Følg os på

Infrastruktur

To valgmuligheder når togtrafikken over Øresund skal suppleres med nye tog

Publiseret

 

Når Øresundstogtrafikken skal suppleres med nye tog, skal der vælges mellem lokomotivtrukne tog eller motorvognstog. Foto: News Øresund

Dobbeltdækkede, lokomotivtrukne tog eller motorvognstog med højere fleksibilitet for planlægning af togtrafikken, der til gengæld er lidt dyrere end de lokomotivtrukne tog. Det er de to valgmuligheder, der indtil videre er på bordet, når togtrafikken over Øresund skal fornyes.

Mange forsinkelser og aflyste tog har efterhånden påvirket en del rejsende mellem København og Malmø. Kun 52 procent af de rejsende på strækningen er tilfredse, hvilket er et ”alarmerende lavt niveau”, siger Skånetrafiken ifølge Sydsvenskan.

Og med tiden bliver det kun værre. Ifølge Skånetrafikens fremskrivninger af passagertrafikken vil Øresundstogene overskride maksimal kapacitet allerede i 2020. Derfor er der brug for en fornyelse og effektivisering af togtrafikken, og i den sammenhæng godkendte det Regionale Udviklingsnævn i Region Skåne sidste år en ny trafikstrategi, System 3, hvilket indebærer et budget på 1,85 milliarder svenske kroner til indkøb af tog.

I første omgang, da embedsværket hos Region Skåne skulle undersøge mulighederne for fornyelse og effektivisering af Øresundstogtrafikken, anbefalede de at købe dobbeltdækkede, lokomotivtrukne tog grundet lave omkostninger: ”Ved at gå til tysk standard med dobbelt strømsystem i stedet for svenske specialkonstruktioner kan indkøbsomkostningerne begrænses takket være større produktionsmængder”, lyder det fra embedsværket i trafikstrategien.

Svenske specialkonstruktioner henviser til den tilpasning, der skal udføres på eksempelvis motorvognstog for at blive kompatible med både danske og svenske el-systemer. De lokomotivtrukne tog, som Region Skånes anbefaler i trafikstrategien, er på forhånd kompatible med strømsystemerne på begge sider af Sundet, hvorfor der også er penge at spare i den sammenhæng.

I anden omgang, da Skånetrafiken efterfølgende foretog et forstudie af implementeringen af System 3, var det i stedet motorvognstog, der blev fokuseret på, som er en togtype, hvor hver enkelt vogn har egen motor – og som derfor har behov for specialiseret og omkostningstung tilpasning for at kunne køre mellem Danmark og Sverige. Det skulle koste yderligere 400 millioner svenske kroner svarende til en slutpris, der er omkring 30 procent dyrere end de lokomotivtrukne tog, viser en sammenligning, togproducenten Bombardier har gennemført ifølge Sydsvenskan.

Til gengæld accelererer motorvognstogene hurtigere end lokomotivtrukne tog, og gør det samtidig muligt at adskille togvognene og køre dem separat, som gør det enklere at planlægge regional togtrafik, siger Skånetrafikens business manager for tog, Mark Fenzel, til Sydsvenskan. Derudover gør motorvognstogene det også nemmere at sætte ekstra vogne på, eller tage ekstra vogne fra, alt afhængig af, hvad den givne trafiksituation har behov for, tilføjer han.

Skånetrafikens forstudie blev præsenteret for Region Skånes Kollektivtrafiknævn (KTN) i år 21. maj. Herefter skal Skånetrafiken sammen med Region Skåne blive enige om, hvilke detaljekrav de skal stille, hvilket kommer til at blive afgjort af KTN i løbet af efteråret, skriver Skånetrafiken i en pressemeddelelse. Hvilke tog, man så ender med at købe, bliver ligeledes afgjort af KTN i løbet af 2019.

Fakta – System 3

De nye tog, der skal supplere Øresundstogtrafikken, er en del af Skånes nye trafikplan, System 3. Ambitionen med System 3 er at fordoble antallet af togrejsende sammenlignet med billister i perioden 2006-2030 samt imødekomme fremtidens kapacitetsproblemer.

For at indfri de ambitioner har Region Skånes kollektivtrafiknævn blandt andet foreslået, at man køber nye tog, der kun kører i København og Skåne for at forenkle togtrafikken. Det vil sige, at togene udelukkende skal køre på strækningen København-Malmø-Lund-Helsingborg til forskel fra den eksisterende Øresundstogtrafik, der på visse afgange fortsætter til stationerne Göteborg, Kalmar og Karlskrona.

For at det nye system skal kunne aflaste fremtidige kapacitetsproblemer, skal de nye tog desuden kunne rumme 800-900 passagerer. De samlede omkostning for at gennemføre System 3 er anslået til at blive 1,85 milliarder svenske kroner.

KilderRegion Skånes beslutningsforslag 11/17 og Region Skåne beslutningsforslag 06/12

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur11. december 2024

Svenske Kiruna kåres til europæisk kulturhovedstad i 2029

Det var en enig ekspertjury, der pegede på Kiruna som europæisk kulturhovedstad i 2029. Kiruna og Uppsala havde dystet om...

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Kultur11. december 2024

Malmö Konsthall 50 år – udstillingen “Torrlägg Öresund” skydes i gang

Næste år fylder Malmö Konsthall 50 år, og det fejres med tre store udstillinger, herunder “Torrlägg Öresund”, der sætter fokus...

Danmark10. december 2024

Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner

Danmark og Sverige har tilsammen afgivet en ordre til en værdi af cirka 25 mia. svenske kroner på nye kampkøretøjer...

Infrastruktur10. december 2024

Udbudskrav betyder, at SJ afstår fra at fortsætte med at køre Stockholms pendlertog

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.