Følg os på

Politik

Vestas bestyrelsesformand opfordrer danske og svenske politikere til at enes om Greater Copenhagen

Publiseret

 

Bert Nordberg Vestas webb

“Hvad er det, der bliver bedre uden et samarbejde henover Øresund?” Det undrer bestyrelsesformanden for Vestas, Bert Nordberg, sig over. Han opfordrer politikerne på Sjælland og i Skåne til hurtigt at blive enige om et samarbejde om Greater Copenhagen. Hvis den politiske samtale på tværs af Øresund mislykkes, vil det gå ud over væksten i regionen, mener han. Foto: News Øresund

Væksten i Øresundsregionen trues, hvis politikerne ikke kan blive enige om et fortsat dansk-svensk samarbejde. Det er ikke et holdbart alternativ at lade Greater Copenhagen blive et rent dansk projekt, mens Skåne begynder at markedsføre sig som Southern Sweden. Det mener Vestas bestyrelsesformand, Bert Nordberg, der opfordrer politikere på begge sider af Sundet til hurtigt at blive enige om et fornyet samarbejde under navnet Greater Copenhagen.

“Jeg tror, ​​der er brug for at fokusere mere på de positive aspekter af samarbejdet. Sjælland og Skåne har brug for hinanden”, siger Bert Nordberg til News Øresund.
“Hvad er det, der bliver bedre uden et samarbejde henover Øresund? Symbolspørgsmålet om at Skåne skal have formandskabet halvdelen af tiden i stedet for en tredjedel, handler om et par møder om året. Det er ikke dét, der skal være et problem. Jeg sidder i så mange bestyrelser og ved, hvordan det fungerer. Det må ikke slå revner på grund af det”.

Bert Nordberg advarer mod at lade patriotisme bidrage til, at der opstår ​​splittelse mellem Sjælland og Skåne. I stedet mener han, at det er vigtigt at fokusere på den indbyrdes afhængighed, der allerede findes i den dansk-svenske region.
“Rent økonomisk er Skåne ilde stedt med høj arbejdsløshed. Derfor er Sjællands arbejdsmarked vigtig for Skåne og sidste år pendlede hver dag omkring 16.000 personer over Øresund. Men uden skåningene risikerer København at få mangel på arbejdskraft inden for områder som sundhed og serviceerhverv. Og Københavns Lufthavn har brug for svenske passagerer”, siger Bert Nordberg, der selv bor i Malmø og har en baggrund som tidligere administrerende direktør og bestyrelsesformand for mobiltelefoniselskabet Sony Ericsson, der i dag hedder Sony Mobile.

Greater Copenhagen er et projekt, der handler om at øge væksten i regionen. Derfor mener Bert Nordberg, at det er vigtigt, at danske og svenske politikere lytter til erhvervslivet og lærer af virksomhedernes evne til at finde konstruktive og rentable løsninger, selv i vanskelige forhandlinger. At samarbejdet på tværs af Øresund er vigtigt for erhvervslivet, illustreres med al tydelighed af Vestas udvikling. Efteråret 2014 flyttedes dele af hovedkontoret i Århus til et nyt koncernkontor i København. På den anden side af Øresundsbron har Vestas Northern Europe haft kontor i Malmøområdet Svågertorp siden 2008.
“Vi har etableret os i København og Malmø for at lette rekrutteringen af ​​arbejdskraft og for at have adgang til en stor international lufthavn. Men København Lufthavn overlever ikke som stor international lufthavn uden svenske passagerer, der kommer via Øresundsbron. Og Vestas sælger flere vindmøller i Sverige end i Danmark, hvilket betyder, at forholdet til Sverige er vigtigt”, siger Bert Nordberg.

Han er engageret i spørgsmålet om Greater Copenhagen og remser en række argumenter op for at vise, hvor vigtigt det er, at København, resten af ​​Sjælland og Skåne fortsætter med at samarbejde. I Lund vokser forskningsanlægget ESS frem som et fælles europæisk projekt med datacenter i København. Skal ESS tiltrække de bedste talenter, er det vigtigt at være i stand til at tilbyde København som bopæl og så må det fælles arbejde mod grænsebarrierer fortsætte. Dansk erhvervsliv er også vigtigt, når skånske virksomheder skal rekruttere internationale talenter. I Skåne er der kun få virkelig store virksomheder. Peab, Alfa Laval og Trelleborg findes stadig, mens giganten Tetra Pak for længst har flyttet hovedkontoret til Schweiz og selvom Ikea i øjeblikket bygger et globalt mødested i Malmø, så er hovedkontoret placeret i Holland. På den anden side af Øresund er der en række store virksomheder, der stadig er domineret af danske ejere – for eksempel Danske Bank, verdens største containerrederi, Mærsk, verdens største insulinproducent Novo Nordisk, samt en klynge af tre producenter af avancerede høreapparater, der tilsammen har halvdelen af ​​verdensmarkedet. At Skåne er nabo til ​​en internationalt kendt hovedstad København er et aktiv, der skal udnyttes bedre, også set i et nordeuropæisk perspektiv mener Bert Nordberg.
“Den nordiske samhørighed er helt afgørende for at være i stand til at påvirke udviklingen i Europa. Skulle vi så ikke kunne klare dette lille projekt i Øresundsregionen?” (News Øresund)

Læs mere:

Fastlåst situation mellem Danmark og Sverige

Skæbnedag for dansk-svensk samarbejde

Skåne siger nej til dansk majoritet i Greater Copenhagen and Skåne Committees formandskab

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.