Følg os på

Danmark

Tyskland giver grønt lys til højhastighedsbane via Femern Bælt

Publiseret

 

jernbane-fehmarnsundsbrucke-webb

55 km ny baneinfrastruktur skal bygges som en del af de tyske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen. Foto: News Øresund

Bundesdagens finansudvalg har givet grønt lys til en opgradering til 200 km/t for de 55 km ny baneinfrastruktur, der skal bygges som en del af de tyske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen, skriver Lübecker Nachrichten. Det tidligere forslag var en jernbane med lavere standard, dvs. til 160 km/t og med mange jernbanebomme for biler, der stadig skulle ­krydse over banen i niveau. Det nye forslag inkluderer vejbroer og tunneler over og under jernbanen, hvilket gør det til en dyrere løsning. I alt vil det nye forslag give en meromkostning på 100 millioner EUR, så investeringen i Tyskland nu bliver på 1,6 mia. EUR.

Henrik Sylvan, centerleder på Railtech DTU, har længe fulgt den tyske planlægning, der nu endeligt sikrer, at rejsetiden mellem København og Hamburg kommer ned på 2 ½ time, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. ”Det har jo været et grundlæggende problem, at tyskerne læste Traktaten mellem Forbundsrepublikken og Danmark sådan, at jernbanen skulle opgraderes til max. 160 km/t. Men teksten skulle selvfølgelig forstås som minimum 160! Selvsagt er 200 km/t meget bedre, – en sådan standard kobler Skandinavien effektivt op på det trans-europæiske net med større samfundsøkonomiske nytter til følge”, forklarer Henrik Sylvan.

På den danske side inkluderer landanlæggene en ny bane København-Ringsted, der åbner i 2018, en opgradering af banen til Nykøbing Falster og videre til tunnelen samt en ny 4 km lang Storstrømsbro, der skal stå færdig i 2022. Eneste tilbageværende flaskehals på strækningen Stockholm-Hamburg vil da være den enkeltsporede Fehmarnsund-bro. Henrik Sylvan forventer, at tyskerne kan nå at udbygge de 55 km ny bane mellem Puttgarden og Lübeck til åbningstidspunktet for selve den faste forbindelse i 2028. ”Den økonomiske lønsomhed af det samlede projekt øges, hvis byggetempoet er afstemt. Tyskerne har formentlig indset, at bliver den nye bane på tysk side ikke klar inden, ja så ville der kun kunne køre få tog fra starten. I forhold til rejsetidsmålet på 2½ time kan vi godt vente med Fehmarnsund-broen. Når den er klar, kan vi til gengæld glæde os over endnu mere kapacitet i den samlede strækning. Og mulighed for endnu kortere rejsetider!”, fortsætter Henrik Sylvan.

Anlægsloven skal behandles i Bundesdagen i november og vil give en meromkostning på 100 millioner EUR i forhold til det tidligere forslag.

Læs mere: Offentlig høring om Femernforbindelsen afsluttet i Tyskland

gront-lys-til-high-speed_kort-dk

Kort: Railtech DTU

Investeringer på 90 mia. danske kroner kan give rejsetid på 2 ½ time København-Hamburg

  • Anlægssum og max. hastighed på jernbanen for Femern Bælt-forbindelsen og landanlæggene
  • Ny jernbane København-Ringsted (250 km/t)         10 mia. DKK
  • Opgradering Ringsted-Nykøbing F-Holeby (200 km/t)         13 mia. DKK
  • Femern Bælt-forbindelsen (200 km/t)                        55 mia. DKK
  • Ny bane Puttgarden-Lübeck (200 km/t)                     12 mia. DKK
Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark17. januar 2025

Byggeriet af supersygehus i København ramt af den “perfekte storm” – forsinket med otte år

Flere af byggerierne af supersygehusene i Danmark er af flere omgange blevet udskudt, men særligt udbygningen af Bispebjerg Hospital i...

Infrastruktur16. januar 2025

Trafikverkets generaldirektør vil fremskynde udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm

Kritikken af, at udvidelsen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm til fire spor tidligst kan være færdig i 2043, støttes...

Forskning16. januar 2025

Strategisk partnerskab mellem Lunds Universitet og kommunen omkring 25-års jubilæumsfejringen af Campus Helsingborg

Næsten 25 år efter indvielsen af Lunds Universitets afdeling Campus Helsingborg meddeler universitetet og kommunen, at de har indgået et...

Danmark16. januar 2025

Første spadestik til udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn i Kastrup

I mandags blev det første spadestik taget til udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn i Kastrup, skriver Sund & Bælt...

Infrastruktur16. januar 2025

Norske Vy tester sommertog mellem Malmø-Oslo og håber på tog til København

Til sommer vil passagerer kunne tage direkte tog mellem Malmø og Oslo. Det er norske Vy, der står bag initiativet,...

Life Science16. januar 2025

Medicinalvirksomheden Polypeptide i Malmø ansætter 100 medarbejdere – boom for fedmemedicin øger efterspørgslen på deres peptidbaserede råvarer

At den nye tids lægemidler mod fedme og diabetes er blevet en global bestseller, skaber også nye arbejdspladser på den...

Arbejdsmarked16. januar 2025

Dansk-svensk sejr over for EU’s mindsteløn

EU-domstolens generaladvokat, Nicholas Emiliou, anbefaler, at EU-direktivet om mindsteløn annulleres i sin helhed, da han mener, at det er i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.