Følg os på

Infrastruktur

Trafikverket har brug for øgede bevillinger til at gennemføre prioriterede nye investeringer

Publiseret

 

Trafikverkets generaldirektør Roberto Maiorana ved indvielsen af nye jernbanespor i Skåne i december sidste år. Foto: News Øresund

Den kommende planperiode for infrastrukturinvesteringer i Sverige er allerede overtegnet, og Trafikverket har brug for flere penge, hvis alle de prioriterede investeringer skal gennemføres, herunder udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm. Det fremgår af det såkaldte inriktningsunderlag, som myndigheden præsenterede mandag, og som er første skridt i arbejdet med en ny national plan.

“Vi kan konkludere, at det ikke er muligt inden for de nuværende rammer at rumme både de ressourcer, der kræves for at opretholde infrastrukturens funktionalitet, genoptage visse forsømte vedligeholdelser og gennemføre investeringer i den nuværende plan i det planlagte tempo.” Sådan skriver Trafikverket i det dokument, der blev afleveret til regeringen i mandags.

Den nuværende plan er blevet dyrere som følge af inflationen, fra 799 milliarder SEK i 2021 års prisniveau til 959 milliarder SEK i 2023 års prisniveau. Den næste planperiode, for 2026-2037, er overtegnet, allerede siden den nuværende plan blev udarbejdet, da mange projekter bliver overført til den næste planperiode, ifølge myndigheden. Det bemærkes også, at “vedligeholdelsesmidlerne i lang tid har været lavere end det, der er nødvendigt for at holde infrastrukturen i god stand”.

Trafikverket kommer med forslag på fem omkostningsniveauer, som afgør, hvor mange nye, uforpligtende projekter, der kan gennemføres – herunder udbygningen af jernbanen mellem Lund-Hässleholm – og hvor meget vedligeholdelse, der kan udføres. Udbygningen af Västkustbanan mellem Helsingborg-Maria ligger også længere fremme i den nationale plan. De niveauer, som Trafikverket har beregnet, refererer til det nuværende budget, en reduktion eller stigning på henholdsvis 10 og 20 procent. Et niveau, der er 20 procent højere end den nuværende plan, svarer til 1.151 milliarder svenske kroner.

Myndighedens generaldirektør, Roberto Maiorana, understreger i en kommentar, at der er mange faktorer, som vil påvirke transportsektoren i fremtiden.

– Vi kan konstatere, at der er mange udfordringer, såsom overgangen til et fossilfrit samfund, et klima i forandring og stadig mere ekstremt vejr, stigende bygge- og vedligeholdelsesomkostninger og den stadig mere usikre internationale situation, siger han.

Det næste skridt i arbejdet mod en ny plan er, at Trafikverkets dokumentation sendes i høring. I efteråret 2024 vil regeringen fremlægge sit lovforslag om infrastruktur for Riksdagen.

– Trafikverket har leveret et solidt grundlag, som regeringen nu vil studere og analysere. Regeringen prioriterer at fortsætte med at forbedre den infrastruktur, vi har, reparere, hvor det er nødvendigt, og forvalte vores fælles ressourcer på den bedst mulige måde. Det handler derfor både om at værne om det, vi allerede har bygget, og om at investere i ny infrastruktur, hvor det er nødvendigt, sagde infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar, da han modtog Trafikverkets dokumentation.

Den svenske nationale plan for transportinfrastruktur er normalt gyldig i 12 år og revideres hvert fjerde år. Den kommende plan vil gælde for perioden 2026-2037. Inriktningsunderlaget er det første skridt i processen mod en ny national plan og danner grundlag for regeringens lovforslag om infrastruktur.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Energi22. februar 2024

Svenske mangler i elberedskabet er i strid med EU-lovgivningen

Sverige overtræder en EU-forordning fra 2017, der bestemmer, hvor pålideligt og sikkert et lands elsystem skal være i krisetider, skriver...

Bæredygtighed22. februar 2024

Historisk stigning i ladestandere i både Sverige og Danmark i 2023

Aldrig før er antallet af offentlige ladestandere steget så meget i både Sverige og Danmark som i 2023. Men ingen...

Erhverv21. februar 2024

Erhvervsliv og kommuner protesterer mod forslaget om at afskaffe statsstøtten til Wonderful Copenhagen

Afskær ikke støtten til hotel- og restaurationsbranchens marketingorganisation Wonderful Copenhagen. Turismen i den danske hovedstad er en førsteklasses organisation med...

Politik21. februar 2024

Danmark yder mest støtte til Ukraine af de nordiske lande

Det fik stor opmærksomhed, da Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) i denne uge besøgte flådebasen Berga og talte om en...

Øresund21. februar 2024

Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken

Togtrafikken over Øresundsbroen steg med 15,6 pct. i 2023 til godt 13 millioner passagerer – et markant højere niveau end...

Erhverv21. februar 2024

Dansk ekspertgruppe foreslår, at 58 ud af 200 statstilskud til erhvervslivet afskaffes – deriblandt Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen

Mere end to milliarder af den samlede danske statsstøtte på 37 milliarder kroner kan afskaffes, mener en ekspertgruppe, der mandag...

Kultur21. februar 2024

Eurovision Song Contest Malmø øger efterspørgslen på hotelværelser i København

Når Eurovision Song Contest afholdes i Malmö Arena den 7. – 11. maj, vil det også komme københavnerne til gode,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.