Følg os på

Infrastruktur

Trafikverket har brug for øgede bevillinger til at gennemføre prioriterede nye investeringer

Publiseret

 

Trafikverkets generaldirektør Roberto Maiorana ved indvielsen af nye jernbanespor i Skåne i december sidste år. Foto: News Øresund

Den kommende planperiode for infrastrukturinvesteringer i Sverige er allerede overtegnet, og Trafikverket har brug for flere penge, hvis alle de prioriterede investeringer skal gennemføres, herunder udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm. Det fremgår af det såkaldte inriktningsunderlag, som myndigheden præsenterede mandag, og som er første skridt i arbejdet med en ny national plan.

“Vi kan konkludere, at det ikke er muligt inden for de nuværende rammer at rumme både de ressourcer, der kræves for at opretholde infrastrukturens funktionalitet, genoptage visse forsømte vedligeholdelser og gennemføre investeringer i den nuværende plan i det planlagte tempo.” Sådan skriver Trafikverket i det dokument, der blev afleveret til regeringen i mandags.

Den nuværende plan er blevet dyrere som følge af inflationen, fra 799 milliarder SEK i 2021 års prisniveau til 959 milliarder SEK i 2023 års prisniveau. Den næste planperiode, for 2026-2037, er overtegnet, allerede siden den nuværende plan blev udarbejdet, da mange projekter bliver overført til den næste planperiode, ifølge myndigheden. Det bemærkes også, at “vedligeholdelsesmidlerne i lang tid har været lavere end det, der er nødvendigt for at holde infrastrukturen i god stand”.

Trafikverket kommer med forslag på fem omkostningsniveauer, som afgør, hvor mange nye, uforpligtende projekter, der kan gennemføres – herunder udbygningen af jernbanen mellem Lund-Hässleholm – og hvor meget vedligeholdelse, der kan udføres. Udbygningen af Västkustbanan mellem Helsingborg-Maria ligger også længere fremme i den nationale plan. De niveauer, som Trafikverket har beregnet, refererer til det nuværende budget, en reduktion eller stigning på henholdsvis 10 og 20 procent. Et niveau, der er 20 procent højere end den nuværende plan, svarer til 1.151 milliarder svenske kroner.

Myndighedens generaldirektør, Roberto Maiorana, understreger i en kommentar, at der er mange faktorer, som vil påvirke transportsektoren i fremtiden.

– Vi kan konstatere, at der er mange udfordringer, såsom overgangen til et fossilfrit samfund, et klima i forandring og stadig mere ekstremt vejr, stigende bygge- og vedligeholdelsesomkostninger og den stadig mere usikre internationale situation, siger han.

Det næste skridt i arbejdet mod en ny plan er, at Trafikverkets dokumentation sendes i høring. I efteråret 2024 vil regeringen fremlægge sit lovforslag om infrastruktur for Riksdagen.

– Trafikverket har leveret et solidt grundlag, som regeringen nu vil studere og analysere. Regeringen prioriterer at fortsætte med at forbedre den infrastruktur, vi har, reparere, hvor det er nødvendigt, og forvalte vores fælles ressourcer på den bedst mulige måde. Det handler derfor både om at værne om det, vi allerede har bygget, og om at investere i ny infrastruktur, hvor det er nødvendigt, sagde infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar, da han modtog Trafikverkets dokumentation.

Den svenske nationale plan for transportinfrastruktur er normalt gyldig i 12 år og revideres hvert fjerde år. Den kommende plan vil gælde for perioden 2026-2037. Inriktningsunderlaget er det første skridt i processen mod en ny national plan og danner grundlag for regeringens lovforslag om infrastruktur.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur04. oktober 2024

Den svenske regering vil lade overskuddet fra Øresundsbroen blive i regionen

Ligesom med trængselsafgifterne i Göteborg og Stockholm ønsker den svenske regering at bruge fremtidige indtægter fra Øresundsbroen til infrastrukturinvesteringer i...

Bæredygtighed04. oktober 2024

Malmø og Helsingborg i top tre på listen over Sveriges bedste miljøkommuner

To af de tre bedst placerede kommuner i magasinet Aktuell Hållbarhets undersøgelse af de svenske kommuners miljøarbejde ligger i Skåne....

Erhverv04. oktober 2024

Malmø og Lund går sammen om at tiltrække internationale virksomheder og investeringer

Nærheden til København og den kommende Femern Bælt-forbindelse, flere universiteter og to store forskningsanlæg er nogle af de styrker, som...

Øresund04. oktober 2024

Øresundsdebatten uge 40: Svenske Northvolts krise påvirker danske pensioner og forskellige syn på en Øresundsmetro

Det danske pensionsselskab ATP’s medejerskab af svenske Northvolt betyder, at danske pensionister rammes af batteriselskabets krise. Mediebilledet af en eventuel...

Life Science04. oktober 2024

Plantvisions strategi udpeger Øresundsregionen som en vækstmulighed

Øresundsregionen er i fokus for den nye vækststrategi hos Stockholm-baserede Plantvision, en virksomhed, der hjælper life science-virksomheder med vækst og...

Danmark04. oktober 2024

Fertilitetsbehandling udvides i Danmark – flere par og enlige får hjælp

Par og enlige i Danmark, der lider af ufrivillig barnløshed, får bedre adgang til fertilitetsbehandling, når antallet af IVF/ICSI-forsøg nu...

Danmark04. oktober 2024

Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt

Hvis de nuværende fertilitetsrater blandt danske kvinder forbliver på det nuværende niveau, vil Danmarks befolkning falde fra seks til to...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.