Følg os på

Infrastruktur

Visioner for infrastruktur og praktiske løsninger blev diskuteret på mobilitetskonference

Publiseret

 

Fremtidens kapacitet på Øresundsbroen når Femern Bælt forbindelsen åbner i 2029 blev bl.a. diskuteret på Greater Copenhagens mobilitetskonference. Foto: News Øresund

Greater Copenhagen arrangerede i ugen en digital todageskonference om fremtidens grønne mobilitet i regionen. Der blev blandt andet diskuteret praktiske løsninger for bedre trafikflow og mobilitet så som parkér og rejs-anlæg, harmonisering af billetprodukter, supercykelstier, bedre skilte, information og service samt app-løsninger. Men også større satsninger som flere faste forbindelser over Øresund.

På Greater Copenhagens digitale mobilitetskonference præsenterede Berlins trafikselskab, BVG, sin nye app-løsning, Jelbi, som samler forskellige trafikaktører og transportformer fra bus og tog til taxa, delebiler og elcykler. Også tre Interreg-projekter, som alle er koblet til Greater Copenhagens trafikcharter og som tilsammen har mere end 30 partnere, præsenterede sine idéer og strategiske undersøgelser.
– Vi er overbeviste om, at en af nøglerne til fremtidens grønne bæredygtige mobilitet ligger netop i på tværs. På tværs af geografier, over Sundet, men også på tværs af by og land og mellemrummet derimellem. Vi tænker på tværs af transportformer og på tværs af aktører, forklarede Malin Larsson, projektleder hos Innovation Skåne og Interreg-projektet Mobilitet på Tværs, som også har taget initiativ til et bredere forum, der skal dele viden og resultater inden for mobilitetsområdet.

På konferenceprogrammet var politikere og embedsmænd fra regioner og kommuner i Greater Copenhagen, repræsentanter fra Nordic Innovation og Ikea samt den danske transportminister.

– Vi er nødt til at sikre, at det bliver mere fleksibelt og lettere at planlægge at rejse på kryds og tværs af grænser. Her er vi nødt til at gå den europæiske vej. Men det er klart, at vi kan, i vores region, være med til at bidrage til nogle konkrete løsninger på det. For det handler jo om at få nogle IT-systemer til at tale sammen, og det er jo altid lidt bøvlet, sagde transportminister Benny Engelbrecht (S).

Da transportministeren fik spørgsmålet om de tre vigtigste punkter for transportområdet i Greater Copenhagen frem mod 2030 fremhævede han at få passagererne tilbage til den kollektive trafik, at sikre et internationalt perspektiv eksempelvis i forhold til nattog og lufthavnen som en hub samt koordinering af infrastrukturinvesteringer.
– Og her har vi på dansk side en række ting vi skal gøre, ikke mindst på jernbanesiden, afsluttede Benny Engelbrecht, som tidligere havde fremhævet behovet for bedre kapacitet for at kunne klare den stigende trafik over Øresundsbroen, når Femern forbindelsen åbner i 2029.

Da regionpolitikerne fik ordet i en paneldebat, berørte flere spørgsmålet om en ny fast forbindelse over Øresund og behovet for at bygge kapaciteten ud for at undgå flaskehalse på begge side af Sundet. Men også hvordan teknisk udvikling, digitalisering og elektrificering skal bidrage til bedre og mere fleksibel mobilitet samt om cykeltrafikken, hvor Greater Copenhagen Committee netop har udarbejdet en cykelhandlingsplan.

(News Øresund – Thea Wiborg)

 

Tre Interreg-projekter om trafik og mobilitet i Greater Copenhagen

* Et sammenhængende transportsystem i Greater Copenhagen som bl.a. undersøger strategiske scenarier for togtrafikken, et sammenhængende kollektivt trafiksystem samt fremtidens mobilitet.

* Fremtidens Intelligente Mobilitet i Greater Copenhagen som bl.a. udarbejder forskellige scenarier for fremtidens stationer og hvor de har kigget nærmere på udvikling af Lund C, Glostrup og Køge Nord.

* Mobilitet på Tværs som bl.a. undersøger hvordan mobiliteten kan forbedres i landkommunerne med smarte løsninger.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv01. marts 2024

Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv

Tirsdag i næste uge stiftes Dansk-Svensk Handelskammer ved en ceremoni på den danske ambassade i Stockholm, hvor Dansk Erhvervs administrerende...

Øresund27. februar 2024

Øresundsregionen voksede med 30.000 indbyggere i 2023 – den stærkeste befolkningstilvækst på dansk side

I 2023 steg Øresundsregionens befolkning med over 29.700 indbyggere, svarende til 0,7 pct, til 4.185.801 indbyggere. Det var den laveste...

Samfund01. marts 2024

Flere svenskere er omfattet af dansk ekspertskat

Antallet af svenskere, der er omfattet af den fordelagtige danske ekspertskat, når de arbejder i Danmark, er steget fra 798...

Energi01. marts 2024

Länsstyrelsen anbefaler regeringen at godkende opførelsen af en flydende vindmøllepark uden for Bohuslän i Sverige

Länsstyrelsen i Västra Götaland har givet grønt lys for, at Vattenfall gennem selskabet KonTiki Vind kan bygge 81 flydende vindmøller...

Erhverv29. februar 2024

Malmö Arena vandt Malmö Greater Copenhagen Business Award

Det var Malmö Arena, der tirsdag vandt Malmö Greater Copenhagen Business Award ved Malmö Näringslivsgala. I motivationen fremgik det, at virksomheden...

Norden01. marts 2024

Skattespørgsmål har høj prioritet hos Gränshinderrådet i år

Skattespørgsmål, nordisk samarbejde om folkeregistrering, digitalisering, pensionsspørgsmål og grænseoverskridende statistik er de fem tematiske områder, som Gränshinderrådet vil prioritere i...

Øresund01. marts 2024

Øresundsdebatten uge 9: Sveriges NATO-medlemskab gør Danmark mere sikkert, og Norden var mere integreret for 60 år siden, siger forskere

Danmark bliver mere sikkert gennem Sveriges NATO-medlemskab, og i Sverige kæmper kommunerne nu om at huse forskellige NATO-initiativer. En forsker...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.