Infrastruktur
To nye jernbanespor skal bygges på Lund-Hässleholm strækningen – meddelelse fra regeringen torsdag
Torsdag meddelte regeringen, at den sydlige hovedlinje på Hässleholm-Lund-strækningen vil blive udvidet med to nye jernbanespor, og at der vil blive gennemført en række såkaldte kapacitetsforbedrende foranstaltninger i Skåne. Ifølge oplysninger fra Sydsvenskan kan udvidelsen med nye spor tidligst være afsluttet i 2040, mens de mindre tiltag for at øge kapaciteten kan gennemføres inden for seks år. Den maksimale hastighed vil være 250 km/t, hvilket er lavere end de tidligere planer om en ny hovedlinje til højhastighedstog.
Det var i december sidste år, at den svenske regering meddelte, at planlægningen af en ny hovedlinje for højhastighedstog på Lund-Hässleholm-ruten ville blive suspenderet. Svenske Trafikverket fik derefter til opgave at undersøge kapaciteten i Skåne og fremlagde sin rapport i juni i år. Torsdag stod det klart, hvordan regeringen har valgt at gå frem.
De nye mål, der skal tilføjes til den nationale transportinfrastrukturplan for 2022-2033, er:
- Hässleholm – Lund, to nye spor
- Ny niveauforskudt overskæring på Malmø Station
- Anlæg af flere perronspor i banehallen på Malmø Station
- Forlængelse til dobbeltspor mellem Östervärns station og Malmö C
- Omfartsspor Slätthult (sydlige hovedbane)
- Mødespor på godsruten gennem Skåne
- Omfartsspor Rättelöv og spor 21 i Hässleholm (sydlige hovedbane)
I regeringens pressemeddelelse beskrives det som “en mere omkostningseffektiv måde at lette pendling og godstrafik på” end det “dyre projekt med højhastighedsjernbane”.
– Regeringens prioriterer at fortsætte med at forbedre den infrastruktur, vi har; reparere, hvor det er nødvendigt, og forvalte vores fælles ressourcer på den bedst mulige måde. Investeringer i jernbanen skal først og fremmest lette pendlings- og godstrafikken. Derfor har Trafikverket fået til opgave at øge kapaciteten på Göteborg-Borås-ruten og i Skåne på en mere omkostningseffektiv måde,” siger infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson (KD) i pressemeddelelsen.
I forbindelse med eventuelle yderligere beslutninger om investeringer for at øge kapaciteten til den kommende Femern Bælt-tunnel udtaler ministeren følgende til Sydsvenskan:
– Jeg udelukker ikke yderligere foranstaltninger. Det er noget, som Trafikverket er ved at undersøge. Dette arbejde er i gang. Desuden undersøges udviklingen af nye faste forbindelser over Øresund.
I interviewet understreger ministeren også, at der gennemføres lignende tiltage på den danske side af sundet. Nogle af de initiativer, som regeringen nu har besluttet, udgør den såkaldte Svedab-pakke. Den indeholder forslag til investeringer i de landanlæg til jernbanen tættest på Øresundsbroen, som Trafikverket og Øresundsbro Konsortiet har udviklet med finansiering fra det svenske holdingselskab Svedab, og betyder, at det er overskuddet fra Øresundsbroen, der betaler.
Der blev også givet nye oplysninger om udvidelsen af Göteborg-Borås-strækningen torsdag. I december blev det meddelt, at projektet for en ny hovedlinje på ruten blev sat på pause, og de nye oplysninger fra regeringen er, at jernbanen vil blive udvidet, dog ikke som nye hovedlinjer, men på “en mere omkostningseffektiv måde i forhold til tidligere planlægning”. (News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23