Infrastruktur
Uffe Palludan: Halver billetpriserne og lad et privat selskab bygge en Øresundsmetro og HH-tunnel
Giv København et løft ved at gøre Øresundsregionen til en rigtig metropol. De samlede anlægsudgifter ved en Øresundsmetro til Malmö og en togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil beløbe sig til 25 mia kroner og skal være selvfinansierende. Dette hævder fremtidsforskeren Uffe Palludan i sin nye bog Metropol Øresund.
Fremtidsforskeren Uffe Palludan præsenterer i sin nye bog fire forslag til at revitalisere samarbejdet over Øresund og skabe en rigtig metropol, som han hævder vil vende udviklingen for København.
For at løse økonomien med en fast HH-forbindelse foreslår han, at det er tilstrækkeligt med tunneller for passagertog, som så komplementeres med et tredje spor på Kystbanen til regionale lyntog til København.
Uffe Palludan foreslår, at et privat udviklingsselskab skal have ansvar, dels for at bygge flere forbindelser over Øresund, dels for at øge den mentale integration mellem Sverige og Danmark.
Han ønsker også, at togtaksterne over Øresund skal halveres for pendlere ved at enkeltbilletter skal gælde som returbilletter samme dag som udrejsen. Så vil flyrejsende og andre langtursrejsende betale samme pris som i dag, mens pendlere og shoppingrejsende får omkostningen halveret.
Et tredje forslag handler om de længe diskuterede togtunneller mellem Helsingborg og Helsingør. Her mener Uffe Palludan, at det er tilstrækkeligt at bygge en eller to tunneller til persontogstrafik, så indbyggerne i Helsingborg får samme nærhed til København som Malmöbeboere. For at løse trafikken på den danske side af Øresund foreslår han, at der på Kystbanen til København skal etableres et tredje spor til hurtiggående regionaltrafik. Totalt skulle omkostningerne ved dette anlægsprojekt beløbe sig til 10 mia kroner, hævder Uffe Palludan.
Det fjerde forslag drejer sig om at gøre Malmö og Københavns fælles ambition om at bygge en Øresundsmetro til virkelighed. Omkostningerne kan presses til 15 mia. kroner mener fremtidsforskeren.
Ifølge Uffe Palludan kan et privat udviklingsselskab bygge forbindelserne over Øresund til en lavere pris end offentlige aktører. Derfor tror han det er tilstrækkeligt med en investering på 25 mia kroner for de to foreslåede forbindelser over Øresund. Med en daglig pendlerstrøm på 10 000 med toget fra Helsingborg mod København og yderligere 15 000 pendlere der vælger Øresundsmetroen, mener Uffe Palludan, at de store byggeprojekter kan blive selvfinansierende og derfor interessante for private aktører. Dette ville også indebære, at projekterne ikke belaster den svenske og danske stat. (News Øresund)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark