Følg os på

Kultur

Tidligere tv-chef tager svensk produktionsselskab med til Danmark

Publiseret

 

Emma Kronqvist, tidligere tv-chef og med flere lederroller hos SVT bag sig, starter nu som administrerende direktør for det svenske produktionsselskab Nexikos danske datterselskab. Interviewet er et af 12 interviews, der er foretaget til en ny undersøgelse om dansk-svensk kultursamarbejde. Foto: Nexiko

Emma Kronqvist lærte yderligere et land at kende til bunds, da hun i slutningen af 2017 skiftede fra svensk tv-produktion og flere lederroller i SVT til at blive tv-chef for Danmarks Radio (DR). Nu er hun gået videre og er i gang med at oprette et dansk datterselskab af det svenske tv- og filmproduktionsselskab Nexiko. Et så bredt og grænseoverskridende kendskab til markedet, som hun har fået i processen, er usædvanligt i tv-branchen, mener hun.

Det er forsommer i København og Malmø, og Emma Kronqvist har for nylig haft travlt med at finde ud af, hvordan man opretter et aktieselskab i Danmark og med at rekruttere 15 medarbejdere til den nye virksomhed. Den grænseregionale information til virksomheder kunne være bedre, mener hun. Men hun er glad for de muligheder, som hun tror, at det nye uafhængige produktionsselskab vil give. Nexiko har eksisteret i Stockholm i flere år – grundlagt af bl.a. de svenske tv-profiler Fredrik Vikingsson og Filip Hammar – og får nu altså et dansk datterselskab.

– Nexiko er for mig nogle af de bedste i branchen, rent kreativt set og gode mennesker at arbejde sammen med. Da en konsulentkollega i Danmark og jeg begyndte at kigge på deres format og mulighederne for at sælge i Danmark, solgte vi en produktion næsten med det samme. Så følte jeg, at jeg ville være med til at opbygge denne familie – og at vi hører til i København, siger Emma Kronqvist.

Tøvede ikke med at tage job i Danmark

Hun har haft en lang karriere inden for tv, ikke mindst som leder af Sveriges Television, SVT, senest som chef for offentligt tv i Malmø, Göteborg og Umeå. Men da muligheden for at få et spændende job hos DR viste sig, tøvede hun ikke.

– Jeg havde ikke noget særligt forhold til Danmark og København før jobbet. Men jeg var nysgerrig efter at møde folk i den samme branche, som stod over for de samme problemer, men under helt nye forudsætninger. Desuden var det en mulighed for at blive boende i Västra hamnen i Malmø og samtidig lære et nyt lands kultur at kende. Det var tiltrækkende, siger hun.

Emma Kronqvist var også nysgerrig på forretnings- og ledelseskulturen i Danmark, som hun forestillede sig ville passe til hende.

– I Sverige har jeg nogle gange følt, at jeg måske kører for hurtigt nogle gange. Jeg synes, det er lidt for langsomt og ikke nok direkte kommunikation. Men det viste sig, da jeg kom til Danmark, at jeg har en meget svensk ledelsesstil, siger hun og griner.

En forskel mellem landene, som hun nævner, er forskellen i kommunikationen, hvor det ofte siges, at danskerne er ligefremme og hårde i deres ledelse. Men Emma Kronqvist køber ikke den almindelige opfattelse uden videre.

– Det er en myte. Det er rigtigt, at de er ligetil og klare i det, der ikke er så følelsesmæssigt udfordrende. Men det, jeg oplevede med svensk lederskab – at spørge en person, der er ked af det eller vred: “Hvordan har du det?” – det spørgsmål er meget farligere, når det drejer sig om sårbarhed og det personlige. De er ikke vant til at tale om det. Jeg har oplevet en svaghed overfor det hos hårde danskere. Det har været en spændende udfordring, siger hun.

Til interviewrapporten har tolv interviews blevet gjort med nogle af de kulturchefer som arbejder på den anden side af Øresund, for at samle deres viden om og perspektiver på dansk og svensk kultur. Foto: News Øresund

Mindre stigmatisering af at miste sit job i Danmark

Hun ser også forskelle mellem Danmark og Sverige, når det gælder synet på kontrakter, i hvert fald mener hun, at det er tilfældet inden for tv-branchen.

– I Sverige gælder de kontrakter, du underskriver. Det tager tid at forhandle dem, men så gør man, hvad der står i kontrakten. I Danmark er de mellemmenneskelige relationer vigtige hele vejen igennem. Man ses hele tiden, for det er ikke sikkert, at kontrakten løser alting. Det kan jeg godt lide.

Emma Kronqvist kan også godt lide det hurtigere danske beslutningstempo – “et moderne lederskab sammenlignet med Sverige” – samt det faktum, at det ikke er så stigmatiserende at miste sit job. Det blev hun opmærksom på, da politikerne i hendes tid i DR besluttede store nedskæringer, og 400 medarbejdere skulle afskediges.

– Jeg finder det yderst interessant, når LAS-spørgsmålet er så stærkt i Sverige, at der findes et alternativ i Danmark. Det var så dejligt at have medarbejdere, som blev budt velkommen ud i branchen, efter at de havde mistet deres job. Folk tog kontakt, tilbød kaffeaftaler og spurgte “hvad skal du så nu?”. I Sverige kan man knapt nok tale om at man er blevet afskediget. I Danmark er der ingen stigmatisering. Vi er meget forskellige der, siger hun.

Efter mere end to år som tv-chef blev Emma Kronqvist selv tvunget til at forlade Danmarks Radio i januar 2020 efter uenighed om den fremtidige retning for virksomheden.

– Jeg syntes, det var virkelig herligt at arbejde i Danmark – og jeg holder meget af danskerne. Jeg synes, at de relationer, jeg har opbygget her, er sjove og inspirerende. Jeg kan også godt lide tempoet, og at det er okay at begå fejl og så lave ting om, siger hun.

Chokeret over hvor få penge DR havde

Personligt sætter hun også pris på at have fået lært Danmark bedre at kende – noget, der følger med at være public service-chef, mener hun.

– Jeg var tvunget til at lære alt fra litteraturhistorie til geografi, da jeg var på DR, og det er et utroligt gode. Som nogen sagde, er det som at have en lejlighed og pludselig opdage, at der er endnu en dør til et ekstra værelse. Det er også et gode at føle sig hjemme i en fantastisk europæisk storby, siger Emma Kronqvist.

Hun har også fået indblik i et finansieringssystem for tv-produktioner og andre kulturprojekter, som er en del anderledes end i Sverige.

– I Danmark er det mere tilladt at finansiere kulturprojekter med fondsmidler. Jeg oplever en større interesse for kultur i det private erhvervsliv, og også at det anses for at være i orden at være afhængig af fondsmidler for at starte projekter. I Sverige opfattes det som farligt at være afhængig af private midler. Det kan jeg godt forstå, men jeg kan også se fordelene ved projekter, der rent faktisk bliver gennemført, mens de i Sverige måske slet ikke bliver til noget, siger hun.

Samtidig blev hun nærmest chokeret, da hun kom til DR, over hvor få penge virksomheden havde. Det skyldes i høj grad, at den befolkning, der betaler skatter og afgifter, kun er halvt så stor som i Sverige, påpeger hun, men opgaven var i bund og grund den samme i begge lande.

– Det er utroligt, hvor meget tv og gode produktioner man kan lave med så lidt penge, siger hun.

Emma Kronqvist har tidligere været tv-chef hos DR og har også haft ledende stillinger hos SVT. Hun beskriver, at finansieringssystemerne i Danmark og Sverige er meget forskellige. Foto: News Øresund

Administration og besvær forstyrrer pendling

I hele sin tid på jobbet i Danmark har Emma Kronqvist valgt at blive boende i Malmø og pendle til København. På den ene side har det været praktisk, siger hun, fordi afstanden er kort i forhold til at arbejde i Stockholm eller Umeå. På den anden side oplever Emma Kronqvist, at livet som grænsependler er fyldt med små og store irritationsmomenter.

– Jeg har haft problemer med alt fra simple ting som telefonabonnementer på tværs af sundet til myndigheder, der ikke er i sync og administration der føles unødvendigt klodset, når vi nu er i et slags nordisk samarbejde. Det er jeg blevet overrasket og lidt bedrøvet over det. Som f.eks. hvor lang tid det tager at overføre penge mellem bankkonti, eller at det er svært for mig at gå til tandlæge i Sverige, selv om jeg har ret til det – jeg skal udfylde formularer fra Försäkringskassan. Jeg føler, at jeg næsten lige så godt kunne have været en flygtning fra et land langt væk, siger hun.

For nylig kæmpede hun med at finde ud af, hvordan hun som svensker kunne starte et aktieselskab i Danmark. For Emma Kronqvist har siden januar 2020 ikke længere arbejdet som tv-chef i DR. I stedet har hun i nogle år været konsulent og bl.a. holdt foredrag om public services historie og deres kobling til demokratiet. Og nu skal hun altså lede Nexikos nye satsning i Danmark. Hun mener selv, at den type af grænseoverskridende netværk, hun har, kombineret med hendes viden om og erfaring med både Danmark og Sverige, er noget helt usædvanligt. Med undtagelse af dem, der arbejder med dramatik, er tv-branchen meget national, siger hun.

– Der er svenskere, som har fundet det spændende at arbejde i København, f.eks. som klippere. Men så vidt jeg ved, er de ret få, siger hun.

Håber på skandinavisk samarbejde

At Nexiko fandt en person med den erfaring, som Emma Kronqvist har, var en forudsætning for, at de ville investerede i Danmark, mener hun.

– De havde ikke de rette relationer og forstod ikke det danske marked. Du har brug for en person, der har det i sig og forstår relationerne. Alle i Malmø sagde til mig: “man starter en virksomhed i Danmark, og så er man tilbage i Sverige inden for et år”.

Men du vil ikke være tilbage i Sverige inden for et år?

– Nej, det tror jeg ikke! siger hun og griner.

Nu håber Emma Kronqvist, at Nexiko i Danmark ligesom i Sverige kan blive et lokalt alternativ i en branche, hvor store, internationale virksomheder har en stor bid af markedsandelene. Nexiko startede i Sverige i 2012 og har indtil videre udvidet til Norge og nu også til Danmark. Desuden har produktionsselskabet et kontor i Los Angeles.

– Jeg har jo en baggrund inden for broadcasting og er interesseret i at være tæt på mennesker, og i dette tilfælde tv-seernes behov, drømme og udfordringer, så jeg fokuserer altid på, hvem og hvorfor nogen skal ville se det, vi laver. Jeg vil udvikle mig med hjertet og fokusere på menneskers behov. Vi befinder os også i en tid, hvor seerne flytter fra almindeligt tv til streaming. Vi vil lave programmer, der kan gøre det, og som har noget på hjertet inden for livsstil, kultur og underholdning, siger hun.

Hun håber, at Nexiko i fremtiden vil kunne drage fordel af sin tilstedeværelse i Danmark, Norge og Sverige – og samarbejde på tværs af grænserne.

– Det er helt klart en ambition at komme ind på det skandinaviske marked, som har fungeret godt i lang tid inden for børneprogrammer og dramatik. Det har været sværere at få succes med andre pan-skandinaviske projekter, men hvem ved, måske løser vi også det problem.  Men vi vil helt klart have samarbejde, for at lære af hinanden og af udviklingen på markederne. Det er en stor styrke at have så meget erfaring, som jeg har fra Sverige, fordi jeg er opdateret på, hvad der sker på markedet to steder. Det er virkelig godt, siger Emma Kronqvist.

 

(Anna Palmehag – News Øresund)

 

Fakta: Nexiko
Det svenske produktionsselskab Nexiko blev grundlagt i 2012 af de svenske tv-profiler Filip Hammar og Fredrik Wikingsson samt Lars Beckung og Mikael Svensson.

Nexiko har hovedkvarter i Stockholm og har aktiviteter i Norge, USA (Los Angeles) og nu også i Danmark.

Emma Kronqvist er administrerende direktør for det datterselskab, som Nexiko er ved at starte op i Danmark. Tidligere har hun haft flere lederstillinger i både Sveriges Television og Danmarks Radio.

 

Link til analyse om dansk-svensk kultursamarbejde

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løjet over for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Sports27. januar 2023

Mere end 97 procent af tilskuerne var danskere, da 68.000 så det danske herrelandshold indlede VM i håndbold i Malmö Arena

Det blev en dansk succes, da det danske herrelandshold spillede de indledende runder af VM i håndbold i Malmö Arena....

Bæredygtighed27. januar 2023

Nyt lovforslag om Københavns Lufthavn i høring – forskydning af tværbanen giver plads til flere fly

Onsdag blev et lovforslag om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn sendt i høring. En vigtig del af lovforslaget er,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.