Følg os på

Infrastruktur

Uffe Palludan: Halver billetpriserne og lad et privat selskab bygge en Øresundsmetro og HH-tunnel

Publiseret

 

Giv København et løft ved at gøre Øresundsregionen til en rigtig metropol. De samlede anlægsudgifter ved en Øresundsmetro til Malmö og en togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil beløbe sig til 25 mia kroner og skal være selvfinansierende. Dette hævder fremtidsforskeren Uffe Palludan i sin nye bog Metropol Øresund.

Fremtidsforskeren Uffe Palludan præsenterer i sin nye bog fire forslag til at revitalisere samarbejdet over Øresund og skabe en rigtig metropol, som han hævder vil vende udviklingen for København.

For at løse økonomien med en fast HH-forbindelse foreslår han, at det er tilstrækkeligt med tunneller for passagertog, som så komplementeres med et tredje spor på Kystbanen til regionale lyntog til København.

Uffe Palludan foreslår, at et privat udviklingsselskab skal have ansvar, dels for at bygge flere forbindelser over Øresund, dels for at øge den mentale integration mellem Sverige og Danmark.

Han ønsker også, at togtaksterne over Øresund skal halveres for pendlere ved at enkeltbilletter skal gælde som returbilletter samme dag som udrejsen. Så vil flyrejsende og andre langtursrejsende betale samme pris som i dag, mens pendlere og shoppingrejsende får omkostningen halveret.

Et tredje forslag handler om de længe diskuterede togtunneller mellem Helsingborg og Helsingør. Her mener Uffe Palludan, at det er tilstrækkeligt at bygge en eller to tunneller til persontogstrafik, så indbyggerne i Helsingborg får samme nærhed til København som Malmöbeboere. For at løse trafikken på den danske side af Øresund foreslår han, at der på Kystbanen til København skal etableres et tredje spor til hurtiggående regionaltrafik. Totalt skulle omkostningerne ved dette anlægsprojekt beløbe sig til 10 mia kroner, hævder Uffe Palludan.

Det fjerde forslag drejer sig om at gøre Malmö og Københavns fælles ambition om at bygge en Øresundsmetro til virkelighed. Omkostningerne kan presses til 15 mia. kroner mener fremtidsforskeren.

Ifølge Uffe Palludan kan et privat udviklingsselskab bygge forbindelserne over Øresund til en lavere pris end offentlige aktører. Derfor tror han det er tilstrækkeligt med en investering på 25 mia kroner for de to foreslåede forbindelser over Øresund. Med en daglig pendlerstrøm på 10 000 med toget fra Helsingborg mod København og yderligere 15 000 pendlere der vælger Øresundsmetroen, mener Uffe Palludan, at de store byggeprojekter kan blive selvfinansierende og derfor interessante for private aktører. Dette ville også indebære, at projekterne ikke belaster den svenske og danske stat. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løjet over for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Sports27. januar 2023

Mere end 97 procent af tilskuerne var danskere, da 68.000 så det danske herrelandshold indlede VM i håndbold i Malmö Arena

Det blev en dansk succes, da det danske herrelandshold spillede de indledende runder af VM i håndbold i Malmö Arena....

Bæredygtighed27. januar 2023

Nyt lovforslag om Københavns Lufthavn i høring – forskydning af tværbanen giver plads til flere fly

Onsdag blev et lovforslag om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn sendt i høring. En vigtig del af lovforslaget er,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.