Følg os på

Interviews

Tidligere adm. direktør: Det danske-svenske kulturmix giver et spændende udgangspunkt for virksomheder

Publiseret

 

Johan Röstin, tidligere adm. direktør i hhv. CMP og senest ForSea, mener, at blande dansk og svensk kultur er positivt for udvikling og innovation. Foto: ForSea

Johan Röstin har med tidligere nøglepositioner inden for infrastruktur i Øresundsregionen, nemlig som tidligere adm. direktør i Copenhagen Malmö Port og senest ForSea, lang erfaring med det dansk-svenske arbejde. Han ser de danske og svenske kulturelle forskelle som positivt for innovation og udvikling, da det giver helt andre perspektiver, og netop disse blandede perspektiver har også været afgørende for havnebranchen rundt om i verden. Samtidigt ser han udfordringer i, at København er en hovedstad, mens Malmø er en provinsby.

For Johan Röstin strækker arbejdet i Øresundsregionen sig langt tilbage i tiden. Siden 1998 har han arbejdet i både danske og svenske virksomheder, bl.a. SAS Cargo Group og Schenker AB, og derfor er der ikke noget mærkeligt i, at han de sidste 11 år har siddet som adm. direktør i henholdsvis Copenhagen Malmö Port (CMP) og ForSea – to virksomheder, som forbinder Danmark og Sverige.

I hans tre år i ForSea, færgerederiet som sejler mellem Helsingør og Helsingborg, har Johan Röstin skabt et nyt brand, arbejdet med at styrke organisationen og fortsat arbejdet med at lancere en mere grøn profil med bl.a. batteridrevne færger.

I CMP har han bl.a. været med til at bygge en ny havn i Malmø samt et nyt krydstogsanlæg i København, som da, ifølge Johan Röstin, også har været medvirkende til en stor stigning i antallet af krydstogtsskibe, turister og arbejdspladser i regionen. Han mener især, at det er positivt, at Danmark og Sverige kan udvikle sammen.

– Blandede kulturer, åbne sind og respekt for forskelligheder er det, som er fantastisk. For vi svenskere og danskere forstår hinanden, men vi er helt forskellige i vores måde at ræsonnere, hvilket jeg oplever som vældigt positivt. For vi kan udvikle sammen, og det indebærer ikke, at den ene har mere ret end den anden, bare fordi man har forskellige perspektiver på ting – og forskellige udgangspunkter. Det tænker jeg er spændende, siger Johan Röstin.

Med henvisning til den nye havn i Malmø og det nye krydstogtsanlæg i København fortsætter han:

– Det gjorde, at Copenhagen Malmö Port havde et vældigt udgangspunkt for at blande to forskellige kulturer. Der er en provinsby, Malmø, og en hovedstad, København, med helt forskellige syn på, hvordan en havn skal fungere. Man fik derved åbnet en spændende virksomhed, som er ”one of a kind” i verden og har været model for havnebranchen i hele verden. Det er fantastisk, fortæller han.

I de seneste måneder er regionen, ligesom resten af verden, blevet påvirket af coronapandemien, som blandt andet har mindsket indtægterne for ForSea og CMP i og med, at antallet af færgerejsende og krydstogtsturister er faldet. Foto: CMP – Dennis Rosenfeldt

Man etablerede på baggrund af politiske beslutninger Copenhagen Malmö Port i 2001 som direkte kobling til, at Øresundsbroen blev bygget og derved de nye muligheder for transport og logistik. Broens tilblivelse har været med til at øge det fri arbejdsmarked mellem Danmark og Sverige, men ifølge Johan Röstin står Øresundsregionen stadig i dag over for udfordringer og grænsehindringer, som gør, at det fri arbejdsmarked alligevel ikke synes så frit, som det kunne have været efter broens åbning.

– Jeg tror, at vi har barrierer i form af beskatning mellem forskellige lande. Vi har barrierer, hvis du skal være sygeplejerske eller læge i Danmark eller Sverige, skal du have et certifikat, og vi bedømmer certifikater helt forskelligt, forklarer han.

Den største udfordring, ser han i, at regionen er forbundet af en hovedstad på den danske side og en provinsby på den svenske side. Han forklarer dertil, at de danske politikere og Folketinget sidder i København og træffer beslutninger, mens det i Sverige sker langt fra regionen, nemlig i Stockholm. Det er et problem, fordi politikerne i Stockholm, ifølge Johan Röstin, ikke er interesserede i at tage beslutninger, som vedrører Øresundregionen.

På trods af det, mener han, at Øresundsregionen står stærkt og har et godt grundlag for det fri arbejdsmarked med Kastrup som centrum for en stærk infrastruktur, megen forskning, mange hovedkontorer for globale virksomheder samt gode universiteter. Og dette skal regionen fortsætte med for at tiltrække kompetencer og samtidigt gøre regionen endnu mere attraktiv.

News Øresund – Camilla Neve Lieknins

 

Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år

I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.

De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der blev udgivet i maj af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet.

Læs flere interviews i serien:
Flytningen fra Stockholm åbnede hendes øjne for Øresundsregionen
Forskelle i dansk og svensk kultur giver dynamik i arbejdslivet
Biologen på Peberholm
København blev en fristad, da Malmø føltes for lille
Hun har base på begge sider af Sundet
Havnefusion gav mere end økonomisk gevinst
Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Øresund05. marts 2021

Et år siden første konstaterede coronatilfælde i Øresundsregionen

For lidt over et år siden, den 27. februar 2020, blev det første coronatilfælde konstateret på Sjælland, og den 2....

Life Science05. marts 2021

Novozymes og Novo Nordisk står for hver fjerde danske life science-patentansøgning

Danske patentansøgninger i life science-branchen er båret af få store virksomheder som Novozymes og Novo Nordisk, konkluderer ny rapport, som...

Samfund04. marts 2021

Aktuelt i Øresundsdebatten

News Øresund samler aktuelle debatindlæg om udviklingen i Øresundsregionen. “Vi er blevet enige om, hvordan vejen frem for nye Øresundsforbindelser...

Erhverv04. marts 2021

Drakamöllan i det østlige Skåne har oplevet et år med næsten ingen danske gæster

Tre spørgsmål til Ingalill Thorsell, der ejer konference- og hotelstedet Drakamöllan på landet i det østlige Skåne. I flere år...

Samfund04. marts 2021

Mulighed for at ansøge om forprojekter til den næste Interreg-periode

Aktører i Øresund, Skagerrak og Kattegat kan nu ansøge om finansiering til forprojekter, såkaldte brobygningsprojekter. Formålet er at forberede nye...

Ejendomme04. marts 2021

2020 blev et rekordår for boligbyggeri i Malmø – 3.600 boliger blev afsluttet

Malmø vokser så det knager, og 2020 var et rekordår for både boligbyggeri og befolkningstilvækst i kommunen. Sidste år blev...

Samfund04. marts 2021

Nyt projekt undersøger muligheden for at producere data om arbejdspendling over Øresund uden at udveksle statistik mellem landene

Region Skåne og Danmarks Statistik undersøger nu muligheden for kun at bruge danske data fra blandt andet indkomstregisteret i Danmark...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.