Følg os på

Danmark

Tyskland giver grønt lys til højhastighedsbane via Femern Bælt

Publiseret

 

jernbane-fehmarnsundsbrucke-webb

55 km ny baneinfrastruktur skal bygges som en del af de tyske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen. Foto: News Øresund

Bundesdagens finansudvalg har givet grønt lys til en opgradering til 200 km/t for de 55 km ny baneinfrastruktur, der skal bygges som en del af de tyske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen, skriver Lübecker Nachrichten. Det tidligere forslag var en jernbane med lavere standard, dvs. til 160 km/t og med mange jernbanebomme for biler, der stadig skulle ­krydse over banen i niveau. Det nye forslag inkluderer vejbroer og tunneler over og under jernbanen, hvilket gør det til en dyrere løsning. I alt vil det nye forslag give en meromkostning på 100 millioner EUR, så investeringen i Tyskland nu bliver på 1,6 mia. EUR.

Henrik Sylvan, centerleder på Railtech DTU, har længe fulgt den tyske planlægning, der nu endeligt sikrer, at rejsetiden mellem København og Hamburg kommer ned på 2 ½ time, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. ”Det har jo været et grundlæggende problem, at tyskerne læste Traktaten mellem Forbundsrepublikken og Danmark sådan, at jernbanen skulle opgraderes til max. 160 km/t. Men teksten skulle selvfølgelig forstås som minimum 160! Selvsagt er 200 km/t meget bedre, – en sådan standard kobler Skandinavien effektivt op på det trans-europæiske net med større samfundsøkonomiske nytter til følge”, forklarer Henrik Sylvan.

På den danske side inkluderer landanlæggene en ny bane København-Ringsted, der åbner i 2018, en opgradering af banen til Nykøbing Falster og videre til tunnelen samt en ny 4 km lang Storstrømsbro, der skal stå færdig i 2022. Eneste tilbageværende flaskehals på strækningen Stockholm-Hamburg vil da være den enkeltsporede Fehmarnsund-bro. Henrik Sylvan forventer, at tyskerne kan nå at udbygge de 55 km ny bane mellem Puttgarden og Lübeck til åbningstidspunktet for selve den faste forbindelse i 2028. ”Den økonomiske lønsomhed af det samlede projekt øges, hvis byggetempoet er afstemt. Tyskerne har formentlig indset, at bliver den nye bane på tysk side ikke klar inden, ja så ville der kun kunne køre få tog fra starten. I forhold til rejsetidsmålet på 2½ time kan vi godt vente med Fehmarnsund-broen. Når den er klar, kan vi til gengæld glæde os over endnu mere kapacitet i den samlede strækning. Og mulighed for endnu kortere rejsetider!”, fortsætter Henrik Sylvan.

Anlægsloven skal behandles i Bundesdagen i november og vil give en meromkostning på 100 millioner EUR i forhold til det tidligere forslag.

Læs mere: Offentlig høring om Femernforbindelsen afsluttet i Tyskland

gront-lys-til-high-speed_kort-dk

Kort: Railtech DTU

Investeringer på 90 mia. danske kroner kan give rejsetid på 2 ½ time København-Hamburg

  • Anlægssum og max. hastighed på jernbanen for Femern Bælt-forbindelsen og landanlæggene
  • Ny jernbane København-Ringsted (250 km/t)         10 mia. DKK
  • Opgradering Ringsted-Nykøbing F-Holeby (200 km/t)         13 mia. DKK
  • Femern Bælt-forbindelsen (200 km/t)                        55 mia. DKK
  • Ny bane Puttgarden-Lübeck (200 km/t)                     12 mia. DKK
Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund09. juni 2023

“Malmøs udfordringer er ikke enestående, men kræver en bred palet af tiltag”

54 forslag til initiativer præsenteres i den endelige rapport fra Malmøs vækstkommission. Det er ikke en løsning, der med et...

Arbejdsmarked09. juni 2023

Formidlingscenter med fokus på danske arbejdspladser blandt anbefalingerne fra Malmö Tillväxtkommission

Man kan med fordel lette pendlingen til København, grænsehindringer bør fjernes, og Malmø Kommune bør overveje at åbne et formidlingscenter...

Politik09. juni 2023

Det svenske regeringsgrundlag haler ind i ny meningsmåling

Støtten til oppositionspartierne i Riksdagen er stadig større end til de partier, der udgør grundlaget for regeringen. Men føringen er...

Arbejdsmarked09. juni 2023

14 danske arbejdspladser beskæftigede mere end 100 Øresundspendlere sidste år

Næsten halvdelen af alle Øresundspendlere, som bor i Sverige og arbejder i Danmark, har job i Københavns Kommune, efterfulgt af...

Politik09. juni 2023

Danmarks største demokratifestival – Folkemødet på Bornholm finder sted torsdag den 15. -17. juni

Med over 2.800 events fordelt på 200 scener på tre dage er der lagt op til et informationsmarathon med alt...

Samfund08. juni 2023

Malmø kåret til Sveriges bedste bymidte

Malmø modtog prisen som Årets Stadskärna på Svenska Stadskärnors årskongres i Helsingborg den 31. maj. “Kultur spiller en stor rolle,...

Turisme/kultur06. juni 2023

Væksten aftager for Skånes turistindustri efter stærk genopretning

I løbet af årets første fire måneder registrerede Skånes hoteller, vandrerhjem, feriebyer og campingpladser i alt 1,42 millioner turistovernatninger ifølge...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.