Følg os på

Danmark

Tyske OL-planer kan redde Femern-aftale fra genforhandling

Publiseret

 

FEM_kort_Region_Motorvej_Bane_ICO_030215
Tysk revisionskritik mod stigende udgifter for den tyske jernbaneforbindelse står mod ønsket om at Femern Bælt-tunnelen skal stå klar i 2024, hvor Tyskland håber på at blive vært for sommer-OL. Illustration: Femern A/S

Der kommer hele tiden forskellige bud fra Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen. Ved det tysk-dansk-svenske topmøde i Berlin i onsdags var budskabet tydeligt – aftalen om Femern ligger fast og i 2024 skal tunnel og jernbane være klar. I fredags krævede det tyske parlamentariske revisionsudvalg at mulighederne for en genforhandling af aftalen skal undersøges. Planerne om sommer-OL i Hamborg 2024 taler for at den tyske regering vælger at gennemføre tunnelplanerne så alt er klar til OL.

De tyske planer om et sommer-OL i Hamborg i 2024, eventuelt i samarbejde med København, sætter hele tunnelprojektet i et nyt perspektiv. Skal tunnelen mellem Tyskland og Danmark med tilhørende togforbindelser være klar til et eventuelt OL i Hamborg, er der ikke tid til en genforhandling af den tysk-danske Femern-aftale.
Avisen Svenska Dagbladets korrespondent i Tyskland, Tomas Lundin, tror derfor, at den tyske regering vil gennemføre tunnelprojektet efter den gældende aftale.
”Her kolliderer en politisk beslutning med myndighedstilsyn og parlamentarisk kontrol”, siger Tomas Lundin til News Øresund.
”Kravet om at undersøge mulighederne for en eventuel genforhandling af statstraktaten kommer fra den statslige revisionsmyndighed Bundesrechnungshof, som er en ekstern kontrolinstans og er uafhængig af regeringen og parlamentet. Når udgifterne for togforbindelserne fra Lübeck til Puttgarden nu ser ud til at skyde i vejret, er det naturligt at myndigheden reagerer. På samme måde er det en af det parlamentariske revisionsudvalgs grundlæggende opgaver at undersøge kraftigt stigende udgifter og kræve alternativ”.

Revisionsmyndighedens rapport er endnu ikke offentliggjort. Det parlamentariske revisionsudvalg besluttede enstemmigt i fredags at følge revisionsmyndighedens anbefaling og opfordrer nu regeringen til at omprøve eventuelle genforhandlinger. Kommunikationsminister Alexander Dobrindt skal senest den 30. september meddele sin beslutning til udvalget.

Men den tyske regering behøver ikke følge revisionsmyndighedens krav, fremhæver Tomas Lundin.
”Bundesrechnungshofs krav skal stilles mod at regeringen – af politiske årsager – er fast besluttet på at realisere projektet, som længe har stået i skyggen af de andre store infrastrukturprojekter i Tyskland, men nu ser ud til at høre til de mere prioriterede”.
”At stemningen i dag skulle være mere kritisk end i 2008, tror jeg ikke på. Udgifterne er naturligvis et problem, men det ville være et endnu større problem, hvis togforbindelsen blev et pinligt hastværk eller til og med blev stoppet helt. Her vejer politisk prestige, pålidelighed og den europæiske ånd mere end et par ekstra milliarder, ikke mindst set i forhold til at Tysklands kandidat til OL i 2024 er Hamborg – samme år som forbindelsen og det tyske vejanlæg og jernbane skal være klar. Genforhandling af statstraktaten passer ikke ind i billedet af en åben, kosmopolitisk og gæstfri nation”.
”Et andet argument er, at de stigende udgifter også giver merværdi. I stedet for, som det oprindeligt var planlagt, at bruge de eksisterende jernbanespor, bliver der nu bygget en helt ny togforbindelse, som kan klare betydeligt højere hastigheder og som desuden kører udenom turistområderne”, siger Tomas Lundin (News Øresund)

 

Fakta: Femern Bælt-forbindelsen

Tysk jernbaneforbindelse 10 milliarder dyrere
De nye planer om at bygge en ny dobbeltsporet elektrisk jernbane mellem Lübeck og Puttgarden og en ny bro på den tyske side af tunnelen, opgives at have øget udgifterne for de tyske landanlæg fra 6 til 16,4 milliarder danske kroner. Ifølge Tysklands transportminister Alexander Dobrindt (CSU) skal jernbanen stå klar i 2024.

Femern-tunnelen bliver 8,9 milliarder dyrere
Da tilbuddene på at bygge Femern Bælt-tunnelen kom ind, viste det sig, at udgifterne for at bygge Femern-tunnelen kan forventes at stige med 8,9 milliarder til 54,9 milliarder danske kroner for kyst-til-kyst forbindelsen. Derudover koster de danske landanlæg 9,5 milliarder kroner, i alt 64,4 milliarder kroner. Nu har Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) givet Femern A/S opgaven, at mindske udgifterne gennem nye udbudsrunder, hvor byggetiden er forlænget.

Positive meldinger fra det tysk-dansk-svenske topmøde i Berlin
I onsdags sidste uge var politikerne fra de tre lande samlet til et topmøde i de nordiske ambassader i Berlin. Mere end 130 personer var tilstede. Region Skånes udviklingsdirektør Mikael Stamming var der og til avisen Sydsvenskan oplyser han, at Danmarks transportminister Magnus Heunicke meddelte, at indvielsen af Femern Bælt-tunnelen vil blive flyttet frem fra 2021 til 2024 og at den tyske statssekretær Enak Ferlemann (CDU) erklærede at ”den tyske stat vil gøre alt for at holde arbejdstakten oppe, så den nye jernbane kan indvies til OL-året”.

Revisionsudvalg opfordrer til omprøvning af mulighederne til en genforhandling
Den tyske revisionsmyndigheds rapport er endnu ikke offentliggjort, men ifølge det parlamentariske revisionsudvalgs formand Bettina Hagedorn (SPD) opfordrer myndigheden Kommunikationsdepartementet til at omprøve mulighederne og behovet for at genforhandle statstraktaten.

Tyskland ansøger om sommer-OL i 2024
Den 16 marts i år meddelte den tyske Olympiske Komiteen, at de har valgt Hamborg som sin kandidat til at arrangere sommer-OL i 2024. Den 15. september 2017 bliver det offentliggjort hvilket land, der skal arrangere OL i 2024. Københavns Overborgmester Frank Jensen meddelte i december, at København gerne vil samarbejde med Hamborg om for eksempel OL-sejlads.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund13. december 2024

Det danske og svenske luftvåben foretog for første gang en fælles “Juletræsflyvning” over Øresund

Det svenske flyvevåben har tradition for at gennemføre flyvninger over dele af Sverige hvert år med JAS 39 Gripen i...

Erhverv13. december 2024

Forsvarskoncernen Saab investerer massivt i Skåne – nyt kontor i Lund og nyt værft i Landskrona

Den 5. december indviede den svenske forsvarskoncern Saab sit nye værft Shipyard Landskrona, som bliver et supplement til virksomhedens store...

Erhverv13. december 2024

Den danske bankudfordrer Lunar udvider i Sverige

Den danske fintech-virksomhed Lunar fortsætter sin investering i Sverige og er på vej til at blive en full-service bank. Ifølge...

Energi12. december 2024

Elpriserne på niveau med elkrisen i 2022– store regionale forskelle i Sverige

Et vindstille Tyskland presser elpriserne op i hele Nordeuropa, hvilket får den svenske regering til at begynde at tale om...

Kultur11. december 2024

Svenske Kiruna kåres til europæisk kulturhovedstad i 2029

Det var en enig ekspertjury, der pegede på Kiruna som europæisk kulturhovedstad i 2029. Kiruna og Uppsala havde dystet om...

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.