Følg os på

Infrastruktur

Uffe Palludan: Halver billetpriserne og lad et privat selskab bygge en Øresundsmetro og HH-tunnel

Publiseret

 

Giv København et løft ved at gøre Øresundsregionen til en rigtig metropol. De samlede anlægsudgifter ved en Øresundsmetro til Malmö og en togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil beløbe sig til 25 mia kroner og skal være selvfinansierende. Dette hævder fremtidsforskeren Uffe Palludan i sin nye bog Metropol Øresund.

Fremtidsforskeren Uffe Palludan præsenterer i sin nye bog fire forslag til at revitalisere samarbejdet over Øresund og skabe en rigtig metropol, som han hævder vil vende udviklingen for København.

For at løse økonomien med en fast HH-forbindelse foreslår han, at det er tilstrækkeligt med tunneller for passagertog, som så komplementeres med et tredje spor på Kystbanen til regionale lyntog til København.

Uffe Palludan foreslår, at et privat udviklingsselskab skal have ansvar, dels for at bygge flere forbindelser over Øresund, dels for at øge den mentale integration mellem Sverige og Danmark.

Han ønsker også, at togtaksterne over Øresund skal halveres for pendlere ved at enkeltbilletter skal gælde som returbilletter samme dag som udrejsen. Så vil flyrejsende og andre langtursrejsende betale samme pris som i dag, mens pendlere og shoppingrejsende får omkostningen halveret.

Et tredje forslag handler om de længe diskuterede togtunneller mellem Helsingborg og Helsingør. Her mener Uffe Palludan, at det er tilstrækkeligt at bygge en eller to tunneller til persontogstrafik, så indbyggerne i Helsingborg får samme nærhed til København som Malmöbeboere. For at løse trafikken på den danske side af Øresund foreslår han, at der på Kystbanen til København skal etableres et tredje spor til hurtiggående regionaltrafik. Totalt skulle omkostningerne ved dette anlægsprojekt beløbe sig til 10 mia kroner, hævder Uffe Palludan.

Det fjerde forslag drejer sig om at gøre Malmö og Københavns fælles ambition om at bygge en Øresundsmetro til virkelighed. Omkostningerne kan presses til 15 mia. kroner mener fremtidsforskeren.

Ifølge Uffe Palludan kan et privat udviklingsselskab bygge forbindelserne over Øresund til en lavere pris end offentlige aktører. Derfor tror han det er tilstrækkeligt med en investering på 25 mia kroner for de to foreslåede forbindelser over Øresund. Med en daglig pendlerstrøm på 10 000 med toget fra Helsingborg mod København og yderligere 15 000 pendlere der vælger Øresundsmetroen, mener Uffe Palludan, at de store byggeprojekter kan blive selvfinansierende og derfor interessante for private aktører. Dette ville også indebære, at projekterne ikke belaster den svenske og danske stat. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund19. januar 2022

Sverige dropper igen kravet om covid-test for indrejse

Fra den 21. januar er det ikke længere nødvendigt at have en negativ covid-test for at rejse ind i Sverige....

Life Science19. januar 2022

Den svenske eksport af life science har overhalet personbilindustrien

I 2021 steg eksportværdien af svensk life science til 115 milliarder svenske kroner, hvilket dermed overgår eksporten fra hele den...

Life Science19. januar 2022

Startups på det danske Bio Innovation Institute har rejst over 1 milliard kroner i ekstern kapital

En milepæl er nået for life science-inkubatoren Bio Innovation Institute (BII) i København, da de næsten 80 startups virksomheder tilsammen...

Bæredygtighed18. januar 2022

Første spadestik taget til Lynetteholm – med politikere og aktivister til stede

Første spadestik til anlægningen af Lynetteholm halvøen, der skal anlægges mellem Refshaleøen og Nordhavn i Københavns indsejling, blev taget den...

Erhverv18. januar 2022

Volvo lancerer ny elektrisk lastvognsmodel med længere rækkevidde – vil sælge 50 procent elektriske lastvogne i 2030

Volvo Trucks har et mål om, at 50 procent af alle lastbiler, der sælges globalt, skal være elektriske senest i...

Erhverv18. januar 2022

A.P. Møller vil bygge EU’s største geotermiske energianlæg i Aarhus

Den danske virksomhed Innargi, der er grundlagt af A.P. Møller Fonden, vil opføre et geotermisk energianlæg i Aarhus, der skal...

Ugebrev18. januar 2022

News Øresunds ugebrev uge 2

Klik her for at læse det danske ugebrev uge 2 Klik her for at læse det svenske ugebrev uge 2...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.