Samfund
Togpendlere med en ny hverdag
Debbie Ekberg startede på sit nye job i København samtidig med at ID-kontrollerne blev indført i januar. Hendes hverdag påvirkes mest af den forlængede rejsetid, og at togene ofte rammes af forsinkelser. Pendlernes oplevelser er blevet skildret i en undersøgelse fra den svenske Kungliga Tekniska Högskolan, der blev præsenteret i juni, og tidligere på ugen sendte Pendlerklubben Kystbanen 20 forslag til forenkling af deres situation, til Skånetrafiken og DSB.
Debbie Ekberg arbejder som animator inden for spilbranchen. Siden januar i år arbejder hun i et firma i København nær hovecbanegården, og pendler med tog fra Malmø C. ID-kontrollen blev indført præcis da hun startede på det nye job. Situationen med ID- og grænsekontroller oplever hun som negativ ud fra at Sverige skal være et åbent og velkommende land. Men det får også konsekvenser for hendes hverdag.
– Jeg har ikke pendlet til Danmark før, men jeg har tidligere taget toget derover og mærker jo nu hvor meget hurtigere det går at rejse om aftenen end om morgenen. Når jeg rejser til København tager togrejsen 35 minutter og når jeg tager hjem tager det mindst en time og femten til tyve minutter. Fra jobbet og hjem til mig bliver det i alt en time og fyrre minutter, siger hun og fortsætter:
– Jeg elsker mit job, men det er virkelig hårdt at pendle hver dag. Det havde ikke været et problem hvis det havde været ét tog, som var tanken fra begyndelsen, men nu skal jeg bytte undervejs. Der er mange forsinkelser, togene aflyses og der indsættes togbusser.
En undersøgelse præsenteret i juni med deltagelse af hver tiende pendler over Sundet, viste at 64 procent af togpendlerne oplyser, at de er påvirkede af øget stress siden ID- og grænsekontrollerne indførtes. 70 procent af togpendlerne påvirkes meget af ikke at kunne vide hvornår de er fremme. 59 procent er begyndt at rejse på andre tider, 23 procent tager oftere bilen og 12 procent er begyndt at samkøre.
Effekterne af den øgede stress og tidspresset kan pendlere mærke både i arbejds- og privatlivet, viser undersøgelsen. Mange af pendlerne er desuden kritiske over for gennemførslen af kontrollerne og 81 procent er skuffede over de politiske beslutninger. De oplever også at der ikke er interesse for konsekvenserne på nationalt plan.
– Mange pendlere har været taknemmelige for at vi har spurgt dem om hvordan de oplever situationen, sagde KTH-forskere Karin Winter, som gennemførte undersøgelsen, ved pressekonferencen i starten af juni.
Tidligere på ugen kom Pendlerklubben Kystbanen med 20 forslag, som de har indsamlet fra togpendlerne, til hvordan deres hverdag kan lettes. Forslagene er sendt til DSB og Skånetrafiken, og inkluderer bl.a. ønsker om infoskærme der viser Øresundstogenes afgange ved metrostationen ved Københavns Lufthavn, erstatningsbusser mellem Kastrup og Hyllie ved togproblemer, og direkte afgange fra Københavns Hovedbanegårds spor 26 til Hyllie.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23