Følg os på

Infrastruktur

Uffe Palludan: Halver billetpriserne og lad et privat selskab bygge en Øresundsmetro og HH-tunnel

Publiseret

 

Giv København et løft ved at gøre Øresundsregionen til en rigtig metropol. De samlede anlægsudgifter ved en Øresundsmetro til Malmö og en togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil beløbe sig til 25 mia kroner og skal være selvfinansierende. Dette hævder fremtidsforskeren Uffe Palludan i sin nye bog Metropol Øresund.

Fremtidsforskeren Uffe Palludan præsenterer i sin nye bog fire forslag til at revitalisere samarbejdet over Øresund og skabe en rigtig metropol, som han hævder vil vende udviklingen for København.

For at løse økonomien med en fast HH-forbindelse foreslår han, at det er tilstrækkeligt med tunneller for passagertog, som så komplementeres med et tredje spor på Kystbanen til regionale lyntog til København.

Uffe Palludan foreslår, at et privat udviklingsselskab skal have ansvar, dels for at bygge flere forbindelser over Øresund, dels for at øge den mentale integration mellem Sverige og Danmark.

Han ønsker også, at togtaksterne over Øresund skal halveres for pendlere ved at enkeltbilletter skal gælde som returbilletter samme dag som udrejsen. Så vil flyrejsende og andre langtursrejsende betale samme pris som i dag, mens pendlere og shoppingrejsende får omkostningen halveret.

Et tredje forslag handler om de længe diskuterede togtunneller mellem Helsingborg og Helsingør. Her mener Uffe Palludan, at det er tilstrækkeligt at bygge en eller to tunneller til persontogstrafik, så indbyggerne i Helsingborg får samme nærhed til København som Malmöbeboere. For at løse trafikken på den danske side af Øresund foreslår han, at der på Kystbanen til København skal etableres et tredje spor til hurtiggående regionaltrafik. Totalt skulle omkostningerne ved dette anlægsprojekt beløbe sig til 10 mia kroner, hævder Uffe Palludan.

Det fjerde forslag drejer sig om at gøre Malmö og Københavns fælles ambition om at bygge en Øresundsmetro til virkelighed. Omkostningerne kan presses til 15 mia. kroner mener fremtidsforskeren.

Ifølge Uffe Palludan kan et privat udviklingsselskab bygge forbindelserne over Øresund til en lavere pris end offentlige aktører. Derfor tror han det er tilstrækkeligt med en investering på 25 mia kroner for de to foreslåede forbindelser over Øresund. Med en daglig pendlerstrøm på 10 000 med toget fra Helsingborg mod København og yderligere 15 000 pendlere der vælger Øresundsmetroen, mener Uffe Palludan, at de store byggeprojekter kan blive selvfinansierende og derfor interessante for private aktører. Dette ville også indebære, at projekterne ikke belaster den svenske og danske stat. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark13. februar 2025

Svensk korruption er i stigning – for tredje år i træk

Danmark ligger fortsat på førstepladsen, mens Sverige ender på ottendepladsen med et dårligere resultat for tredje år i træk; sådan...

Arbejdsmarked12. februar 2025

Ny rapport: Samarbejdet mellem den svenske regering og arbejdsformidling skal forbedres

Den svenske arbejdsformidling, Arbetsförmedlingen, har ikke brugt sine administrative midler effektivt mellem 2018-2023, ifølge Statskontoret i rapporten “Gör Jobbet! En...

Ejendomme07. februar 2025

Øresundsbroens 25 års-jubilæum: En chance for et tættere dansk-svensk samarbejde

Øresundsbroens 25-års jubilæum i sommer er en oplagt mulighed for at tale om fremtiden for regionen og om et tættere...

Danmark07. februar 2025

Befolkningstilvæksten aftager – befolkningen i den arbejdsduelige alder falder i Danmark

Sverige og Danmark går nu ind i en ny æra: Befolkningstilvæksten aftager; der fødes færre børn, andelen af ældre stiger,...

Øresund08. februar 2025

Uro og optimisme – et blandet billede af økonomien

Uden Novo Nordisk og den danske medicinalindustris fremgang ville Danmarks BNP-vækst have været tættere på 1,5 og ikke 3 pct....

Øresund08. februar 2025

Øresundsdebatten uge 6: X sagsøger Lego og kendt dansk gallerist hjælper svensk kunstner

X sagsøger Lego og Ørsted. En kendt dansk gallerist hjælper kunstner i Lund. Svenske politikere vil følge Danmarks eksempel og...

Danmark07. februar 2025

UNICEF udvider sit humanitære Verdenslager i København

Siden 2012 har FN-organisationen UNICEF haft verdens største lager for humanitær bistand på Oceankaj i ydre Nordhavn i København. Nu...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.