Følg os på

Infrastruktur

To nye jernbanespor skal bygges på Lund-Hässleholm strækningen – meddelelse fra regeringen torsdag

Publiseret

 

Der bygges to nye spor mellem Lund og Hässleholm. Det meddelte den svenske regering torsdag. Foto: News Øresund

Torsdag meddelte regeringen, at den sydlige hovedlinje på Hässleholm-Lund-strækningen vil blive udvidet med to nye jernbanespor, og at der vil blive gennemført en række såkaldte kapacitetsforbedrende foranstaltninger i Skåne. Ifølge oplysninger fra Sydsvenskan kan udvidelsen med nye spor tidligst være afsluttet i 2040, mens de mindre tiltag for at øge kapaciteten kan gennemføres inden for seks år. Den maksimale hastighed vil være 250 km/t, hvilket er lavere end de tidligere planer om en ny hovedlinje til højhastighedstog.

Det var i december sidste år, at den svenske regering meddelte, at planlægningen af en ny hovedlinje for højhastighedstog på Lund-Hässleholm-ruten ville blive suspenderet. Svenske Trafikverket fik derefter til opgave at undersøge kapaciteten i Skåne og fremlagde sin rapport i juni i år. Torsdag stod det klart, hvordan regeringen har valgt at gå frem.

De nye mål, der skal tilføjes til den nationale transportinfrastrukturplan for 2022-2033, er:

  • Hässleholm – Lund, to nye spor
  • Ny niveauforskudt overskæring på Malmø Station
  • Anlæg af flere perronspor i banehallen på Malmø Station
  • Forlængelse til dobbeltspor mellem Östervärns station og Malmö C
  • Omfartsspor Slätthult (sydlige hovedbane)
  • Mødespor på godsruten gennem Skåne
  • Omfartsspor Rättelöv og spor 21 i Hässleholm (sydlige hovedbane)

I regeringens pressemeddelelse beskrives det som “en mere omkostningseffektiv måde at lette pendling og godstrafik på” end det “dyre projekt med højhastighedsjernbane”.

– Regeringens prioriterer at fortsætte med at forbedre den infrastruktur, vi har; reparere, hvor det er nødvendigt, og forvalte vores fælles ressourcer på den bedst mulige måde. Investeringer i jernbanen skal først og fremmest lette pendlings- og godstrafikken. Derfor har Trafikverket fået til opgave at øge kapaciteten på Göteborg-Borås-ruten og i Skåne på en mere omkostningseffektiv måde,” siger infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson (KD) i pressemeddelelsen.

I forbindelse med eventuelle yderligere beslutninger om investeringer for at øge kapaciteten til den kommende Femern Bælt-tunnel udtaler ministeren følgende til Sydsvenskan:

– Jeg udelukker ikke yderligere foranstaltninger. Det er noget, som Trafikverket er ved at undersøge. Dette arbejde er i gang. Desuden undersøges udviklingen af nye faste forbindelser over Øresund.

I interviewet understreger ministeren også, at der gennemføres lignende tiltage på den danske side af sundet. Nogle af de initiativer, som regeringen nu har besluttet, udgør den såkaldte Svedab-pakke. Den indeholder forslag til investeringer i de landanlæg til jernbanen tættest på Øresundsbroen, som Trafikverket og Øresundsbro Konsortiet har udviklet med finansiering fra det svenske holdingselskab Svedab, og betyder, at det er overskuddet fra Øresundsbroen, der betaler.

Der blev også givet nye oplysninger om udvidelsen af Göteborg-Borås-strækningen torsdag. I december blev det meddelt, at projektet for en ny hovedlinje på ruten blev sat på pause, og de nye oplysninger fra regeringen er, at jernbanen vil blive udvidet, dog ikke som nye hovedlinjer, men på “en mere omkostningseffektiv måde i forhold til tidligere planlægning”. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.