inden aftalen om den fremtidige togtrafik over Øresund kan træde i kraft. “Mandagens behandling i Skåne er således blot et skridt på vejen til en eventuel overdragelse” ifølge Transport, Bygnings- og Boligministeriet.
Transportministeriet har presset på for en løsning i mange år for at trafikken med Øresundstog skulle stoppe på Kystbanen til Helsingør, og togene i stedet skulle vende på Østerport og returnere til Sverige. Kun 3-4 procent af passagererne fra Sverige fortsætter efter Østerport, og de kommer altså til at bytte tog. Ministeriet og Skånetrafiken er enige om et aftaleforslag til en ny løsning for det operative ansvar for togtrafikken over Øresund. Forslaget gør at der vil være én trafikoperatør for strækningen. Skånetrafiken overtager ifølge forslaget fra december 2021 hele ansvaret for togtrafikken over Øresund, og Øresundstogene ophører med at trafikere Kystbanen til Helsingør. Det økonomiske ansvar for trafikken med Øresundstogene er dog fortsat delt mellem Danmark og Sverige.
Ændringen af togtrafikken over Øresund forventes at ske i tre trin hvis det nye forslag fører til en underskrevet aftale:
December 2019
- Turtætheden over Øresund øges fra hvert tyvende minut til hvert kvarter.
- I slutningen af 2019 flyttes vedligeholdelsen af Øresundstogene fra Danmark til et nybygget vedligeholdelsescenter i Hässleholm som Region Skåne bygger.
December 2020
- Skånetrafikens ny togsystem med dobbeltdækkertog planlægges at være klar til brug som komplement til de nuværende Øresundstog. De nye større tog skal dække den vigtige strækning Helsingborg-Malmø-København. På sigt bliver det muligt med otte afgange i timen i myldretiden så kapaciteten stiger fra nuværende 3.200 til 5.600 sidepladser per time. Tidsplanen for trafikstarten med de nye tog er endnu præliminær.
December 2021
- I december 2021 ophører Øresundstogene med at trafikere Kystbanen og Helsingør. Ny dansk slutstation for trafikken med Øresundstog bliver Østerport i København. Samtidig ophører samarbejdet mellem DSB og Skånetrafiken om driften af Øresundstogene i den nuværende form. Derefter får Skånetrafiken en samlet rolle som køber af togtrafikken over Øresund.
DSB vil begrænse trafikken med Øresundstogene til pendultrafik mellem Lund-Malmø-København
DSB mener at den bedste løsning for trafikken med Øresundstog er pendultrafik mellem Lund-Malmø-København H. Det oplyser det danske togoperatørens strategi- og udviklingsdirektør Jürgen Müller. Han præsenterede DSB:s løsning i et interview med Ritzau lige efter at Skånetrafiken meddelte at de har lavet et forslag til en aftale med Transportministeriet. Forslaget indebærer at Skånetrafiken får det operative ansvar fra december 2021 for en trafik som fortsætter med at strække sig fra hele det sydlige Sverige og med ny endestation på Østerport i København. Ifølge Transportministeriet er DSB’s forslag allerede afvist i de dansk-svenske togforhandlinger, men de oplyser samtidigt at der endnu ikke findes noget dansk beslutning om en ny aftale med Skånetrafiken. Indholdet i Skånetrafikens forslag blev præsenteret for partierne i Folketinget allerede i sommer.
Det förslag som Jürgen Müller presenterade i intervjun med danska nyhetsbyrån Ritzau innebär att trafiken med Öresundståg omvandlas till en skytteltrafik mellan Lund-Malmö-Köpenhamn H. Han menar att dagens problem med stora förseningar till stor del beror på den långväga trafiken med Öresundståg från Göteborg, Kalmar och Karlskrona. DSB:s förslag innebär att de långväga svenska passagerarna i framtiden skulle tvingas byta tåg i Malmö på sin väg mot flygplatsen i Kastrup eller centrala Köpenhamn. Dessutom menar Jürgen Müller att Öresundstågen riskerar att konkurrera ut annan dansk tågtrafik.
– Det stora antalet planlagda svenska tåg riskerar att gå ut över vår möjlighet att byta till direkttåg från Jylland och Fyn direkt till flygplatsen, precis som att vi kan få problem med att få tåg till vår verkstad på Amager på grund av platsbrist på spåren, säger han till Ritzau.
Till News Øresund uppger Transportministeriet i ett skriftligt svar att DSB:s förslag om skytteltrafik redan tidigare har blivit ”klart avvisat från svensk sida då alla tågresande från Sydsverige till Köpenhamn eller Köpenhamns flygplats då tvingas byta tåg i Malmö”. De pekar även på de stora investeringar som gjorts i Citytunneln just för att undvika skytteltrafik och ett tågbyte i Malmö. I stället har Transportministeriet och Skånetrafiken fortsatt förhandla om ett avtal som ”presenterades för Folketingets partier under försommaren”. Ministeriet påpekar att det ännu inte fattats något beslut i Danmark och att måndagens skånska delbeslut endast är ett steg på vägen fram till en eventuell överenskommelse. I Skåne måste avtal även godkännas av regionstyrelsen och regionfullmäktige.
Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson skriver om avtalsförslaget på Facebook: ”Vi har jobbat fram det tillsammans med Transportministeriet och är överens om innehållet. Men vi är först ut med den formella beslutsprocessen. Förhoppningsvis finns också ett danskt beslut under första kvartalet 2018”. (News Øresund)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet svar til News Øresund
- Transport-, Bygnings og Boligministeriet kan oplyse, at overvejelserne om at overdrage trafikkøberansvaret for Øresundstrafikken på dansk side er blevet bragt op over for Folketingets partier i forsommeren. Der er endnu ikke truffet nogen beslutning i Danmark om en eventuel overdragelse. Mandagens behandling i Skåne er således blot et skridt på vejen til en eventuel overdragelse.
- DSB’s forslag har tidligere været drøftet med Skånetrafiken, men er blevet klart afvist fra svensk side, da alle togrejsende fra Skåne og store dele af Sydsverige til København eller Københavns Lufthavn bliver nødt til at skifte tog i Malmø. Der er i Sverige de senere år gennemført store investeringer i bygningen af City-tunnelen netop for at undgå togskift i Malmø. Shuttle-togtrafik mellem København og Malmø ville stort set gøre disse store investeringer overflødige.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23