Danmark
Vil bygge bro over Kattegat
En vision om en fast forbindelse vil forkorte rejsetiden mellem Sjælland og Jylland, men er stadig på drømmeplan. Prisen vil blive mindst 100 milliarder kroner og kræver statslig støtte. En stor del af biltrafikken vil komme fra den eksisterende Storebæltsbro.
De tre danske regioner omkring Kattegat kalder til konference i Kalundborg om en direkte bro eller tunnel mellem Sjælland og Jylland. Den faste forbindelse er stadig en vision, og konferencen fredag i Kalundborg skal vise hvor vigtig den er.
”Der er tilstrækkelig trafikgrundlag for en Kattegatforbindelse, som er overordentlig aktuel at bygge,” siger Jens Kampmann, formand for Kattegatkomitéen til News Øresund.
Jens Kampmann kender til både broer og politik. Han har tidligere været socialdemokratisk trafikminister og siden formand for både broerne over Øresund og Storebælt. Siden 2009 har han siddet i spidsen for Kattegatkomitéen.
Finansieringen kræver dog offentlige penge. Trafikministeriet har i en strategisk analyse fra marts 2014 estimeret, at en Kattegatforbindelse vil koste 132 milliarder danske kroner, hvoraf en tredjedel skal være offentlige, da brugerbetalingen ikke vil dække udgifterne. En Kattegatforbindelse vil desuden tage biler fra Storebæltsbroen. Analysen nævner en 2008-vurderingen, hvor halvdelen af forventede 20.000 daglige køretøjer ellers ville have rejst over Storebælt eller med færge.
”Der ville således skulle findes et statsligt bidrag på mere end 43 milliarder kroner for, at projektet kunne hænge økonomisk sammen,” fremgår det af analysen.
Den danske Togfond, der skal skaffe hurtigere jernbaneforbindelser over Sjælland og gennem Jylland med en timemodel for rejsetiden mellem de største byer, bliver dog upåvirket af en Kattegatforbindelse.
”Eksempelvis viser foreløbige beregninger med Landstrafikmodellen, at Timemodellen ikke i væsentligt omfang påvirker antallet af togrejsende eller biltrafikken på en Kattegatforbindelse,” fremgår det.
Med en Kattegatforbindelse kan togpassagerer komme fra København til Aarhus på kun en time i modsætning til de nuværende tre timer.
”Der er ingen tvivl om, at den faste forbindelse kommer, men hvornår. Broer skal man slås med i flere år, men det er fuldstændig realistisk, at den kan stå klar i 2025-2030,” siger Jens Kampmann. (News Øresund – Peter Mulvany)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23