Følg os på

Infrastruktur

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Publiseret

 

Lars Brümmer er teamleder i Trafikverkets sektion for strategisk planlægning og står i spidsen for undersøgelsen af kapacitet og redundans på tværs af Øresund. Foto: News Øresund

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne i Trafikverkets kommende rapport om kapacitet og redundans over Øresund, som vil blive forelagt regeringen omkring månedsskiftet maj/juni. Trafikverket vil gerne fortsætte efterforskningsarbejdet i fremtiden og derefter i en bilateral konstellation sammen med Danmark.

Da den nuværende infrastrukturplan blev præsenteret i juni 2022, tog daværende infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initiativ til en svensk undersøgelse af kapaciteten og redundansen for transport over Øresund. Opgaven var kortvarig, fortæller Lars Brümmer, der er ansvarlig for efterforskningen og teamleder i Trafikverkets sektion for strategisk planlægning. Nu er arbejdet ved at være afsluttet; i slutningen af maj eller begyndelsen af juni vil den endelige rapport blive forelagt regeringen. Trafikverkets holdning er, at efterforskningsarbejdet skal fortsætte.

– Vi er nødt til at fortsætte med at arbejde på sagen og gøre det bilateralt. Der er behov for en større, ny statslig opgave fra den svenske og danske regering til de relevante myndigheder for i fællesskab at se på problemet. Den opgave vil vi virkelig gerne have i hus ret snart. Målet ville være at sikre, hvad vi har brug for, og klarhed over, hvad folk tænker i landene samlet set, siger Lars Brümmer.

Hvad angår resultaterne af undersøgelsen, viser de forskellige forhold med hensyn til kapacitet og redundans.

– Når det kommer til kapacitet, er vores vurdering, at der ikke er mangel på kapacitet på tværs af sundet, manglen findes på landsiden. Vi tror på, at kapacitetsproblemerne for kyst-kyst-jernbanen først vil blive en realitet i 2050. Med hensyn til vejene ser prognosen endnu længere frem. Men når det drejer sig om redundans i vej- og jernbanesystemet, skorter det allerede i dag på redundans, kan man sige. Der er stor følsomhed i systemet, siger han.

Med mangler på landsiden henviser Lars Brümmer primært til jernbanen på Hässleholm-Lund-ruten og i et lidt længere tidsperspektiv derefter til jernbanekapaciteten nord for Hässleholm.

Trafikverket har gennemgået tre forslag til yderligere faste forbindelser over Øresund i arbejdet; nemlig tunneler mellem Helsingborg-Helsingør, Landskrona-København og Malmø-København. Undersøgelsen indeholder nogle udgangspunkter, som Trafikverket ønsker at opnå med en eventuel ny fast forbindelse, selvom det ikke er et krav, ifølge Lars Brümmer. Disse omfatter forøgelse af kapaciteten på jernbanerne og skabelse af redundans for gods på jernbanerne; at være funktionel for gods- og passagertogtrafik samt at være forbundet med de store stationer i passagertogsnettet og godstransporten.

For at forklare, hvad der menes med redundans, anvendes synonymer som robusthed, modstandsdygtighed og sensitivitet over for forstyrrelser. Det er ikke altid muligt at måle, tilføjer Lars Brümmer; men udgangspunktet er, om der vil være alternative transportruter eller omladnings- eller omstigningsmuligheder i tilfælde af trafikforstyrrelser, samt om man har acceptabel kapacitet, transporttid, omkostninger og kvalitet. Der er ikke taget højde for et militært eller beredskabsmæssigt perspektiv på kapaciteten og redundansen på tværs af Øresund i undersøgelsen. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Forskning17. maj 2024

Stockholms nye life science-center blev indviet i forbindelse med det danske kongebesøg i Stockholm

I sidste uge blev Stockholms nye life science-center Forskaren indviet med dansk-svensk kongelig pragt, fortæller ejendomsudvikleren Vectura. Det skete i...

Danmark17. maj 2024

Michael Bremerskov Jensen bliver generalsekretær for det nystiftede Dansk-Svensk Handelskammer

Michael Bremerskov Jensen er blevet udnævnt til generalsekretær for Dansk-Svensk Handelskammer, som blev dannet af Dansk Erhverv og Sydsvenska Industri-...

Danmark17. maj 2024

Kommunaldirektører fra Stockholm besøgte København og byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Københavns arbejde med bandekriminalitet, planlægningen af den kunstige halvø Lynetteholm i havneindløbet til hovedstaden, kommunernes samarbejde med de danske regioner...

Arbejdsmarked17. maj 2024

Indkomstgrænsen hæves for, hvornår Øresundspendlerskatten skal sendes retur

De offentligt ansattes skattepenge vil blive sendt tilbage til deres hjemland, når den nye Øresundsaftale træder i kraft. Det betyder...

Politik17. maj 2024

Skjult kamera afslører, at Sverigedemokraterna nedgør andre partier anonymt

Sverigedemokraternas kommunikationsafdeling har kontrolleret mere end 20 anonyme konti på sociale medier, som har nedgjort andre partier og politikere, herunder...

Samfund17. maj 2024

Flytrafikken fra København steg med mere end 10 pct. i april – i Arlanda steg passagertallet med fem pct.

I april benyttede 2,4 millioner passagerer Københavns Lufthavn Kastrup. Det svarer til en stigning på over 10 pct. i forhold...

Arbejdsmarked16. maj 2024

Positive reaktioner fra regionens organisationer på den nye Øresundsaftale

Reaktionerne på, at der er indgået en ny Øresundsaftale, lod ikke vente længe på sig. Knap var det seks minutter...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.