Følg os på

Infrastruktur

Uffe Palludan: Halver billetpriserne og lad et privat selskab bygge en Øresundsmetro og HH-tunnel

Publiseret

 

Giv København et løft ved at gøre Øresundsregionen til en rigtig metropol. De samlede anlægsudgifter ved en Øresundsmetro til Malmö og en togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil beløbe sig til 25 mia kroner og skal være selvfinansierende. Dette hævder fremtidsforskeren Uffe Palludan i sin nye bog Metropol Øresund.

Fremtidsforskeren Uffe Palludan præsenterer i sin nye bog fire forslag til at revitalisere samarbejdet over Øresund og skabe en rigtig metropol, som han hævder vil vende udviklingen for København.

For at løse økonomien med en fast HH-forbindelse foreslår han, at det er tilstrækkeligt med tunneller for passagertog, som så komplementeres med et tredje spor på Kystbanen til regionale lyntog til København.

Uffe Palludan foreslår, at et privat udviklingsselskab skal have ansvar, dels for at bygge flere forbindelser over Øresund, dels for at øge den mentale integration mellem Sverige og Danmark.

Han ønsker også, at togtaksterne over Øresund skal halveres for pendlere ved at enkeltbilletter skal gælde som returbilletter samme dag som udrejsen. Så vil flyrejsende og andre langtursrejsende betale samme pris som i dag, mens pendlere og shoppingrejsende får omkostningen halveret.

Et tredje forslag handler om de længe diskuterede togtunneller mellem Helsingborg og Helsingør. Her mener Uffe Palludan, at det er tilstrækkeligt at bygge en eller to tunneller til persontogstrafik, så indbyggerne i Helsingborg får samme nærhed til København som Malmöbeboere. For at løse trafikken på den danske side af Øresund foreslår han, at der på Kystbanen til København skal etableres et tredje spor til hurtiggående regionaltrafik. Totalt skulle omkostningerne ved dette anlægsprojekt beløbe sig til 10 mia kroner, hævder Uffe Palludan.

Det fjerde forslag drejer sig om at gøre Malmö og Københavns fælles ambition om at bygge en Øresundsmetro til virkelighed. Omkostningerne kan presses til 15 mia. kroner mener fremtidsforskeren.

Ifølge Uffe Palludan kan et privat udviklingsselskab bygge forbindelserne over Øresund til en lavere pris end offentlige aktører. Derfor tror han det er tilstrækkeligt med en investering på 25 mia kroner for de to foreslåede forbindelser over Øresund. Med en daglig pendlerstrøm på 10 000 med toget fra Helsingborg mod København og yderligere 15 000 pendlere der vælger Øresundsmetroen, mener Uffe Palludan, at de store byggeprojekter kan blive selvfinansierende og derfor interessante for private aktører. Dette ville også indebære, at projekterne ikke belaster den svenske og danske stat. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.